Arbeidsmarktcampagne ‘Hbo-v in de ouderenzorg’

Het is dé uitdaging voor bijna iedere zorgorganisatie: personeel aantrekken én behouden. Hoe kunnen communicatieprofessionals daaraan bijdragen? Waardigheid en trots wijdde er een informatieve ochtend aan. Rinske de Waard gaf de aanwezigen een kijkje achter de schermen van de succesvolle campagne ‘Hbo-v in de ouderenzorg – daar zit meer achter’. Een verslag.

Rinske de Waard gaf de deelnemers aan de communicatiekringbijeenkomst op 14 december 2017 een inkijkje in de campagne: ‘Hbo-v in de ouderenzorg – Daar zit meer achter’. Een content- en communitycampagne, die in 2015 werd gelanceerd. Rinske vervulde de rol van de communitymanager. Aanleiding voor deze landelijke campagne van ActiZ en V&VN was de motie van toenmalig kamerlid Sabine Uitslag over het gebrek aan hoogopgeleide verpleegkundigen in de ouderenzorg. Aan de basis van de campagne lag een analyse: waarom kiest slechts 5% van het grote aantal verpleegkundestudenten voor de ouderenzorg? Beeldvorming bleek een groot probleem. De ouderenzorg had een negatief imago onder studenten en het beeld dat ze ervan hadden was zeer beperkt. Omdat de financiering is gestopt, is de activatie van de campagne beëindigd. Maar de website met waardevolle content bestaat nog.

Prachtige verhalen en experience games

De campagne schetste een realistisch, compleet en aantrekkelijk beeld van de ouderenzorg, om te laten zien dat er – letterlijk – meer achter het werk van een hbo-verpleegkundige in de ouderenzorg zit dan de meeste mensen denken of weten. Er werd bewust niet gekozen om het beschikbare budget in te zetten voor advertisement en betaalde media, wel voor content- en communitymanagement: het gericht onder de aandacht brengen van het mooie uitdagende werk in de ouderenzorg via de website, social media en activiteiten op hogescholen. ‘De sector zit vol prachtige verhalen’, vertelt Rinske. ‘Deze hebben we opgehaald en gedeeld. Daarvoor werkten we samen met bloggers en ambassadeurs.’

Op de website zijn 3 experience games prominent aanwezig. ‘Interactieve games die je door de bril van de verpleegkundige kunt spelen. De games spreken enorm aan bij de doelgroep jonge mensen.’ Om de campagne onder de aandacht te brengen, werd een beperkt aantal middelen ontwikkeld, zoals teaserkaartjes, posters, banners en een korte trailerfilm. Speciale aandacht is er ook voor de docenten. ‘Zij gaven in het vooronderzoek aan dat ze behoefte hadden aan materialen om de ouderenzorg op een leuke manier voor het voetlicht te brengen. Daarvoor hebben we een webpagina ingericht met tips, downloads, video’s en links.’

Bekijk alle verslagen van de Communicatiekring over Arbeidsmarktcommunicatie in de langdurige zorg

Studentambassadeurs

Vrijwilligers vinden voor het schrijven van blogs bleek geen enkel probleem. Sinds de lancering van de campagne is elke week een nieuw blog gepubliceerd. Een van de studentbloggers had zo’n groot bereik onder de doelgroep via haar eigen socialmediakanalen dat besloten werd studentambassadeurs te werven. ‘Binnen relatief korte tijd hadden we een groep enthousiaste studenten van de meeste hogescholen bij elkaar. Zij gingen hun passie voor ouderenzorg via hun eigen socialmediakanalen verspreiden. Daarnaast keken de studentambassadeurs hoe zij op hun eigen school de ouderenzorg beter op de kaart konden zetten. Een goede zet, want jonge mensen die hun enthousiasme met andere jonge mensen delen werkt goed.’ Rinske stimuleerde de studentambassadeurs met workshops en bijeenkomsten waar ze elkaar konden ontmoeten. Ook organiseerde ze socialmediachallenges, kleine opdrachtjes met elk kwartaal een winnaar.

Positiever beeld

De resultaten van de campagne waren goed. De website trok veel bezoekers, op Twitter, Facebook en LinkedIn veel volgers en een groot bereik. Ook de 0-, 1- en 2-metingen lieten mooie resultaten zien: de bekendheid van de campagne was groot, de campagne sprak alle doelgroepen goed aan, er was een positiever beeld van de ouderenzorg ontstaan. De studenten werden ook bevraagd op hun belangrijkste motivaties om te kiezen voor een bepaald werkveld:

  • Persoonsgerichte zorg kunnen bieden op medisch, psychisch en sociaal vlak
  • Complexiteit en uitdaging

Tips

Rinske besluit met een aantal tips om mensen enthousiast te krijgen voor de ouderenzorg.

Tips

  • Realiseer je dat ervaringen heel bepalend zijn bij beeldvorming. Investeer dus in je stagiaires. Een stage kan het beeld ‘maken’ of ‘kraken’.
  • Laat je medewerkers al die mooie verhalen delen. Help ze om hun trots en passie naar buiten te brengen.
  • Faciliteer en stimuleer je ambassadeurs.
  • Verspreid de verhalen via social media, met name Instagram, Facebook en LinkedIn.
  • Sla een brug met de opleidingen in je omgeving, want docenten zijn belangrijke intermediairs.

Verslag: Ingrid Brons
Foto: www.daarzitmeerachter.nl

Meer weten


Geplaatst op: 8 januari 2018
Laatst gewijzigd op: 10 januari 2018