De Escape Room van Omring leert zorgprofessionals anders kijken

Een verpleegkundige loopt de kamer binnen van mevrouw X. Aan de muur hangt een foto van een schildpad. Niemand vraagt mevrouw X ooit naar de foto. Terwijl deze schildpad jarenlang haar huisdier is geweest. Wat nu als de verpleegkundige zou vragen naar de foto? Waarop de ogen van mevrouw X gaan glinsteren en zij zichtbaar geniet van het feit dat ze over haar vriendje mag vertellen. De verpleegkundige heeft met één simpele vraag dan heel veel nuttige informatie verkregen over het geluk van de cliënt.

Het leren kennen van de cliënt moet weer routine worden in de dagelijkse zorg, vinden ze bij Omring. Met de door de organisatie ontwikkelde Escape Room Persoonsgerichte Zorg kunnen zorgprofessionals spelenderwijs leren weer hun gevoel en intuïtie te gebruiken bij hun contact met cliënten.

Wat is de Escape Room Persoonsgerichte Zorg?

“De Escape Room Persoonsgerichte Zorg is op te bouwen bij elke zorglocatie van Nederland. Door middel van attributen en interactieve puzzels worden de deelnemers uitgedaagd na te denken over de persoon die daar woont en informatie over de cliënt te verzamelen: wat vindt diegene belangrijk, waar houdt hij of zij van? Het oplossen van de ene puzzel geeft toegang tot de volgende, enzovoort”, legt Hanneke Peeters van &happy uit, een bedrijf dat games ontwikkelt voor de zorgmarkt en met input van de Omring kwaliteitsdeskundigen de Escape Room samenstelde.

Een groepje van vijf zorgmedewerkers (verpleegkundigen, verzorgenden, artsen, behandelaars) betreedt de Escape Room na een videoboodschap van de manager: ‘We verwelkomen vandaag een nieuwe cliënt. We willen aan jullie vragen het dossier zo compleet mogelijk in te vullen’, klinkt het als startsein. Vervolgens moeten de deelnemers het appartement echt volledig binnenste buiten keren om alles over de nieuwe cliënt te weten te komen. Ook gaan ze in gesprek met de virtuele familie van de nieuwe bewoner. Pas als alle puzzels zijn opgelost en het dossier volledig is, openen de deuren van de Escape Room.

Omring Escaperoom

Hoe is de Escape Room tot stand gekomen?

Het idee om een Escape Room te ontwikkelen is ontstaan bij het team van kwaliteitsverpleegkundigen van Omring dat zich bezig houdt met het verbeteren van de kwaliteit in de zorg. Hanneke Bonfrer, Innovatie booster bij Omring: “Gevoel en intuïtie zijn de laatste jaren ondergesneeuwd bij alle kwaliteitseisen en protocollen, terwijl die eigenschappen de mensen in de zorg zo geschikt maken voor hun vak. Vanuit de verpleging klinkt steeds vaker de behoefte: we willen weer meer een relatie hebben met de cliënt. In dit signaal ligt het begin van de ontwikkeling van de Escape Room.”

De Escape Room is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Omring en &happy: “De professionals van Omring gaven aan dat ze in de zorgplannen de aandacht misten voor liefdevolle zorg. Tot nu toe lag de focus vooral op de zorgtaken en deze goed noteren in het dossier. Gewoonten en voorkeuren die op het eerste gezicht onbeduidend lijken, kunnen voor cliënten juist het verschil maken of ze zich als gehoord en gezien voelen als mens. Bijvoorbeeld er alert op zijn dat iemand zijn favoriete tv-programma kan blijven kijken”, zegt Hanneke Bonfrer.

Ze vult aan: “We hopen hiermee ook te bereiken dat zorgmedewerkers weer ruimte voelen om echt te handelen naar wat een cliënt op dat moment nodig heeft, ook al is dat iets anders dan er in het zorgplan staat. Dat ze een douchebeurt over durven te slaan als een bewoner bijvoorbeeld een dag heel verdrietig is en geen zin heeft om te douchen. De verpleegkundige kan die tien minuten dan ook gebruiken om een luisterend oor te bieden.”

Eerste ervaring met de Escape Room

Marleen Donders is kwaliteitsverpleegkundige bij Omring en mocht deelnemen aan een proefsessie van de Escape Room. “Je wordt op een speelse manier geprikkeld om op zoek te gaan naar zoveel mogelijk informatie over de persoonlijke wensen van de cliënt en deze te verwerken in het dossier. Daarnaast past het heel goed bij de visie van Omring waarbij de vraag: ‘wat is belangrijk voor de cliënt’ centraal staat. Ik ben er erg enthousiast over en zou het elke zorginstantie aanraden.”

Zelf ervaren

Op 18 september 2018 wordt de Escape Room officieel gelanceerd en dan kunnen geïnteresseerden het interactieve leerspel zelf ervaren. Beide Hannekes hopen op een brede uitrol van de Escape Room Persoonsgerichte Zorg. Hanneke Bonfrer: “Het is nog te vroeg voor meetbare data om te zien of de Escape Room ook daadwerkelijk bijdraagt aan persoonsgerichte zorg zoals die omschreven wordt in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Maar we hebben al zoveel geïnteresseerden, dat het bijna wel een succes moet worden.”

Hanneke Peeters voegt toe dat het interactieve spel eenvoudig is aan te schaffen. “Het spel zelf zit in één box. Het enige dat de instelling zelf moet faciliteren, is een ruimte waar een appartement nagebouwd kan worden en iemand die door ons getraind wil worden, zodat de instelling het spel daarna zelf in kan zetten wanneer nodig.” Met wat kleine aanpassingen kan het spel uniek gemaakt worden voor elke organisatie.

Artikel door Nienke Oort

Meer weten

Dit artikel is onderdeel van het e-magazine Doen!
Hogeschool Inholland, Zonnehuisgroep Amstelland en De Wever hebben samen het e-magazine ‘Doen! Leren in de praktijk van de verpleeghuiszorg’ ontwikkeld. Het magazine laat zien hoe studenten en medewerkers van elkaar kunnen leren, om zo de beste zorg aan de bewoners te geven. Maar biedt ook  inspiratie voor andere zorgorganisaties en onderwijsinstellingen, om ook aan de slag te gaan met leren in de praktijk van de verpleeghuiszorg!

Geplaatst op: 18 september 2018
Laatst gewijzigd op: 14 januari 2019