Leren en verbeteren van kwaliteit

In hoofdstuk 4 van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staan de vereisten op het gebied van leren en verbeteren van kwaliteit. Zorgverleners en zorgorganisaties dragen op een lerende wijze zorg voor optimale zorg en verzorging voor bewoners.

Continu leren en verbeteren is de norm voor een goede zorgorganisatie en voor professionele zorgverleners.

Vijf elementen samen leren en verbeteren

Het kwaliteitskader onderscheid vijf elementen op het gebied van leren en verbeteren:

  • Verpleeghuizen beschikken over een (erkend) kwaliteitsmanagementsysteem.
  • Zorgorganisaties stellen jaarlijks een kwaliteitsplan op.
  • Zorgorganisaties leggen jaarlijks verantwoording af over het kwaliteitsplan via een kwaliteitsverslag.
  • Zorgverleners werken op cyclische wijze mee aan kwaliteitsverbetering.
  • Verpleeghuizen maken deel uit van een lerend netwerk.

Download

Afbeelding bij 'Routeplanner voor dilemma’s in coronatijd'

Routeplanner voor dilemma’s in coronatijd

Tools - 8 mei 2020 - Juist in coronatijd moet je als zorgmedewerker soms lastige afwegingen maken. De ‘Routeplanner bij dilemma’s’ helpt bij het herkennen, agenderen, omgaan met en leren van dilemma’s.

Afbeelding bij 'PZC Dordrecht: Crisismanagement met coronadashboard'

PZC Dordrecht: Crisismanagement met coronadashboard

Praktijk - 4 mei 2020 - Bestuurder Johan Groen heeft met zijn coronadashboard binnen een paar seconden een actueel totaalbeeld. Van corona gerelateerde kosten tot de voorraad mondkapjes voor de komende dagen.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Natasja Cassin: ‘Corona of niet, goede zorg moet door’'

Natasja Cassin: ‘Corona of niet, goede zorg moet door’

Praktijk - 4 mei 2020 - Kwaliteitsverpleegkundige Natasja Cassin over werken in tijden van corona: ‘De balans tussen personeel en bewoners is niet meer in evenwicht. Maar ik ga door, goede zorg moet door.‘

Afbeelding bij 'Waardigheid en trots op locatie biedt helpende hand voor goede corona-aanpak'

Waardigheid en trots op locatie biedt helpende hand voor goede corona-aanpak

Praktijk - 21 april 2020 - Het coronavirus COVID-19 vergt veel van verpleeghuizen. ‘Waardigheid en trots op locatie’ biedt graag een helpende hand. Bijvoorbeeld door vragen te beantwoorden en goede voorbeelden te delen.

Afbeelding bij 'Vernieuwen en veranderen in een kleinschalige woon-zorgvoorziening'

Vernieuwen en veranderen in een kleinschalige woon-zorgvoorziening

Praktijk - 11 maart 2020 - Edelweiss in hartje Doorn is een kleinschalig Woonzorgcentrum met dertien bewoners. De veranderende zorgvraag maakt dat de zorg niet alleen vernieuwt en verandert. Edelweiss is ook op zoek naar een nieuw onderkomen. 'We willen nieuwer en een beetje groter', zegt manager Rosemarie Abrahamse.
onderwerp: Kleinschalig wonen

Afbeelding bij 'Bestuurders bestuurlijk netwerk Rivierenland zijn een spiegel voor elkaar'

Bestuurders bestuurlijk netwerk Rivierenland zijn een spiegel voor elkaar

Praktijk - 10 maart 2020 - Bestuurlijk netwerk Rivierenland krijgt met hulp van netwerkmanagers de focus weer helder: ‘Alle partijen zitten er weer helemaal in.’
onderwerp: Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Vivantes: gemotiveerde medewerkers en tevreden inspectie'

Vivantes: gemotiveerde medewerkers en tevreden inspectie

Praktijk - 19 februari 2020 - Bestuurder Karin Veltstra vertelt in Zorgvisie hoe Vivantes met hulp van Waardigheid en trots heeft gewerkt aan kwaliteitsverbtering.
onderwerp: Kwaliteitstraject

Afbeelding bij 'Halen en brengen in het netwerk uitwisseling zelforganisatie'

Halen en brengen in het netwerk uitwisseling zelforganisatie

Praktijk - 4 februari 2020 - Deelnemen aan het netwerk uitwisseling zelforganisatie is gericht op halen en brengen van kennis en ervaringen. Interview met deelnemers van Laverhof en De Waalboog.
onderwerp: Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Zorgvisite Plus: leer kijken vanuit de bril van de bewoner'

Zorgvisite Plus: leer kijken vanuit de bril van de bewoner

Praktijk - 24 januari 2020 - Tijdens ‘Zorgvisites Plus’ nemen de dames The betrokkenen van de zorginstelling mee op sleeptouw om hen vanuit het perspectief van de bewoner naar de eigen organisatie te laten kijken.

Afbeelding bij 'Lelie Zorggroep werkt aan verbetering en verbinding'

Lelie Zorggroep werkt aan verbetering en verbinding

Verslagen - 20 januari 2020 - De kwaliteit van de zorg verbeteren én de organisatiecultuur veranderen; dat is tijdens het ondersteuningstraject van Waardigheid en trots bij de Lelie Zorggroep in Rotterdam, gelukt.
onderwerp: Kwaliteitstraject

Ik wil werken aan:

Een kwaliteitsplan opstellen (5)
Afbeelding bij 'Cliëntenraad krijgt instemmingsrecht op kwaliteitsplan'

Cliëntenraad krijgt instemmingsrecht op kwaliteitsplan

Verslagen - 29 november 2019 - Binnen de stuurgroep Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg is afgesproken dat cliëntenraden instemmingsrecht krijgen op de kwaliteitsplannen van verpleeghuizen.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Cliëntenraad, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Wat maakt een kwaliteitsplan tot een goed plan?'

Wat maakt een kwaliteitsplan tot een goed plan?

Verslagen - 8 augustus 2019 - Hoe schrijf je een goed kwaliteitsplan? Henri Raven legt het uit. 'Zorg er vooral voor dat je plan past bij de organisatie en haar ambities.'
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Afbeelding bij 'Kwaliteitsplannen en -verslagen geven opwaartse spiraal naar betere zorg'

Kwaliteitsplannen en -verslagen geven opwaartse spiraal naar betere zorg

Praktijk - 22 mei 2019 - Zorgverzekeraars Nederland (ZN) heeft een analyse laten uitvoeren op de kwaliteitsplannen. In vergelijking met een jaar eerder zijn de plannen aanzienlijk verbeterd, constateren Schoneveld (ZN), Van Aarle (zorgkantoor CZ) en Peters (zorgkantoor VGZ).
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Afbeelding bij 'De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan'

De do’s en don’ts van het kwaliteitsplan

Actueel - 12 september 2018 - De verpleeghuizen zijn volop bezig met het schrijven van de kwaliteitsplannen op grond waarvan de zorgkantoren de gesprekken gaan voeren. Bregje Schouten, beleidsadviseur V&V bij het zorgkantoor van Zilveren Kruis neemt ons mee in de do's en don'ts van het kwaliteitsplan.
onderwerp: Kwaliteitsplan

Afbeelding bij 'Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld'

Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld

Praktijk - 5 juli 2018 - Lees het boekje 'In dialoog over kwaliteit verpleeghuiszorg' met zes dubbelinterviews met verpleeghuisbestuurders en vertegenwoordigers van zorgkantoren over het kwaliteitsplan.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsplan, Zorginkoop

Een kwaliteitsverslag opstellen (3)
Afbeelding bij 'St. Elisabeth: verslag en kwaliteitsrapportage in één'

St. Elisabeth: verslag en kwaliteitsrapportage in één

Praktijk - 28 juni 2019 - St. Elisabeth uit Roosendaal rapporteert dit jaar puntsgewijs en beeldend over de kwaliteit van haar beleid. Voor duidelijkheid en overzichtelijkheid. Per thema van het kwaliteitskader is in één oogopslag te zien wat de organisatie heeft bereikt.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsverslag

Afbeelding bij 'Actiz geeft antwoord op top 10 meestgestelde vragen over het Kwaliteitsverslag'

Actiz geeft antwoord op top 10 meestgestelde vragen over het Kwaliteitsverslag

Verslagen - 8 mei 2018 - Op 1 juli a.s. moeten alle verpleeghuizen het Kwaliteitsverslag over 2017 opgesteld en gepubliceerd hebben. Actiz heeft een top 10 met vragen en antwoorden over het Kwaliteitsverslag opgesteld.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Kwaliteitsverslag, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Video inspiratiesessie kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg: Zelfevaluatie voor zicht en grip op lerend vermogen'

Video inspiratiesessie kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg: Zelfevaluatie voor zicht en grip op lerend vermogen

Actueel - 3 april 2018 - In deel 5 van de inspiratiessesies kwaliteitsverbetering verpleeghuiszorg vertellen Marie-Josée Smits en Joyce Theuniissen over zelfevaluatie en leren en opleiden. Bekijk de video's.
onderwerpen: Verandermanagement, Kwaliteitsverslag, Opleiden

Een lerend netwerk opzetten (3)
Afbeelding bij 'Grenzeloos leren in een leernetwerk'

Grenzeloos leren in een leernetwerk

Tools - 9 oktober 2019 - Deelnemers aan de workshop Grenzeloze leervormen op de Vilans Relatiedag 2019 ontdekten hoe je leren op gang brengt in een leernetwerk.
onderwerp: Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Lerend netwerk voor zorgmedewerkers'

Lerend netwerk voor zorgmedewerkers

Tools - 17 oktober 2017 - Een lerend netwerk voor zorgmedewerkers levert meerwaarde op voor de medewerkers, de cliënten, de organisatie en de sector.
onderwerpen: Verandermanagement, Lerende netwerken

Afbeelding bij 'Lerende netwerken in theorie en praktijk'

Lerende netwerken in theorie en praktijk

Praktijk - 27 juni 2017 - Hoe kijken verpleeghuizen aan tegen het hoofdstuk over lerende netwerken uit het Kwaliteitskader verpleeghuiszorg? Drie organisaties vertellen.
onderwerp: Lerende netwerken

Werken met een kwaliteitsmanagementsysteem (9)
Afbeelding bij 'Kwaliteit meten: ‘Hoe is het voor u om hier te wonen?’'

Kwaliteit meten: ‘Hoe is het voor u om hier te wonen?’

Praktijk - 7 januari 2020 - Willeke Vos, science practitioner Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo vertelt over de methode: het verhaal als kwaliteitsinstrument.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Kwaliteitsmeetinstrument Zicht op kwaliteit'

Kwaliteitsmeetinstrument Zicht op kwaliteit

Actueel - 16 oktober 2019 - Het kwaliteitsmeetinstrument Zicht op kwaliteit is bedoeld voor verpleeghuizen om zicht te krijgen op de kwaliteit in de organisatie en de teams.
onderwerpen: Kwaliteit verbetercyclus, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Tips en ervaringen kwaliteitsdashboard'

Tips en ervaringen kwaliteitsdashboard

Verslagen - 28 juni 2019 - Is jouw verpleeghuisorganisatie zich aan het oriënteren op het ontwikkelen en gebruiken van een dashboard? Lees dan deze publicatie met zeven praktijkvoorbeelden van verpleeghuizen die allen gebruik maken van een verschillend type dashboard. Je leest meer over doelen, soorten gegevens, totstandkoming, implementatie en tips.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'De beeldende verhalen van Viattence'

De beeldende verhalen van Viattence

Praktijk - 26 juli 2018 - Viattence gebruikt het kwaliteitsmanagementsysteem Beelden van kwaliteit om de kwaliteit van het leven voor de bewoners te verbeteren. Het ophalen van het levensverhaal van bewoners helpt om maatwerk te leveren. Petralien van Oene, leidinggevende van De Nieuwe Antoniehof, vertelt.
onderwerpen: Ken je cliënt, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?'

Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?

Praktijk - 15 juni 2018 - Is het Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) een lust of een last voor organisaties in de ouderenzorg? Die vraag stond centraal tijdens een drukbezochte bijeenkomst van Waardigheid en Trots op 4 juni in Utrecht. Het is een actueel thema nu het nieuwe kwaliteitskader voor de verpleeghuiszorg is vastgesteld en organisaties worden geacht om de kwaliteit van zorg met een KMS te managen.
onderwerpen: Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Met een kwaliteitsdashboard de zorg verbeteren: drie organisaties, drie voorbeelden'

Met een kwaliteitsdashboard de zorg verbeteren: drie organisaties, drie voorbeelden

Verslagen - 15 februari 2018 - De komende weken publiceert Waardigheid en trots voorbeelden over het verbeteren van de zorg met een kwaliteitsdashboard. Drie voorbeelden, drie organisaties: Pleyade, Saxenburgh Groep en De Gouden Leeuw Groep.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Humanitas heeft zichzelf opnieuw uitgevonden'

Humanitas heeft zichzelf opnieuw uitgevonden

Praktijk - 15 februari 2018 - In april 2016 kwam de hele intramurale zorg van Stichting Humanitas onder aanwijzing van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd. En eind 2017 is het externe kwaliteitsmanagementsysteem vervangen door een zelfontwikkeld, erkend kwaliteitsmanagementsysteem. Humanitas heeft een sprong gemaakt.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Publicatie: Kwaliteit van zorg en leven organiseren als zelfsturend team'

Publicatie: Kwaliteit van zorg en leven organiseren als zelfsturend team

Praktijk - 5 februari 2018 - Hoe kun je kwaliteit van zorg en leven zo goed mogelijk organiseren vanuit een zelfsturende visie? In de publicatie ‘Kwaliteit van zorg en leven organiseren als zelfsturend team’ vindt u inspiratie, werkzame elementen en ervaringen uit de praktijk van Amstelring, Archipel, De Lange Wei en Liberein.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Undercover Nurse; waarderend auditen en succesvol verbeteren'

Undercover Nurse; waarderend auditen en succesvol verbeteren

Praktijk - 27 juli 2017 - Undercover nurse is een methodiek waarin gekeken wordt naar de kwaliteit van zorg rondom een cliënt met als doel het creëren van een verbetercultuur.
onderwerp: Meten en monitoren

Technologie (1)
Afbeelding bij 'Laagdrempelig kennismaken met technologie op de technologische ontdekplek'

Laagdrempelig kennismaken met technologie op de technologische ontdekplek

Verslagen - 2 maart 2020 - Technologische toepassing #10 is de technologische ontdekplek van Vitalisgroep om medewerkers meer bekend te maken met technologische hulpmiddelen.
onderwerp: Technologie