Leren en verbeteren van kwaliteit

Afbeelding bij Leren en verbeteren van kwaliteit

Zorgverleners en zorgorganisaties dragen op een lerende wijze zorg voor optimale zorg en verzorging voor bewoners. Zorgorganisaties stellen hiertoe een kwaliteitsplan op en leggen verantwoording af via een kwaliteitsverslag. Ook dienen verpleeghuizen deel uit te maken van een lerend netwerk en te beschikken over een kwaliteitsmanagementsysteem. De vereisten op het gebied van leren en verbeteren van kwaliteit staan in hoofdstuk 4 van het Kwaliteitskader.

  • Overzicht
  • 145 Praktijkvoorbeelden
  • 16 Tools
  • 8 Beleidsstukken
  • 109 Actueel
  • 61 Verslagen
  • 1 Vlogs

Uitgelicht

Afbeelding bij 'Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld'

Interviewserie over kwaliteitsplannen gebundeld

5 juli 2018 - Lees het boekje 'In dialoog over kwaliteit verpleeghuiszorg' met zes dubbelinterviews met verpleeghuisbestuurders en vertegenwoordigers van zorgkantoren over het kwaliteitsplan.

Afbeelding bij 'Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?'

Kwaliteitsmanagentsysteem: een lust of een last?

15 juni 2018 - Is het Kwaliteitsmanagementsysteem (KMS) een lust of een last voor organisaties in de ouderenzorg? Die vraag stond centraal tijdens een drukbezochte bijeenkomst van Waardigheid en Trots op 4 juni in Utrecht. Het is een actueel thema nu het nieuwe kwaliteitskader voor de verpleeghuiszorg is vastgesteld en organisaties worden geacht om de kwaliteit van zorg met een KMS te managen.

Afbeelding bij 'Humanitas heeft zichzelf opnieuw uitgevonden'

Humanitas heeft zichzelf opnieuw uitgevonden

15 februari 2018 - In april 2016 kwam de hele intramurale zorg van Stichting Humanitas onder aanwijzing van de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd. En eind 2017 is het externe kwaliteitsmanagementsysteem vervangen door een zelfontwikkeld, erkend kwaliteitsmanagementsysteem. Humanitas heeft een sprong gemaakt.