Waardigheid en trots op locatie

Waardigheid en trots op locatie is een ondersteuningsprogramma voor verpleeghuislocaties uit het programma Thuis in het Verpleeghuis. Deelnemende locaties krijgen binnen drie maanden inzicht in de mate waarin zij voldoen aan de acht thema’s van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Afhankelijk van ontwikkelpunten krijgen zij ondersteuning op maat. Al 500 locaties doen mee! Wil jij ook ondersteuning bij de implementatie van het kwaliteitskader? Meld je dan aan voor Waardigheid en trots op locatie voor 1 juli.
Uitgelicht
'Coronaproof' met ondersteuning van Waardigheid en trots op locatie
25 mei 2020 - Heb je als verpleeghuis te maken met urgente coronagerelateerde vraagstukken of wil je ‘coronaproof’ zijn bij een volgende uitbraak? Vraag dan corona-ondersteuning aan.
thema: Wonen en welzijn
Wat houdt ‘Waardigheid en trots op locatie’ in?
Het programma Waardigheid en trots op locatie is bedoeld voor locaties van zorgaanbieders voor verpleeghuiszorg. Ook PGB- en VPT-aanbieders die verpleeghuiszorg leveren, kunnen deelnemen en zich aanmelden voor 1 juli.
Het programma start met de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Hiermee krijg je inzicht in hoeverre jouw locatie voldoet aan de kwaliteit zoals aangegeven in het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg. Dit levert een beeld op van sterke punten en ontwikkelpunten. Voor ontwikkelpunten die uit de scan voortkomen is ondersteuning op maat vanuit het programma mogelijk.
Het afnemen van de scan zorgt ook voor meer bewustzijn van en kennis over de inhoud van het Kwaliteitskader op jouw locatie, waardoor je kwaliteitsverbetering beter kunt prioriteren. Ook geeft het input voor het kwaliteitsplan en voor de bijbehorende verbeterparagraaf, voor jaarplannen en -verslagen en bij de inkoop en het contracteren van zorg.
Gedurende het programma herhaal je jaarlijks de scan en monitor je halfjaarlijks de vooruitgang middels een light scan. Zo zie je of jouw eigen aanpak of de aangeboden ondersteuning helpt bij het voldoen aan het kwaliteitskader. In de video hieronder wordt de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg stap voor stap uitgelegd.
Welke vormen van ondersteuning kan ik krijgen?
Vanuit het programma Waardigheid en trots op locatie wordt ondersteuning op maat geboden. De zwaarte en vorm van de ondersteuning hangt af van de uitkomsten van de scan en de wensen van jouw locatie. Dat kan variëren van lichte tot intensievere ondersteuning in de vorm van expertsessies, coaching, inzet van netwerken of het aanreiken van tools en instrumenten om de kwaliteit te verbeteren.
Ondersteuning bij acute problemen
Als jouw locatie ernstige problemen heeft, kun je direct in aanmerking komen voor ondersteuning. En pas later doe je de scan om te kijken hoe je er voor staat op alle pijlers van het kwaliteitskader. Je komt in aanmerking voor versnelde ondersteuning als jouw locatie een aanwijzing van de Inspectie heeft gehad, als er bijvoorbeeld sprake is van dreigende sluiting van afdelingen als gevolg van personeelsproblemen, of als er issues zijn op het gebied van onvrijwillige zorg vanwege de invoering van de Wet zorg en Dwang vanaf 2020. Ook is versnelde ondersteuning mogelijk als verpleeghuizen in de knel komen vanwege de coronacrisis.
Themaspecifieke ondersteuning
Waardigheid en trots op locatie biedt op drie thema’s specifieke ondersteuning.
1. Ondersteuning Wet zorg en dwang
Twijfel je of jouw locatie ondersteuning nodig heeft bij de implementatie van de Wzd? Wij hebben een checklist met tien aandachtspunten m.b.t. de Wet zorg en dwang voor je opgesteld. Waardigheid en trots op locatie kan jouw locatie ondersteunen bij de voorbereiding op de Wet zorg en dwang.
2. Ondersteuning verantwoorde personeelssamenstelling
Waardigheid en trots op locatie biedt specifieke ondersteuning bij de contextgebonden implementatie van de norm verantwoorde personeelssamenstelling.
3. Ondersteuning zorgtechnologie
Ook bij visievorming en implementatie van innovaties op het gebied van zorgtechnologie kan vanuit Waardigheid en trots specifieke ondersteuning plaatsvinden.
4. Ondersteuning bij netwerken
Binnen een netwerk is het makkelijk om kennis en ervaringen uit te wisselen, waardoor verpleeghuislocaties elkaar kunnen helpen om samen de beste zorg voor verpleeghuisbewoners te realiseren. Waardigheid en trots op locatie kan daarbij ondersteunen. Lees meer over de ondersteuning
5. Ondersteuning vanwege de coronacrisis
In het kader van de coronacrisis is versnelde ondersteuning voor verpleeghuislocaties van een ‘Waardigheid en trots op locatie’-coach beschikbaar. Lees alles over ondersteuning van Waardigheid en trots op locatie bij coronagerelateerde vraagstukken.
Contact
Mocht je directe of themaspecifieke ondersteuning willen, neem dan eerst contact op met het programmabureau van Waardigheid en trots op locatie via tel. 030 – 789 25 10 of mail naar info@waardigheidentrots.nl.
Meer informatie
- Lees de antwoorden op veelgestelde vragen.
- Download de factsheet met alle informatie over Waardigheid en trots op locatie.
- Meld je nu aan voor Waardigheid en trots op locatie
- Heb je nog vragen of wil je meer weten? Neem dan contact op met Waardigheid en trots via 030 – 789 25 10 of met één va de onderstaande deelnemers.
Stel je vraag aan een deelnemer
Leppehiem
Kleine zorgaanbieder met een woonzorgcentrum in Friesland. Contactpersoon: Jeldau Dotinga, kwaliteits- en procesadviseur. E-mailadres: jeldaudotinga@leppehiem.nl.
Stichting Land van Horne
Grote zorgaanbieder met achttien locaties in Limburg. Contactpersoon: Yvonne Smolenaers, teamleider Hushoven, kleinschalig wonen. E-mailadres: iam.smolenaers@landvanhorne.nl
ViVa! Zorggroep. Locatie Strammerzoom.
Grote zorgaanbieder met eenentwintig verpleeghuislocaties in Nood-Holland, waaronder locatie Strammerzoom. Contactpersonen: Alex van der Tuuk, teamcoach. E-mailadres: a.vandertuuk@vivazorggroep.nl . Angela Woestenburg, coördinator Welzijn. E-mailadres: a.woestenburg@vivazorggroep.nl
Zorggroep Ena
Kleine zorgaanbieder met drie locaties in Gelderland. Contactpersoon: Carry Putman, beleidsadviseur. E-mailadres: c.putman@zorggroepena.nl
Zorgpartners Midden-Holland
Zorgaanbieder met dertien locaties in Midden-Holland. Contactpersonen: Gijs Kirpensteijn, leidinggevende. E-mailadres: gijs.kirpensteijn@zorgpartners.nl. Irene Blom, leidinggevende. E-mailadres: irene.blom@zorgpartners.nl
De Waalboog
De Waalboog doet met vier locaties mee aan Waardigheid en trots op locatie. Zij zijn per januari 2020 gestart met de herhaalscans op deze locaties. Contactpersoon: Toos Smulders, locatiemanager De Honinghoeve en Nijevelt. E-mail: T.Smulders@waalboog.nl.
Nieuws over Waardigheid en trots op locatie
SPOT ON Zorgen voor elkaar
2 maart 2021 - In de campagne SPOT ON zetten we de laatste week van maart het thema ‘Zorgen voor elkaar’ centraal. Met online bijeenkomsten, interessante artikelen en mooie filmpjes. Bekijk het programma.
thema: Wonen en welzijn
Coronatraject Raffy | Lâle | De Leystroom: stel een breed coronateam samen
1 maart 2021 - Bij Raffy – Leystroom was het lastig grip te krijgen op de corona-uitbraak, de coach van Waardigheid en trots op locatie bood uitkomst. De zorg werd georganiseerd via een coronateam. Hoe ging dit in zijn werk?
thema: Wonen en welzijn
SCP-rapport: ‘lichte verbetering ervaren kwaliteit verpleeghuiszorg’
23 februari 2021 - In de publicatie ‘Het leven in een verpleeghuis’ schetst het SCP een algemeen landelijk beeld, waaruit blijkt dat er een lichte verbetering van de ervaren kwaliteit van de zorg is.
thema: Wonen en welzijn