Kwaliteit: Excel ter ondersteuning van mini-audits op dossiervoering

Deze tool is een Excel-bestand met eenvoudige checklist. Aan de hand van vragen beoordeel je dossiers op (kwaliteit van de) inhoud. Je krijgt inzicht in hoeverre medewerkers werken conform de afgesproken eenduidige werkwijze.
Inspiratiebox methodisch werken
Dit voorbeeld is onderdeel van de inspiratiebox methodisch werken. In deze inspiratiebox vind je voorbeelden en instrumenten die helpen cyclisch en systematisch te werken volgens de Plan, Do, Check en Act-cyclus (PDCA). We laten zien hoe andere zorgaanbieders van verpleeghuiszorg methodisch werken op verschillende niveaus en in verschillende processen doorgevoerd hebben. Alle voorbeelden zijn beschreven volgens het onderstaande format.
Let op! De voorbeelden uit de inspiratiebox methodisch werken dienen wel op maat gemaakt te worden voor de eigen werksetting. Neem deze dan ook niet zomaar over. Maak altijd een kritische overweging en zoek gericht naar: welk probleem speelt bij ons, waar wil ik antwoord op hebben?
- Bekijk ook de andere voorbeelden uit de inspiratiebox methodisch werken
Excel mini-audits op dossiervoering
Waarom?
Dit Excel voor mini-audits op dossiervoering inspireert wanneer je een eenvoudig audit instrument wenst waarbij je de kwaliteit van het werken conform afspraak verwerkt. Hier gaat het om kwaliteit van de dossiervoering.
Daarnaast krijg je inzicht in structurele onvolkomenheden. Dit kun als feedback teruggeven aan medewerkers of aan een team en zo verbeterplannen maken.
Aan de slag met Excel voor mini-audits
Wat?
Deze tool is een Excel-bestand met eenvoudige checklist waarmee afspraken in de vastgestelde eenduidige werkwijze zijn vertaald in vragen waarmee je dossiers kunt beoordelen op inhoud en kwaliteit van de inhoud.
Welk niveau?
De tool zet je in voor het verbeteren van prestaties bij individuele medewerker en bij teams.
Resultaat
Wat levert het op?
Je krijgt:
- inzicht in hoeverre medewerkers werken conform de afgesproken eenduidige werkwijze;
- inzicht op welke onderdelen van de afgesproken werkwijze medewerkers moeite hebben. Wat is input voor een gesprek? Kloppen de afspraken niet? Zijn de afspraken niet bekend? Wat maakt dat mensen niet werken conform de afgesproken werkwijze?
- inzicht in behoefte aan coaching individueel of aan het team.
Door wie te gebruiken?
- leidinggevenden
- kwaliteitsmedewerkers
- coaches
- management
Maak gebruik van de tools
Hoe te gebruiken?
- Onder leiding van een coördinerend verpleegkundige doorloop je de stappen.
Download
De ‘Excel ter ondersteuning van mini-audits op dossiervoering’ is ontwikkeld en toegepast bij Kennemerhart.
Meer weten
- Bekijk ook de andere voorbeelden uit de inspiratiebox methodisch werken
- Lees meer over de achtergrond van methodisch werken in de verpleeghuiszorg. Ga naar het kennisdossier methodisch werken
- Gebruik de reflectietool methodisch werken om te onderzoeken welke vraagstukken zich bij jouw locatie voordoen op het gebied van methodisch werken.
Geplaatst op: 22 januari 2021
Laatst gewijzigd op: 8 december 2022