Naar hoofdinhoud Naar footer

Kwaliteit: Excel ter ondersteuning van mini-audits op dossiervoering

Gepubliceerd op: 22-01-2021

Deze tool is een Excel-bestand met eenvoudige checklist. Aan de hand van vragen beoordeel je dossiers op (kwaliteit van de) inhoud. Je krijgt inzicht in hoeverre medewerkers werken conform de afgesproken eenduidige werkwijze.

Inspiratiebox methodisch werken

Dit voorbeeld is onderdeel van de inspiratiebox methodisch werken. In deze inspiratiebox vind je voorbeelden en instrumenten die helpen cyclisch en systematisch te werken volgens de Plan, Do, Check en Act-cyclus (PDCA). We laten zien hoe andere zorgaanbieders van verpleeghuiszorg methodisch werken op verschillende niveaus en dit in verschillende processen doorgevoerd hebben. Alle voorbeelden zijn beschreven volgens het onderstaande format.

Let op! De voorbeelden uit de inspiratiebox methodisch werken moet je wel op maat maken voor je eigen werksetting. Neem deze dan ook niet zomaar over. Maak altijd een kritische overweging en zoek gericht naar: welk probleem speelt bij ons? Waar wil ik antwoord op hebben?

Excel mini-audits op dossiervoering

Waarom?

Dit Excel voor mini-audits op dossiervoering inspireert wanneer je een eenvoudig audit instrument wenst waarbij je de kwaliteit van het werken conform afspraak verwerkt. Hier gaat het om kwaliteit van de dossiervoering. 

Daarnaast krijg je inzicht in structurele onvolkomenheden. Dit kun als feedback teruggeven aan medewerkers of aan een team en zo verbeterplannen maken.

Aan de slag met Excel voor mini-audits

Wat?

Deze tool is een Excel-bestand met eenvoudige checklist waarmee afspraken in de vastgestelde eenduidige werkwijze zijn vertaald in vragen waarmee je dossiers kunt beoordelen op inhoud en kwaliteit van de inhoud.

Welk niveau?

De tool zet je in voor het verbeteren van prestaties bij individuele medewerker en bij teams.

Resultaat

Wat levert het op?

Je krijgt:

  • inzicht in hoeverre medewerkers werken conform de afgesproken eenduidige werkwijze;
  • inzicht op welke onderdelen van de afgesproken werkwijze medewerkers moeite hebben. Wat is input voor een gesprek? Kloppen de afspraken niet? Zijn de afspraken niet bekend? Wat maakt dat mensen niet werken conform de afgesproken werkwijze?
  • inzicht in behoefte aan coaching individueel of aan het team.

Door wie te gebruiken?

  • leidinggevenden
  • kwaliteitsmedewerkers
  • coaches
  • management

Maak gebruik van de tools

Hoe te gebruiken?

  • Onder leiding van een coördinerend verpleegkundige doorloop je de stappen.

Download

De ‘Excel ter ondersteuning van mini-audits op dossiervoering’ is ontwikkeld en toegepast bij Kennemerhart.

  • Bekijk het 'Voorbeeld mini-audit en zelfevaluatie kwaliteitscheck Elektronisch Cliënten Dossier (ECD)' (excel) onderaan de pagina.

Meer weten

Laatst bijgewerkt op: 08-12-2022