Verpleeghuizen en corona

De strijd tegen het coronavirus heeft grote invloed op het leven en werken in het verpleeghuis. Welke maatregelen zijn van toepassing op de verpleeghuiszorg? En hoe ga je hier het beste mee om? Wat te doen in het geval van een besmetting? Hoe geef je de bezoekregeling en dagbesteding vorm? Gebruik de CoronaWegwijzer voor verpleeghuizen of meld jouw locatie aan voor corona-ondersteuning.

Corona-ondersteuning

Verpleeghuizen kunnen vanuit het ondersteuningsprogramma Waardigheid en trots op locatie ondersteuning ontvangen bij urgente coronagerelateerde vraagstukken. De ondersteuning is gericht op vraagstukken die gaan over het voorkómen van coronabesmettingen, het inspelen op een mogelijke tweede golf of op vraagstukken als gevolg van de coronapandemie. Deskundige coaches staan klaar om te helpen. Heb je een coronagerelateerd vraagstuk?  Lees meer over corona-ondersteuning en meld je direct aan.

CoronaWegwijzer verpleeghuiszorg

Op basis van de huidige kennis en richtlijnen omtrent corona hebben wij vanuit Vilans-programma Waardigheid en trots op locatie een wegwijzer ontwikkeld. De CoronaWegwijzer is een handreiking waarmee een verpleeghuis kan nagaan of de organisatie ingericht is volgens de coronarichtlijnen en -kennis. Met de wegwijzer krijgt een organisatie bijvoorbeeld ook in beeld of het voldoende is voorbereid op het afschaffen van de bezoekregeling en op een eventuele uitbraak van een tweede golf.  

Aan de slag met de CoronaWegwijzer

Ga aan de slag met de  14 onderdelen uit de CoronaWegwijzer binnen jouw organisatie. Per onderdeel lees je wat de actiepunten zijn voor de organisatie en vind je links naar officiële richtlijnen, draaiboeken, tools en praktijkvoorbeelden.

  • Bekijk de 14 onderdelen van de wegwijzer, door deze afzonderlijke open te klappen in de onderstaande tool.
  • Of download de CoronaWegwijzer (xlsx) (versie 26-06-2020) en de begeleidende leeswijzer om deze in te vullen voor de eigen organisatie. In de CoronaWijzer vind je op het eerste tabblad ook uitleg over hoe je het bestand kunt invullen en gebruiken.

Let op: zowel de online versie van de CoronaWegwijzer als de downloadbare versie zullen regelmatig een update krijgen. Raadpleeg dus bij gebruik van de CoronaWegwijzer als gedownload bestand, regelmatig of er een update van het bestand is.

1. Crisisteam en draaiboek

Een crisisteam is ingesteld, er is een actueel draaiboek met afspraken over op- en afschalen en een plan voor cohortverpleging.

Een crisisteam is ingesteld, er is een actueel draaiboek.

Op basis van ervaringen rond een corona-uitbraak op een verpleeghuislocatie, blijkt het nodig om een crisisorganisatie in te richten. Om de nodige besluiten snel te kunnen nemen is een juiste invulling van het crisisteam van belang. Daarbij is een crisisdraaiboek nodig waarin de kerntaken en afspraken zijn beschreven. Afschalen is ook onderdeel van het crisisdraaiboek. Tot slot is ook van belang dat de crisisorganisatie regelmatig geëvalueerd en geactualiseerd wordt.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Het crisisteam is bekend en compleet.
  • b. Het crisisteam is actief in de verschillende fasen. Afspraken rond opschalen, ondersteunen bij crisis, afschalen en nazorg zijn in het draaiboek beschreven.
  • c. Er zijn in een draaiboek afspraken over de werkwijze van het crisisteam.
  • d. Plan voor cohortverpleging is klaar.
  • e. Bij geen besmetting of dreiging blijft het crisisteam paraat en houdt men de afspraken actueel.
  • f. Er vindt continue sturing en bijsturing plaats. Er wordt geëvalueerd en geleerd van ervaringen.

Aan de slag

Onderzoek

  • Welke coronamaatregelen zijn volgens experts uit de crisisteams het belangrijkst bij een corona-uitbraak in het verpleeghuis? Bekijk de tweede analyse van het onderzoek naar de vergaderstukken van crisisteams door de academische werkplaatsen UNC-ZH en UNO-UMCG van week 21 t/m 24. Lees het artikel: Analyse: terugblik op coronamaatregelen crisisteams (11-08-2020)
  • Onderzoekers van de academische netwerken ouderenzorg UNC-ZH en UNO-UMCG hebben de notulen van crisisteams geanalyseerd en om inzicht te krijgen in de aanpak van de coronacrisis in de verpleeghuissector. De onderzoekers presenteren nu een factsheet met een samenvatting van de analyses van week 13 t/m week 23. Lees het artikel: Analyse vergaderstukken crisisteams verpleeghuizen brengt verloop coronacrisis in beeld (29-06-2020)
  • Welke coronamaatregelen zijn volgens experts uit de crisisteams het belangrijkst bij een corona-uitbraak in het verpleeghuis? Bekijk de eerste analyse van het onderzoek naar de vergaderstukken van crisisteams door de academische werkplaatsen UNC-ZH en UNO-UMCG van week 15 t/m 20. Lees het artikel: Analyse: experts crisisteams blikken terug op coronamaatregelen (25-06-2020)
  • Een onderzoeksteam van twee academische werkplaatsen brengt de ontwikkelingen van de corona-epidemie in verpleeghuizen in kaart op basis van vergaderstukken van crisisteams. Lees het artikel: Academische werkplaatsen onderzoeken corona epidemie in verpleeghuizen (03-04-2020)

Inspiratie

  • Regiomanager Annette van Biezen,  verpleeghuis De Wijngaard (Accolade Zorg): ‘Nog voor de eerste besmetting zijn we gaan nadenken over een protocol. Toen op 25 maart de eerste besmetting een feit was, hadden we de volgende dag een functionerend uitbraakteam. Dat team kwam vanaf dat moment zeven dagen per week bij elkaar.’ Lees: Het succes van De Wijngaard: van 16 coronabesmettingen naar nul.
  • Het management van PZC Dordrecht weet per dag weet hoe de vlag wappert qua voorraden, kosten, bezetting en productie. Met het ‘Continuïteitsplan Corona’ en het ‘Plan van Aanpak Corona’ blijft de organisatie bij de les. Lees het interview: PZC Dordrecht: Crisismanagement met coronadashboard
  • Louise van Hoorn is regiomanager bij Surplus. Zij heeft goed zicht op de corona-ontwikkelingen in haar organisatie en neemt je mee in de manier waarop Surplus omgaat met het coronavirus. Lees het interview: Hoe gaat Surplus om met corona-uitbraak en cohortbepaling?
  • ‘We hebben een coronacrisisteam dat 7 dagen per week op afstand vergadert’, vertelt Heidi de Bruijn, lid raad van bestuur van Carintreggeland. Deze zorgaanbieder was er vroeg bij met een corona-aanpak. Lees het interview: Carintreggeland: Wachten op de grote golf

2. Monitoring, testbeleid en werkdruk personeel

Er wordt actief gemonitord op mogelijke besmettingen met het coronavirus bij personeel en op de druk op het personeel.

Er wordt actief gemonitord op mogelijke besmettingen met het coronavirus bij personeel en op de druk op het personeel.

Om te voorkomen dat personeel een bron van besmetting zou kunnen zijn is het van belang het personeel actief te monitoren op klachten. Werkdruk en psychosociale klachten horen hier expliciet bij. Het zo vroeg mogelijke signalering van klachten en het actief bevragen van personeel hierop is van belang. Bij klachten is de volgende stap het testen en het screenen van de contacten.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Ziekmelding gebeurt volgens de RIVM richtlijnen.
  • b. Gezondheid van het personeel wordt gemonitord, o.a. ook monitoren van besmetting in de privé-omgeving van de medewerker.
  • c. Er zijn afspraken waar verdenking op COVID-19 binnenkomen en wie de vervolgacties uitzet ter preventie. Personeel kent deze afspraken en deze worden nagekomen.
  • d. Testbeleid en -protocol is helder.
  • e. Werkdruk en psychosociale belasting is in beeld en wordt ondersteund.
  • f. Er is aandacht voor continuïteit van zorg met voldoende personeel.

Aan de slag

Inspiratie

  • De inzet van extra coronahulpen, een oplopend ziekteverzuim, maatwerkbegeleiding van medewerkers… Lees: Leren van Brabant: nazorg en corona.
  • Een luisterend oor, coaching, geestelijke verzorging… bestaande diensten worden uitgebreid, of er worden nieuwe initiatieven ontwikkeld om medewerkers te ondersteunen in deze tijd. Lees het artikel: Corona: hoe kun je medewerkers extra ondersteunen?
  • Teamleider Yvonne Smolenaers vertelt over de situatie bij Woonzorgcentrum Hushoven (Land van Horne): ‘Het ziekteverzuim is inmiddels opgelopen naar 20%. Medewerkers zitten thuis met griepachtige klachten, waarvan we niet weten of het corona is. We nemen geen risico’s, dus thuis blijven.’ Lees het interview: Corona-tijd in Limburg: hectiek, bezorgdheid, flexibiliteit en waardering
  • Behoefte aan opbeurende verhalen, posters, ansichtkaarten en filmpjes?Goudtopia is het digitale OplaadStation van Oudtopia in CoroNara tijden. 

Actueel

3. Preventie en persoonlijke bescherming

Personeel weet hoe te handelen rond preventie en persoonlijke bescherming.

Personeel weet hoe te handelen rond preventie en persoonlijke bescherming.

Basiskennis over corona is nodig om op de juiste manier zorg te kunnen bieden en besmetting onderling te voorkomen. Medewerkers hebben niet alleen informatie nodig maar moeten ook kunnen oefenen en ter plekke hulp kunnen krijgen. De coronacrisis heeft laten zien hoe moeilijk het is om basishygiëne iets vanzelfsprekends te laten zijn. Bestendiging van deze basis in de organisatie is essentieel.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Er is scholingsmateriaal beschikbaar rond corona voor medewerkers / scholing is geregeld.
  • b. Ter plekke is instructie en ondersteuning geregeld rond het werken op de juiste manier met gebruik PBM.
  • c. De procedure rond het melden en opschalen bij besmetting is bekend.
  • d. De basis rond hygiënisch werken is op orde.

Aan de slag

Actueel

  • Vilans heeft het KICK-portaal met 500 protocollen voor risicovolle en voorbehouden zorghandelingen vrij toegankelijk gemaakt. Zodoende kan iedereen die wil helpen in de zorg tijdens de coronacrisis makkelijk werkinstructies nalezen en zijn of haar zorgkennis opfrissen. Lees: KICK-protocollen vrij toegankelijk tijdens coronacrisis
  • Op 13 april werd een nieuw verdeelmodel voor mondkapjes gehanteerd, waarmee medewerkers in verpleeghuizen meer mondkapjes konden krijgen. Lees: Meer mondkapjes voor verpleeghuiszorg

4. Monitoring, testbeleid en psychosociale belasting bewoners

Er wordt actief gemonitord op mogelijke besmettingen met het coronavirus bij bewoners en op de psychosociale belasting voor bewoners.

Er wordt actief gemonitord op mogelijke besmettingen met het coronavirus bij bewoners en op de psychosociale belasting hiervan voor bewoners.

Om zo snel mogelijk de juiste zorg te kunnen bieden is een actieve snelle monitoring rond de bewoners gewenst. Testbeleid voor bewoners moet goed geregeld zijn zodat eventueel snel opgeschaald kan worden en isolatieverpleging kan worden ingezet. Er is een actieve bewaking op de psychosociale belasting voor bewoners als gevolg van de maatregelen en mogelijke besmetting.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Bij verdenking van besmetting: testen conform de geldende afspraken RIVM.
  • b. Als testen niet kan wordt de situatie beoordeeld op het algemene beeld en het verhaal van de cliënt en/of familie.
  • c. Bij verdenking van besmetting wordt direct melding gemaakt bij de arts, EVV-er of conform afspraken draaiboek; twee keer per dag wordt temperatuur opgenomen en registratie vindt plaats in het zorgplan.
  • d. Een bron- en contactonderzoek (BCO) wordt uitgevoerd voor de betreffende bewoner met hulp van de GGD of volgens eigen beleid.
  • e. Registratie en monitoring vindt plaats volgens afspraak met GGD of Specialist Ouderengeneeskunde.
  • f. Psychosociale zorg is georganiseerd volgens de richtlijn; familie / naasten zijn hierbij ook betrokken.
  • g. In het zorgplan wordt de zorg rondom alle relevante aspecten van de coronazorg vastgelegd en geactualiseerd.

Aan de slag

Inspiratie

Actueel

5. Regionale monitoring

Er wordt actief gemonitord op ontwikkelingen in de regio.

Er wordt actief gemonitord op ontwikkelingen in de regio.

Uit de eerste ervaringen met het coronavirus blijkt dat er vaak specifieke hotspots zijn. Het is belangrijk om dit snel te signaleren om preventief maatregelen te kunnen nemen. De regionale ontwikkelingen moeten daarom actief in de gaten gehouden worden via de informatiekanalen van het RIVM en de GGD.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. De berichtgeving rond de verspreiding van het coronavirus op de overzichtskaart van het RIVM wordt dagelijks bijgehouden door degene met deze taak (crisisteam).
  • b. Gecheckt wordt hoe dichtbij er besmettingen zijn en hoeveel en welke maatregelen de GGD adviseert in de regio.

Aan de slag

Actueel

6. Regionale samenwerking

Er wordt samenwerking gezocht met de GGD, GHOR, Specialisten Ouderengeneeskunde of huisartsen in de regio.

Er wordt samenwerking gezocht met de GGD, GHOR, Specialisten Ouderengeneeskunde of huisartsen in de regio.

Bij een pandemie gelden andere coördinatie mechanismen. In coronatijd heeft het regionaal overleg niet-acute zorg (RONAZ) de coördinatie.

  • a. Er zijn afspraken in het regionale netwerk met GGD, GHOR, Specialisten Ouderengeneeskunde of huisartsen in de regio over hoe en wanneer men elkaar informeert.
  • b. Contactpersonen zijn bekend met naam, mailadres en telefoonnummer; dit wordt regelmatig gecheckt op actualiteit.

Actueel

Inspiratie

7. Advance care planning

Advance Care Planning is geregeld en bekend van elke bewoner, vastgelegd in zorgplan.

Advance Care Planning is geregeld en bekend van elke bewoner, vastgelegd in het zorgplan.

De wens van de bewoner (of diens contactpersoon) rond mogelijke opname en (reanimatie)beleid bij corona is vooraf besproken op rustige wijze en vastgelegd in het zorgplan. Goed informeren van bewoner (en zijn familie en naasten) is hierbij van belang.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Met elke bewoner en/of diens naaste(n) is tijdig het gesprek aangegaan over het (behandel) beleid bij een eventuele besmetting conform de geldende richtlijnen.
  • b. Afspraken zijn gemaakt en worden opgevolgd met betrekking tot een regelmatige evaluatie van de keuzes.
  • c. Reanimatiebeleid is op orde.

Richtlijnen

Aan de slag

Inspiratie

  • Tangenborgh organiseert MDO’s op het moment dat de situatie van een bewoner daar om vraagt. In de coronatijd zette de organisatie sterk in op digitaal contact met de familie. MDO’s vonden daarom online met beeld plaats. Dat ging verrassend goed. ‘De kwaliteit van de gesprekken is niet minder’, zegt Manager behandeling en zorg Jefke van den Bor. ‘Sterker nog, de familiebetrokkenheid nam in sommige gevallen zelfs toe.’ Lees: De positieve bijvangst van de coronacrisis: MDO’s via beeldbellen.

8. Vrijheidsbeperkende maatregelen

Vrijheidsbeperkende maatregelen die noodzakelijk zijn in verband met corona zijn bekend en worden nagekomen.

Vrijheidsbeperkende maatregelen die noodzakelijk zijn in verband met corona zijn bekend en worden nagekomen.

Het beperken van vrijheid als gevolg van een pandemie is heel ingrijpend. Richtlijnen worden zoveel mogelijk opgevolgd, maar er moet een balans zijn met de grondrechten van de bewoners/medewerkers. De Wet zorg en dwang is van belang bij het verantwoorden van individuele maatregelen.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Bij een eventuele landelijke of regionale beperking van de vrijheid vanwege corona zijn de richtlijnen van de rijksoverheid en het RIVM leidend.
  • b. Landelijke maatregelen worden nagekomen, bijvoorbeeld rondom de beperking van bezoek, gebruik van algemene ruimten en het in afzondering moeten plaatsen van cliënten met (verdenking op) corona.
  • c. Bij individuele maatregelen worden de juiste afwegingen gemaakt over de zorg, ook ten aanzien van onvrijwillige zorg.
  • d. Cliënten die het betreft wordt goed geïnformeerd over de maatregelen die worden getroffen. Zij hebben immers recht te weten waarom deze maatregelen worden genomen. Dit kan bijdragen aan het tegengaan van verzet, en levert betere en veiligere zorg op.

9. Bezoekregeling

De bezoekregeling is bekend en wordt conform richtlijnen nageleefd, er is aandacht voor tegengaan van eenzaamheid en er is goede communicatie met mantelzorgers.

De bezoekregeling wordt nageleefd, eenzaamheid wordt tegengegaan, er is goede communicatie met mantelzorgers.

Ter voorkoming van besmetting zijn ingrijpende overheidsmaatregelen genomen, zoals het instellen van de bezoekregeling. De afwegingen en de afspraken hierover moeten voor een ieder duidelijk zijn. Ook de afspraken rond versoepeling moeten in overleg met alle betrokkenen worden opgesteld en nageleefd. Eenzaamheid wordt zoveel mogelijk tegengegaan door onder andere inzet van de mogelijkheden tot contact op afstand.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • Mantelzorgers zijn goed geïnformeerd en worden ondersteund.
  • Afspraken over het wel, niet of beperkt toelaten van bezoek op een locatie zijn bekend bij familie, vrijwilligers en logistieke diensten.
  • Regels over bezoek op afstand zijn bekend en voldoen aan de geldende richtlijnen.
  • In geval van uitzonderingssituaties is de procedure duidelijk met wie en op welk moment dit besproken wordt (bv. bij nieuwe uitbraak of rond terminale zorg).
  • Bewoners met dementie en hun bezoekers worden extra begeleid.
  • Eenzaamheid wordt zoveel mogelijk ondervangen/ tegengegaan.

Bezoekregeling

Vanwege de coronapandemie waren verpleeghuizen en kleinschalige woonvormen in de ouderenzorg vanaf 20 maart gesloten voor bezoek. Deze bezoekregeling was een maatregel van de rijksoverheid ter bescherming van de kwetsbare bewoners en zorgprofessionals. Vanaf 11 mei is een gefaseerde en gecontroleerde versoepeling van de bezoekregeling gestart.

Aan de slag

Inspiratie

10. Communicatie

Er zijn afspraken rond communicatie en deze worden uitgevoerd.

Er zijn afspraken rond communicatie en deze worden uitgevoerd.

Goede communicatie rond crisismaatregelen is van groot belang. Het gaat dan om communicatie intern en extern. Een communicatieplan is in of naast het organisatie draaiboek beschreven. Het beschikbare landelijke materiaal wordt hierbij gebruikt zodat de communicatie zo helder mogelijk is.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Er is een intern noodnummer voor inhoudelijke vragen dat 7×24 uur bereikbaar is.
  • b. Landelijke nummers voor hulp zijn bekend en gecommuniceerd met de betrokkenen.
  • c. Er is een stappenplan Communicatie en er zijn afspraken wie geïnformeerd moet worden, wanneer en door wie. Dit stappenplan wordt uitgevoerd.
  • d. De geldende richtlijnen van ActiZ, Verenso, RIVM en GGD in de regio en het interne beleid zijn het uitgangspunt voor de communicatieboodschap.

Aan de slag

Inspiratie

  • Bekijk de tips en voorbeelden over goede communicatie met bewoners, familie, medewerkers en vrijwilligers. Naast algemene tips en tips gericht op welzijn, vind je ook tips gericht op goede communicatie rondom de bezoekregeling. Lees het artikel Tool: Communicatietips corona

11. Facilitaire zaken

Facilitaire zaken; beschikking over materialen en hulpmiddelen en een logistiek plan zijn op orde.

Facilitaire zaken; beschikking over materialen en hulpmiddelen en een logistiek plan zijn op orde.

De coördinatie van alle hulpmiddelen die nodig zijn bij een corona-uitbraak is onderdeel van het crisisplan. Hierin is beschreven wie hiervoor primair verantwoordelijk is binnen de organisatie. Samenwerking regionaal en landelijk is nodig. Logistiek gaat ook over de interne scheiding van besmet en schoon materiaal en over schoonmaak.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Hulpmiddelen zijn geregeld en voldoende beschikbaar.
  • b. Distributie- en inkoopkanalen zijn bekend en actueel.
  • c. Logistiek plan is beschikbaar; schoonmaak, was, leveranciers, afvalverwerking is geregeld op een adequate manier.
  • d. Looproutes en scheiding ‘vies’ en ‘schoon’ staan beschreven.

Aan de slag

12. Zorg bij en na overlijden

Een protocol met afspraken rondom de zorg bij en na overlijden is opgesteld en bekend. Nazorg voor familie en personeel is geregeld.

Een protocol met afspraken rondom de zorg bij en na overlijden is opgesteld en bekend. Nazorg voor familie en personeel is geregeld.

Vanwege de heftigheid van het coronavirus zijn goede afspraken nodig over de nazorg.
Dit gaat niet alleen over de praktische afspraken maar ook over de emotionele impact van de beperkende maatregelen bij het afscheid nemen van een naaste.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Protocol is beschreven en bekend, waarin afspraken zijn opgenomen rondom het overlijden (afscheid nemen e.d.), de zorg na het overlijden, beschermingsmiddelen, vervoer en opbaren en contact met nabestaanden.
  • b. Afspraken met externen zijn helder en gecommuniceerd.
  • c. Nazorg voor familie en personeel is geregeld.

Aan de slag

Inspiratie

13. Continuïteit van de organisatie

Er is inzicht in de bedrijfsmatige risico’s en financiële consequenties en het opnamebeleid van bewoners na corona is helder.

Er is inzicht in de bedrijfsmatige risico’s en financiële consequenties en het opnamebeleid van bewoners na corona is helder.

De gevolgen van een corona-uitbraak op een locatie zijn groot en hebben ook bedrijfsmatige consequenties. Hier zijn compensatieregelingen voor beschikbaar. Opnamebeleid moet volgens de richtlijn worden opgestart. Eventuele aanpassingen aan het pand moeten worden opgepakt.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. De financiële consequenties zijn in beeld en besproken met financiers.
  • b. Het beleid rond opnieuw opnemen bewoners na corona is helder.
  • c. Er vindt toezicht, verantwoording en reflectie plaats over het beleid en de genomen maatregelen

Aan de slag

Actueel

14. Dagbesteding en vrijwilligers

Dagbestedingsactiviteiten en -begeleiding en de inzet van vrijwilligers verlopen conform de geldende richtlijnen.

Dagbestedingsactiviteiten en -begeleiding en de inzet van vrijwilligers verlopen conform de geldende richtlijnen.

Door de coronamaatregelen is bezoek door vrijwilligers (die geen structurele functie vervullen) niet mogelijk. Activiteiten in het kader van dagbesteding kunnen worden opgepakt binnen de geldende richtlijnen. Dit vraagt om flexibiliteit en inzet van de medewerkers.

Waar moet de organisatie aan voldoen

  • a. Bekend is welke activiteiten conform de richtlijnen wel of niet door kunnen gaan en op welke wijze.
  • b. Activiteiten die binnen in groepen plaatsvinden verlopen conform de richtlijnen.
  • c. Activiteiten buiten vinden plaats conform de richtlijnen.
  • d. Vrijwilligersbeleid is duidelijk en conform de richtlijnen.

Aan de slag

  • Veel van de reguliere dagbesteding kan niet doorgaan vanwege de maatregelen tegen het coronavirus. Maar gelukkig zijn er alternatieve manieren om te zorgen dat ook tijdens de coronacrisis de dagen in het verpleeghuis kunnen worden opgevrolijkt met zang, theater, muziek, virtuele uitjes of een mooi (luister-)boek. Lees: Zinvolle dagbesteding in het verpleeghuis tijdens coronacrisis.
  • Bekijk het overzicht met mooie, eenvoudig uitvoerbare en leuke initiatieven en activiteiten, die praktisch in elk verpleeghuis in te zetten zijn in het kader van dagbesteding om de dagen wat vrolijker in te vullen. Lees: Mooie initiatieven verzachten enigszins de coronacrisis.
  • In de Handreiking bezoekbeleid verpleeghuizen staat ook beschreven welke activiteiten buiten ondernomen kunnen worden en wanneer en op welke wijze vrijwilligers weer kunnen worden toegelaten in het verpleeghuis.

Actueel

Zoek op trefwoord binnen onze coronagerelateerde inhoud

Kenniscoalitie Leren van elkaar

De wegwijzer is tot stand gekomen binnen de kenniscoalitie Leren van elkaar, onder regie van het Vilans-programma Waardigheid en trots op locatie, met input vanuit de volgende partijen:

  • Academische werkplaatsen ouderenzorg, verbonden in SANO
  • ActiZ
  • GGD Nederland
  • Regionale zorgnetwerken ABR

De wegwijzer is tot stand gekomen onder leiding van Jennie Mast, kennismanager bij Waardigheid en trots op locatie en Margriet Boerma, coach bij Waardigheid en trots op locatie. Opmerkingen of aanvullingen kunt u mailen naar Jennie Mast.

Coronaloket

Heb je nog een ander idee, suggestie of vraag over corona? Neem dan contact op met het coronaloket van Vilans. Hier kun je jouw idee, suggestie of vraag direct indienen en wordt deze afgehandeld door de experts van Vilans.

Meer weten

Corona-ondersteuning van Waardigheid en trots op locatie