‘Coronaproof’ met ondersteuning van Waardigheid en trots op locatie

Heeft jouw verpleeghuis ondersteuning nodig bij urgente coronagerelateerde vraagstukken? Schakel dan Waardigheid en trots op locatie in. Deskundige coaches bieden ondersteuning bij uiteenlopende vraagstukken. Zoals het ondersteunen van het crisisteam, het voorbereid zijn op de tweede golf of vraagstukken rond communicatie en bezoek. Wil je teamreflectie inzetten bij de nazorg van medewerkers? Dan kunnen onze collega’s je ook op een aantal gebieden verder helpen.

Tijdens de online voorlichtingsbijeenkomst over corona-ondersteuning hebben coaches Jeroen van Kerkhof en Raymond Meijer hun ervaringen over de corona-ondersteuning bij Humanitas Deventer en Envida gedeeld:

Wil je ervoor zorgen dat ook jouw organisatie of locatie ‘coronaproof’ is en klaar voor een eventuele uitbraak? Meld je dan nu aan voor de corona-ondersteuning via 030 – 789 25 10 of mail naar info@waardigheidentrots.nl. Je kunt ook het online aanmeldformulier gebruiken.

Wat houdt corona-ondersteuning in?

De ondersteuning is maatwerk en wordt afgestemd op de vraag van de verpleeghuisorganisatie of locatie. Inmiddels zijn er ervaren en deskundige coaches aan de slag op zo’n 25 uiteenlopende trajecten. De rode draad van de verschillende trajecten is als volgt:

  • Leren van de eerste golf en het doorvoeren van verbeteringen
  • Het ondersteunen van het crisisteam
  • Het implementeren van de Handreiking bezoek en sociaal contact en de bijbehorende communicatie
  • Het ondersteunen bij vraagstukken op het gebied van cohortverpleging en PBM’s
  • Het bjdragen aan vraagstukken op het gebied van financiën en de continuïteit
  • Het ondersteunen bij vraagstukken op het gebied van welzijn van bewoners én van medewerkers

Corona-aanpak per locatie

Envida heeft met de corona-ondersteuning van onze coach de centrale aanpak van de eerste coronagolf vertaald heeft naar een werkbare aanpak voor alle locaties met een crisisteam op elke locatie.

Voor wie is corona-ondersteuning bedoeld?

De ondersteuning is bedoeld voor verpleeghuisorganisaties en -locaties. Het geldt zowel voor vraagstukken op één locatie – als onderdeel van een grotere organisatie – als voor de gehele organisatie. Daarnaast kunnen PGB- en VPT-aanbieders die verpleeghuiszorg leveren en geclusterde woonvormen V&V deelnemen. De ondersteuning is niet alleen voor huidige deelnemers van de reguliere ondersteuning van Waardigheid en trots op locatie, maar ook voor niet-deelnemende verpleeghuizen.

Wat is de intensiteit en hoe lang duurt de ondersteuning?

De ondersteuning kan vrijwel per direct geboden worden, is gericht op urgente vraagstukken en duurt tot maximaal 4 maanden. De exacte duur en intensiteit is afhankelijk van de problemen en vraagstukken die in een organisatie of op een locatie spelen. 

Wat kost deelname en aan welke eisen moet ik voldoen om deel te nemen?

Voor de zorgaanbieder zijn er geen kosten verbonden aan deze ondersteuning. Waardigheid en trots op locatie is een programma van het ministerie van VWS, waarmee ingespeeld wordt op de actuele ontwikkelingen op het gebied van corona.

Voor deelname is commitment en betrokkenheid van bestuur en management van belang. Daarom tekent de bestuurder een overeenkomst bij aanvang. Daarnaast draagt de organisatie bij aan de communicatie over de ervaringen en resultaten van de ondersteuning. Om zo goede voorbeelden te delen binnen de sector en van elkaar te leren.

Hoe gaat het in zijn werk?

Nadat een organisatie of locatie zich heeft aangemeld, neemt een collega van het team Waardigheid en trots op locatie snel contact op om een goed beeld te krijgen van de ondersteuningsvraag. We matchen jouw organisatie en vraag vervolgens met een coach die deskundig en ervaren is op dat gebied. De coach neemt contact op en vervolgens start de ondersteuning. De coach maakt samen met de organisatie een kort plan van aanpak, waarna ze aan de slag gaan.

Wil je aan de slag met teamreflectie?

Teamreflectie is een aanpak om medewerkers op een effectieve wijze te ondersteunen tijdens stressvolle situaties, zoals bijvoorbeeld bij een corona-uitbraak.  Wanneer je met je organisatie/locatie aan de slag wil met de training teamreflectie, dan kun je dit zelf doen met de training op onze website en de bijbehorende materialen. Heb je nog vragen, dan kun je terecht bij de collega’s van Waardigheid en trots in de regio. Zij kunnen je op een aantal gebieden verder helpen:

  • Door je in contact te brengen met andere zorgaanbieders in de regio om gezamenlijk een regionaal traject te starten.
  • Zij kunnen met je meekijken hoe je wellicht gebruik kunt maken van regionale financiering bijvoorbeeld uit kwaliteitsgelden.
  • Zij kunnen met je meedenken om te komen tot een regionale opzet van de train-de-trainer aanpak en eventuele uitwisseling van trainers.
  • Bij voldoende belangstelling kunnen zij een regionale informatiebijeenkomst of webinar organiseren over teamreflectie en de train-de-trainer aanpak.

Kwaliteitskader

Het bestaande ondersteuningsprogramma Waardigheid en trots op locatie is gericht op het implementeren van het kwaliteitskader bij zorgaanbieders. Als een organisatie corona-ondersteuning ontvangt en toch diepgaande kwaliteitsissues blijkt te hebben waarvoor langduriger (niet coronagerelateerde) ondersteuning nodig is, dan kan worden verwezen naar deelname aan het reguliere Waardigheid en trots op locatie programma.

Corona-ondersteuning van Waardigheid en trots op locatie

Meer informatie en aanmelden