De servicepost draagt bij aan comfort en eigen regie

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologische toepassing #18 is de servicepost van Cicero Zorggroep. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Wat is de servicepost en voor wie is het bedoeld?

De servicepost is een soort kastje aan de muur, dat de domotica in de kamer bestuurt. De cliënt kan de servicepost ook gebruiken om de zorg te alarmeren, contact te leggen met de welzijnsmedewerkers en de zorg op te roepen. Cliënten kunnen met al hun vragen terecht bij de servicepost. De kastjes hangen niet alleen op alle kamers van de cliënten, maar ook in de huiskamers. De servicepost is onderdeel van een pakket geavanceerde zorgtechnologie. Daarmee optimaliseren we nu op 5 locaties het welzijn en de eigen regie van cliënten. Bekijk ook onze polsalarmering, plintverlichting en Zintouch.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

Bij het ontwerp van de domotica hebben we heel goed nagedacht over een zo goed mogelijke aansluiting op de cliënten. Wij vinden dat het gebruik van domotica moet bijdragen aan het comfort en de eigen regie. Daarnaast moet er een toegevoegde waarde voor de medewerkers zijn. Zo kwamen we uit bij de servicepost.

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Cliënten ervaren meer behoud van eigen regie, meer comfort, meer vrijheid én ze worden sneller geholpen. Want ze kunnen hun vragen direct aan de juiste persoon stellen. Medewerkers kunnen sneller en efficiënter zorg leveren.

Zitten er ook nadelen aan de servicepost?

Het grootste nadeel zijn de kosten. Verder ervaren wij alleen maar voordelen.

Hoe gebruik je de servicepost in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

De medewerkers krijgen de oproepen via hun smartphone. Dit gebeurt automatisch als cliënten wakker worden, omdat er bewegingsdetectie aanwezig is in de kamers. Hierdoor hebben medewerkers een extra paar ogen. Doordat cliënten ook contact kunnen maken met de welzijnsmedewerkers is er extra ruimte voor welzijn.

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Geplaatst op: 21 mei 2020
Laatst gewijzigd op: 8 juni 2020