Naar hoofdinhoud Naar footer

Verhalen als krachtig middel voor leren en verbeteren

Gepubliceerd op: 13-05-2024

Laatst bijgewerkt op: 10-07-2024

Verhalen inzetten als kwaliteitsinstrument binnen je organisatie, hoe doe je dat? Tijdens het Congres Waardigheid en trots voor de toekomst 2024 sprak onderzoeker Josanne Huijg van de Leyden Academy on Vitality and Ageing: ‘Verhalen bieden context.’

Josanne: ‘Misschien gaat een cliënt niet graag naar bed en is dat elke avond een opgave voor de zorgmedewerkers. Het is dan interessant te horen hoe het die ene collega wél op een liefdevolle, persoonsgerichte manier lukt. Wat is haar verhaal? Door het delen van ervaringen leer je van elkaar. En als organisatie kun je met zulke voorbeelden het zorgkantoor of de Inspectie laten zien dat je verhalen gebruikt om te leren en ontwikkelen.’

Wat maakt verhalende methoden tot een waardevol kwaliteitsinstrument?

‘Er zijn zóveel waardevolle aspecten aan het delen van verhalen! Ik noem er enkele:

  • Verhalen bieden contextuele informatie: het gaat niet over of iets is gebeurd, maar hoe.
  • Het delen van verhalen maakt medewerkers bewust van hun eigen handelen, zodat ze ervan kunnen leren, samen of individueel.
  • Verhalen delen binnen de driehoek cliënten, formele en informele zorg biedt inzicht in de verschillende perspectieven en draagt bij aan een zorgvuldige afstemming over goede zorg.
  • Verhalen geven inzicht in de kwaliteit van zorg en geven kleur aan cijfers.
Josanne Huijg, onderzoeker bij Leyden Academy on Vitality and Ageing

Geef eens een voorbeeld van de inzet van een verhaal

‘Laat ik voortborduren op het voorbeeld hierboven. Het verhaal van de zorgprofessional is: ze heeft gesproken met de dochter van mevrouw. “Mijn moeder ging vroeger thuis steevast als laatste naar bed. Dan deed ze de lampen uit, de deur op slot en ging tenslotte zelf slapen.” De medewerker liet mevrouw sindsdien zelf de lampen uitdoen en gaf haar het gevoel dat zij de deuren afsloot. Zo voelde mevrouw zich rustig en was het voor de medewerker prettiger werken.’

Kun je verhalen benutten om de zorg toekomstbestendig te maken?

‘Jazeker! Verhalen zijn onmisbaar voor een mensgerichte, toekomstbestendige ouderenzorg. We moeten met elkaar afstemmen wat kwaliteit is. En goede, passende zorg. Als iemand een bepaalde interventie niet meer wil, moet je dat weten.’

Lees meer

Deel deze pagina via: