Het is belangrijk te beginnen met een scherp geformuleerde vraag. Daarvoor is inzicht in de opgave van belang. Waar begint het te knellen als je zo doorgaat? Inbreng vanuit verschillende betrokkenen is daarbij cruciaal, denk daarbij in ieder geval aan cliënten, mantelzorgers en zorgmedewerkers.
Je zult merken dat de oorspronkelijk geformuleerde vraag waarschijnlijk gaat kantelen na bestudering van relevante trends en ontwikkelingen. Dit zal zeker gebeuren na het omdenken.
In gesprek gaan met je doelgroep
Waar strategische toekomsttrajecten nog wel eens mis gaan, is bij het niet goed betrekken van de verschillende doelgroepen of het niet kennen van de waarden en behoeften van je doelgroep. Hierdoor sluiten oplossingen niet aan bij (veranderende) behoeften. Maak gebruik van methodieken om dat wel te doen. We zetten er een aantal op een rij:
- Toekomstpraat Waardigheid en trots voor de toekomst. ToekomstPraat nodigt je uit om samen met teamgenoten, cliënten, naasten, vrijwilligers, managers en bestuurders het gesprek aan te gaan over de toekomst van de zorg. Het is een set van 40 gesprekskaarten met ethische vragen, stellingen en dilemma's. Uitwisselen wat we belangrijk vinden met elkaar voor de organisatie van de toekomst, helpt je bij het maken van keuzes in het hier en nu. ToekomstPraat komt beschikbaar in het eerste kwartaal van 2024.
- De theatervoorstelling ‘Mag ik je kussen?’ is speciaal ontwikkeld voor iedereen die werkt in de verpleging, verzorging en thuiszorg. Doel van de voorstelling is om het gesprek over de toekomst van het werk in de zorg aan te jagen.
- Gesprekskaarten: ‘Praat vandaag over morgen, hoe zie jij de weg naar ouder worden?’ Deze gesprekskaarten (pdf) zijn een initiatief van Actiz.
- ‘Hoe dan?’ is een campagne waarbij het gesprek over de toekomst van de zorg centraal staat. Over de uitdagingen die onze sector kent en de oplossingen die we nodig hebben om het werk in de zorg anders te organiseren. Bekijk de campagne Hoe dan? op de website van Actiz.
- Serious game: Toekomstscenariospel over een toekomstperspectief voor de betrokkenen bij het verpleeghuis en een richting voor de zorgorganisatie. Bekijk de serious game Toekomstscenariospel op de website van Kennisland.
- Hoe kunnen ouderen op een fijne manier oud worden in hun eigen omgeving? Daarvoor is het belangrijk om goed te luisteren naar wat ouderen zelf vinden en willen. Movisie heeft een Toolkit wensen en behoeften ouderen waarmee je in gesprek gaat met ouderen.
Wat weten we al over behoeften van verschillende doelgroepen? Een greep:
- Hoe wil Nederland oud worden? Bekijk dit onderzoek van Actiz uit 2020.
- Actiz publiekscampagne ‘Praat vandaag over Morgen’
- Ouder worden 2020-2040. 28 portretten van ouderen in Cliëntportretten van bureau HHM
- White paper Motivaction – Wat werkt bij wie? (2018)
- Peiling van Alzheimer Nederland over woonwensen van ouderen met dementie.