Naar hoofdinhoud Naar footer

Bijeenkomst organiseren over palliatieve zorg in 4 stappen

Gepubliceerd op: 21-11-2024

Laatst bijgewerkt op: 21-11-2024

Wat wordt er verstaan onder palliatieve zorg en zingeving in de organisatie? Om hier samen betekenis aan te geven kun je een bijeenkomst organiseren. Dit stappenplan helpt je daarbij.

De kwaliteit van palliatieve zorg voor de cliënt staat voorop. Daarom is het nodig dat medewerkers uit verschillende disciplines en functies elkaar weten te vinden en samenwerken. Een bijeenkomst biedt inspiratie en informatie. Het draagt bij aan een duidelijker beeld van hoe zij in hun eigen werk samen met collega's van toegevoegde waarde kunnen zijn voor de cliënt.

Door het LeerDoeDeeltraject 'Het goede gesprek tijdens de levenseindereis' hebben medewerkers van Zorgcollectief Zuidwest-Drenthe (ZZWD) een bijeenkomst georganiseerd om samen betekenis te geven aan vraagstukken over palliatieve zorg en zingeving. 'Het onderwerp spreekt veel mensen aan die er meer over willen weten en intrinsiek gemotiveerd zijn. Als je het interessant vindt dan kom je er gewoon bij, iedereen heeft op de een of andere manier met de dood en dit thema te maken,' zegt Laïs Veening, bestuurssecretaris ZZWD.

Om een bijeenkomst over palliatieve zorg en zingeving te organiseren, kun je gebruik maken van deze vier stappen.

Stap 1: inhoud bepalen

Deel de bijeenkomst op in twee delen: een plenair deel en een interactief deel.

Nodig een spreker uit om plenair uitleg te geven over wat er wordt verstaan onder palliatieve zorg, zingeving en het goede gesprek. Het is belangrijk dat de spreker een goed en interessant verhaal heeft dat inspireert en de deelnemers helpt om verbanden te zien tussen het verhaal en de eigen werksituatie.

Het interactieve deel is bedoeld om met elkaar in gesprek te gaan en samen te verdiepen.

Stap 2: uitnodigen

Vertel waarom de bijeenkomst wordt georganiseerd. Maak in de uitnodiging duidelijk wat de bedoeling is. Deel kort het verhaal over de context zodat lezers het kunnen plaatsen in hun eigen werkpraktijk.  

Tip: geef uitleg over de vragen; waar komt dit onderwerp vandaan? Waarom vindt de organisatie dit een belangrijk onderwerp? Waarom bespreken we het met elkaar in deze vorm? Vermeld de naam van de spreker en het onderwerp van het verhaal om mensen te enthousiasmeren om zich aan te melden. 

Nodig iedereen uit die mogelijk iets te maken heeft met het onderwerp. Palliatieve zorg behoort namelijk niet tot een selecte groep gespecialiseerde professionals maar juist tot een bredere groep. Van geestelijke verzorger tot degene die maaltijden brengt en van management tot verpleegkundigen. 

Vier dimensies van palliatieve ondersteuning

Mensen die in de laatste fase van hun leven zijn, kunnen talloze vragen hebben. Deze vragen zijn te verdelen in vier dimensies: lichamelijk, psychisch, sociaal en zingeving.

Bron: Agora 

Verschillende medewerkers dragen bij aan het bieden van de palliatieve ondersteuning waarbij elke dimensie ertoe doet. Het is van belang om professionals en vrijwilligers te betrekken uit al die dimensies die van betekenis zijn voor de cliënt in de zorgondersteuning.

Besteed aandacht aan vormen van communiceren zodat die brede groep betrokken mensen rondom de cliënt wordt bereikt, zich aangesproken voelt en aanmeld voor de bijeenkomst. Denk na over aanmeldopties zoals een directe uitnodiging in de mail of een aanmeldmogelijkheid op het intranet. 

Stap 3: uitvoeren

Maak gebruik van een werkvorm zoals ‘Het delen en leren van verhalen’ zodat er interactie tussen de deelnemers ontstaat. Een werkvorm is helpend om samen betekenis te geven aan wat er wordt verstaan onder palliatieve zorg en zingeving.

Een voorwaarde voor de werkvorm is dat het, het goede gesprek ondersteunt in de verkenning naar antwoorden op 3 lagen: 

  1. Hoe zit je er zelf in? 
  2. Hoe kom je het tegen in je werk? 
  3. En hoe kunnen we de gezamenlijkheid daarin vinden zodat we elkaar begrijpen? 

Actief luisteren is een belangrijk onderdeel in een gesprek.

Tip: deel als geheugensteuntje de infographic actief luisteren op het scherm (of deel het uit als handout of hang het op in de ruimte). Zo kunnen de deelnemers het direct toepassen tijdens de werkvorm en gesprekken die zij voeren.

Stap 4: evalueren

Besteed tijd aan het ophalen van de ervaringen en gedeelde kennis onder de deelnemers. Sluit de bijeenkomst plenair af. Vraag waar de behoefte én energie zit om de betrokkenheid vast te kunnen houden om na de bijeenkomst samen verder op te trekken en in actie te komen. Zorg voor een evaluatievraag of evaluatieformulier of deel een link zodat de deelnemers het gelijk kunnen invullen.

Door de eerste bijeenkomst is het onderwerp erg gaan leven binnen de organisatie. Hierdoor hebben wij nog meer energie gekregen om het verder tot een succes te brengen.

Chelesta Kolk en Diana Koeling, Wijkverpleegkundige ZZWD en Coördinator Welzijn ZZWD

Tips

  • Maak de duur van de bijeenkomst niet te lang. 
  • Bespreek met je leidinggevende of het mogelijk is dat deelnemers uren kunnen schrijven voor de bijeenkomst. Of dat deelname onderdeel van hun scholing kan zijn. Dit kan een extra motivatie zijn voor zorgprofessionals die zich voor dit thema inzetten. 
  • Maak een aansprekende uitnodiging, bijvoorbeeld door gebruik te maken van een software-tool. Ga in gesprek met de afdeling communicatie. Zij kunnen ondersteunen bij de vormgeving van de uitnodiging en meedenken hoe je de bijeenkomst onder de aandacht kan brengen. 
  • Ga na wie zich binnen de organisatie al bezighoudt met dit onderwerp. Betrek hen erbij zodat je de organisatie van de bijeenkomst niet alleen hoeft te doen. 
  • Evalueer op een leuke manier.

Meer weten

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Soort

Stappenplan

Organisatie / Uitgever

Waardigheid en trots voor de toekomst in samenwerking met Agora

Programma's / projecten

Waardigheid en trots voor de toekomst