Het zorghorloge geeft cliënten vrijheid en veiligheid

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologische toepassing #13 is het zorghorloge van Zorggroep Tangenborgh. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Wat doet het en voor wie is het bestemd?

Het zorghorloge is een combinatie van een gps-alarm en een ‘normaal’ alarmeringssysteem. Het horloge werkt zowel binnen als buiten. Cliënten hoeven dus niet meer 2 alarmeringsmedaillons te dragen. Medewerkers kunnen ook een ‘geofence’ instellen voor cliënten. Dan krijgen ze een melding als een cliënt daaroverheen gaat. De zorgmedewerker ziet dan ook gelijk waar de cliënt zich op dat moment bevindt. Medewerkers kunnen er zelf ook mee alarmeren. Ook cliënten met dementie die nog thuis wonen kunnen het zorghorloge gebruiken.

Waarom gebruiken jullie deze technologie?

We hebben het zorghorloge samen met Avics ontwikkeld. Want we merkten dat steeds vaker gps werd aangevraagd. Maar dan heb je 2 alarmeringen nodig, voor binnen en buiten. Ondertussen werd voor medewerkers de zorg steeds zwaarder, en kwamen ze soms ook gevaarlijke situaties tegen. Wij willen dat onze medewerkers dan gelijk kunnen alarmeren met plaatsbepaling. We kozen voor een horloge, omdat een horloge voor iedereen herkenbaar is. En dan ook meer geaccepteerd wordt dan een gps-alarmering. Het horloge is een smartwatch, aangevuld met alarmering en een gps-tracker.

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Cliënten kunnen zich vrijer bewegen binnen en buiten de zorglocatie. Ze ervaren meer vrijheid. Ook geeft het zorghorloge een groter gevoel van veiligheid, omdat ze op elk moment kunnen alarmeren. Cliënten herkennen het ook als een horloge. Medewerkers weten waar cliënten zich bevinden en kunnen cliënten sneller terugvinden of helpen. Daarnaast kunnen medewerkers het horloge gebruiken om zelf te alarmeren, als ze snel hulp nodig hebben van een collega.

Zijn er ook nadelen aan deze technologie verbonden?

We hebben dit horloge samen met Avics ontwikkeld en zijn nog steeds met de ontwikkeling bezig. In het begin was vooral de batterij van het horloge een probleem. Deze liep snel leeg. Intramuraal laden wij de horloges voor de cliënten op. In de thuissituatie zijn de cliënten daar zelf verantwoordelijk voor.

Hoe gebruik je deze technologie in je dagelijkse werkzaamheden?

Medewerkers doen het horloge voor de dienst om en kunnen ermee alarmeren. Of een cliënt een horloge krijgt, beslissen we in het MDO. Het is immers een vrijheidsbeperkende maatregel. Intramuraal doen de medewerkers het horloge tijdens de ADL bij de cliënten om. In de wijkzorg zijn cliënten hier zelf verantwoordelijk voor.

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Geplaatst op: 21 mei 2020
Laatst gewijzigd op: 8 juni 2020