Naar hoofdinhoud Naar footer

Raizer helpt cliënt na val veilig en ergonomisch overeind

Het aanbod en gebruik van zorgtechnologie in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, delen zorgorganisaties hun ervaringen en aandachtspunten. Met deze keer: de Raizer van Schakelring.

Wat is de Raizer en voor wie is deze bedoeld?

De Raizer helpt zorgmedewerkers ergonomisch te werken bij valincidenten. Het hulpmiddel brengt cliënten die gevallen zijn zonder veel moeite weer in een zittende positie. Op een veilige manier. En dat is belangrijk, want als een cliënt valt, gaat het opstaan met risico’s gepaard. Vaak wordt een cliënt te snel omhoog geholpen. 

De Raizer bestaat uit 7 onderdelen die makkelijk te vervoeren zijn op een karretje of in een rugtas. Die onderdelen zet de zorgmedewerker vervolgens eenvoudig in elkaar. Door de spatelvormige rugleuning onder de rug van de cliënt te plaatsen en aan het zitvlak – dat ook de motor is – vast te klikken. Vervolgens brengt de zorgmedewerker de cliënt via het bijbehorende zendkastje rustig, veilig en voorzichtig omhoog in de zittende positie. 

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie? 

De Raizer werd geïntroduceerd door een medewerker die het hulpmiddel wilde gebruiken vanwege fysieke klachten. Met de Raizer kan een zorgmedewerker veilig werken, voor zichzelf en de cliënt. Het mobiele zorgteam van Schakelring deed een pilot waaruit bleek dat het een handig hulpmiddel is met veel voordelen voor de zorgmedewerker én de cliënt. Die voordelen wegen zeker op tegen de nadelen die medewerkers en cliënten ook ervaren. 

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Met de Raizer is de fysieke belasting van medewerkers bij valincidenten kleiner. Dat betekent dat ook de kans op blessures kleiner is. De cliënt komt op een rustige en comfortabele manier overeind. En is hierdoor minder snel duizelig of angstig. De cliënt kan duidelijker aangeven bij welke positie het pijn gaat doen. Door met de Raizer rustig de tijd te nemen heeft een zorgmedewerker meer oog en begrip voor de klachten van de cliënt. 

Zitten er ook nadelen aan de Raizer?

Er is veel ruimte nodig om de Raizer op te zetten, in kleine ruimtes zoals de badkamer kan dit lastig zijn. Ook geldt dit als mensen niet meebewegen of niet bewegelijk zijn.

Hoe gebruiken jullie de Raizer in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Bij elk valincident overwegen we de inzet van de Raizer. De zorgmedewerker kijkt eerst wat er aan de hand is. Is er geen (hoofd)wond of ander ernstig letsel? Dan belt de zorgmedewerker een collega met het verzoek de Raizer te halen. Cliënten willen meestal zelf proberen op te staan. Dan is het belangrijk de cliënt te vragen nog even rustig te blijven liggen. De zorgmedewerker legt uit dat hij de Raizer gaat gebruiken. En waarom dat beter is. Namelijk om te zorgen dat de cliënt geen onnodige pijn krijgt en de zorgmedewerker ergonomisch werkt.

 Meer weten

Bekijk het overzicht met zorgtechnologieën en ga zelf aan de slag met een van de innovaties.