Naar hoofdinhoud Naar footer

Deel deze pagina via:

Stel je vraag aan

Van zzp’er naar vast gezicht: Vivium kiest voor duidelijkheid en verbinding

Gepubliceerd op: 30-07-2025

Steeds meer organisaties in de zorg gaan anders om met zzp’ers. Ook Vivium Zorggroep kiest hierin een duidelijke koers. 'We willen werken aan toekomstbestendige zorgteams', vertelt Ingrid Tromp. Zij is concernadviseur P&O bij Vivium Zorggroep. 'Daarom bouwen we het werken met zzp’ers stap voor stap af. Tegelijk werken we eraan een zo aantrekkelijk mogelijke werkgever voor al onze collega’s te zijn.'

'Deze verandering gaat niet alleen over personeel, maar helpt ook mee aan een grotere verandering in de zorg. De zorg moet toekomstbestendig zijn. Dat betekent slimmer organiseren, meer gebruikmaken van technologie en anders moeten samenwerken met collega’s, naasten en vrijwilligers. Het is niet realistisch om te denken dat we elke zorgmedewerker kunnen vervangen. We moeten de zorg echt anders gaan organiseren', zegt Ingrid.

Waarom deze verandering?

Ingrid ziet dat er landelijk steeds meer aandacht is voor schijnzelfstandigheid. 'De Belastingdienst oordeelt vaak dat zzp’ers in de zorg eigenlijk gewoon werknemers zijn. Het risico op boetes wordt steeds groter en we willen het goed regelen voor iedereen. Dus we hebben gezegd: "dit moet anders." In mei 2025 stopten we met zzp’ers op niveau 2. In november volgen niveau 3 en 4.'

Hoe pak je een stappenplan voor zzp'ers aan?

'Dat gaat natuurlijk niet van de ene op de andere dag', zegt Ingrid. 'We maakten een stappenplan en namen iedereen in de organisatie mee: van bestuur tot cliëntenraad. Begin dit jaar gingen we in gesprek met 150 zzp’ers die voor Vivium werkten. We gaven hen drie opties.'

Spoor 1: Zorgen zonder gedoe

De eerste optie heet "Zorgen zonder gedoe". Ingrid vervolgt: 'We bieden mensen de kans om in loondienst te komen. Ze krijgen eerst een tijdelijk contract van drie maanden. Zo kunnen ze proeven aan het werken in loondienst waarbij ze zelf hun rooster, uren en type zorg kunnen kiezen. Daarna volgt een contract voor onbepaalde tijd. We laten zien dat we als werkgever veel regelen wat je als zzp’er zelf moest doen zoals opleidingen, verzekeringen en administratie. Dat geeft rust.'

Spoor 2: RegioFlexpool

De tweede optie is werken via de RegioFlexpool. Ingrid: 'Dit is een samenwerking van vier zorgorganisaties. Je hebt dan één werkgever, maar kunt werken bij alle aangesloten organisaties. Dat geeft flexibiliteit, mogelijkheden tot ontwikkeling én zekerheid. Dit is een mooie oplossing voor zzp’ers die graag regie houden over hun rooster en voor meerdere organisaties willen werken.'

Spoor 3: Flexibel binnen Vivium

De derde mogelijkheid is de interne flexpool van Vivium. Ingrid: 'Dan werk je flexibel binnen onze eigen locaties. Dat past goed bij mensen die betrokken willen blijven bij onze cliënten én het team.'

Ook aan de overstap wordt gedacht. Ingrid: 'We begrijpen dat zzp’ers verplichtingen hebben, zoals abonnementen of verzekeringen. Daarom kunnen ze bij ons tot € 500 declareren voor die kosten. Ze krijgen ook een gratis gesprek met een financieel adviseur zodat ze goed in kaart kunnen brengen wat het financieel betekent om weer in loondienst te gaan.'

Hoe reageren zzp’ers?

'Er zijn grofweg twee groepen', vertelt Ingrid. 'De ene groep heeft alles goed op orde. Voor hen maakt het financieel niet veel uit of ze zzp’er zijn of in loondienst. Zij willen vooral invloed op hun rooster, en dat kan via bijvoorbeeld ons eigen flexbureau of de RegioFlexpool.'

'De andere groep heeft zaken als verzekeringen en pensioen minder goed geregeld voor zichzelf. Dat merkten we op een voorlichtingsbijeenkomst begin dit jaar. Sommigen stoppen pas met zzp’en als het werkaanbod helemaal wegvalt.'

'In dienst komen voelt wel als een drempel om het "eigen baas zijn" op te geven, maar door de flexibiliteit die we bieden levert het voor de professionals ook veel op. Aan het werk zelf verandert er weinig. Je kunt gewoon blijven zorgen met je hart en onderdeel zijn van een team levert ook waardering en voldoening op.'

Hoe reageren de collega’s en cliënten?

'Het is natuurlijk spannend als er ineens 130 FTE aan zzp’ers wegvalt', erkent Ingrid. 'Je kunt dat niet 1-op-1 opvangen. Tegelijk merken we dat vaste teams en cliënten blij zijn met meer stabiliteit. We blijven steeds kritisch op de werkdruk en kijken naar passende maatregelen als roosters te veel onder druk komen te staan en de werkdruk toeneemt. Dat kan het verdelen van personeel zijn, maar in het uiterste geval ook het afschalen van zorg.'

Aantrekkelijk werkgeverschap

Bij Vivium draait het niet alleen om het afbouwen van zzp'ers. 'We investeren ook in onze vaste medewerkers', zegt Ingrid. 'Alle leidinggevenden volgden recent een leiderschapsprogramma. We kijken hoe we werkplezier kunnen vergroten en zetten in op technologie, informele zorg en modulair opleiden. Zo werken we in de regio aan het erkennen van elkaars interne scholingen. Als iemand bij een collega organisatie bekwaam is, beoordelen we dat als kwalitatief goed en is er geen interne scholing bij ons nodig. Zo bouwen we versneld aan wendbare zorgteams die klaar zijn voor de toekomst.'

Ook persoonlijke omstandigheden krijgen aandacht. 'We weten dat medewerkers soms financiële zorgen hebben, of zelf mantelzorger zijn. Daarom proberen we hen goed te ondersteunen met een divers aanbod aan ondersteuningsmogelijkheden, denk bijvoorbeeld aan de inzet van een geldbuddy.'

Samen veranderen

'Deze verandering is niet makkelijk', besluit Ingrid. 'Maar we doen het samen, stap voor stap. Met een goed plan, eerlijke communicatie en oog voor mensen. We geloven dat we zo werken aan zorg die goed is voor cliënten én medewerkers.'