Naar hoofdinhoud Naar footer

Femly: Beeldbellen via de televisie

Het aanbod en gebruik van zorgtechnologie in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, delen zorgorganisaties hun ervaringen en aandachtspunten. Met deze keer: Femly van Vitalis.

Wat doet Femly en voor wie is het bedoeld?

Femly is een heel gemakkelijk en gebruiksvriendelijk communicatiemiddel. Het is namelijk een televisie met beeldbelfunctionaliteiten. Veel mensen met dementie kunnen niet goed omgaan met ‘gewone’ communicatiemiddelen als tablets en mobiele telefoons. Als ze Femly gebruiken, hoeven ze alleen maar voor de televisie te gaan zitten. Verder niets, want de familie kan Femly met een app besturen. 

Fijn is ook dat het een groter beeld heeft. En er zit een agendafunctie op en de mogelijkheid om berichtjes te delen en foto’s te laten zien. Natuurlijk kunnen de cliënten op Femly ook gewoon televisie kijken. Zodra familie via de app inbelt, schakelt de televisie automatisch over naar beeldbellen.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

In april 2020 hadden we op onze locatie een uitbraak van het coronavirus. Veel medewerkers en bewoners waren ziek. We zijn toen via tablets gaan beeldbellen met de familie van cliënten. Maar omdat de bewoners niet zo goed met tablets kunnen omgaan, was dit voor ons veel extra werk. We moesten er meestal bij blijven, om te voorkomen dat een cliënt op een verkeerd knopje drukte. We zijn toen gaan nadenken over een betere manier om beeldbellen te faciliteren. Na een zoektocht op internet kwamen we bij Femly uit. De simpele opzet sprak ons direct aan.

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Cliënten kunnen op elk gewenst moment contact hebben met hun familie. Ze zijn niet afhankelijk van de medewerkers. De familie kan zelf inbellen en als de cliënt dan voor Femly zit is er direct contact. Ook met familie ver weg kunnen cliënten gemakkelijker contact maken. Door het grotere beeld kunnen ze de familie ook beter zien. Dat geeft hele mooie momenten. 

De agendafunctie geeft rust, want cliënten vragen regelmatig wanneer ze bezoek krijgen. Wij kunnen nu naar de agenda verwijzen. Als ze het ‘zwart-op-wit’ zien, geloven ze het sneller. Voor cliënten met dementie zijn de foto’s van grote toegevoegde waarde. Het geeft leuke interactie tijdens de zorgverlening.

Voor medewerkers is het fijn dat ze niet meer ‘tussen’ de cliënt en zijn familie zitten. Ze hoeven minder te helpen met beeldbellen. Daarnaast bieden de foto’s een goede aanleiding tot interactie.

Zitten er ook nadelen aan deze zorgtechnologie?

Femly is afhankelijk van de wifi. Dat gaf in het begin weleens problemen, maar gaat nu steeds beter. Omdat Femly nog steeds aan het doorontwikkelen is, hebben we soms last van kleine haken en ogen. Maar daarna is het weer helemaal goed. Sommige cliënten ervaren het als een nadeel dat hun televisie automatisch overgaat naar beeldbellen. 

Ze willen niet gestoord worden tijdens het televisie kijken, maar kunnen een oproep niet negeren. Daarom schaffen sommige cliënten naast Femly nog een gewone televisie aan. Binnenkort krijgt Femly een functie waarmee gebruikers een oproep kunnen weigeren.

Hoe gebruiken jullie het in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

We gebruiken Femly op 2 manieren:

  • Veel cliënten hebben een eigen Femly op hun kamer. Deze gaan automatisch aan als hun familie inbelt. En als de cliënt foto’s wil bekijken, zetten wij de televisie aan.
  • Daarnaast hebben we een mobiele versie. Deze is voor cliënten voor wie een eigen Femly geen toegevoegde waarde heeft. Bijvoorbeeld omdat ze al te ver gevorderd zijn in hun dementie. Familie krijgt de contactgegevens van de mobiele Femly, zodat zij op een afgesproken moment kunnen inbellen of foto’s delen. Dan moet er wel een medewerkers bij zijn, om de cliënt te helpen. Dankzij het grotere beeld zien deze cliënten de foto’s en beelden beter, waardoor het gesprek makkelijker op gang komt. De activiteitenbegeleider gebruikt de mobiele versieook vaak tijdens groepsactiviteiten. Om samen foto’s uit de omgeving te bekijken.

In de toekomst krijgt het meer functionaliteiten. Dan kunnen we bijvoorbeeld ook MDO’s met Femly houden. Ook wordt het beheer van de app verbeterd, met specifieke rechten voor gebruikers. Hierdoor kan het per familie op maat worden gemaakt. De inzet van Femly is nu nog een project, Vitalis draagt de kosten. Straks moeten familieleden zelf er voor betalen. Daarover zijn we al met familieleden in gesprek. Tot nu toe zijn ze zo enthousiast dat ze allemaal mee willen doen!

Femly in beeld

YouTube video thumbnail

Meer weten

Bekijk het overzicht met zorgtechnologieën en ga zelf aan de slag met een van de innovaties.

Deel deze pagina via: