Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitale transformatie bij Omring: ‘Je hebt niets aan pratende bloempotten als het onder de motorkap niet klopt.’

Veel zorgorganisaties werken aan duurzame inzetbaarheid van zorgtechnologie. Het wordt gezien als een van de oplossingen voor het oplopende personeelstekort, en de toenemende vraag naar zorg. Maar hoe kom je tot een gedragen koers op innovatie? Jolanda Buwalda, voorzitter raad van bestuur bij Omring, vertelt hoe haar organisatie dit heeft aangepakt.

‘Toen ik als bestuurder bij Omring begon kwam ik er al snel achter dat we een soort spaghettiautomatisering hadden,’ herinnert Buwalda zich. ‘En daarop volgde een veel te vroege migratie naar de cloud. Het was, kortom, een rommeltje.’ Onder leiding van Buwalda maakte Omring echter digitale transformatie door. ‘We moesten echt grondig aan de slag om de boel weer op de rit te krijgen. Met onze oude technologie konden we de hemel niet bereiken. Je hebt niets aan pratende bloempotten als het onder de motorkap niet klopt.’

Toolkit: ‘Hoe kom je tot een gedragen koers op innovatie?’

Wil jij zelf aan de slag met het ontwikkelen van innovatiebeleid? Bekijk dan het stappenplan ‘Hoe kom je tot een gedragen koers op innovatie’.

  • Download het stappenplan ‘Hoe kom je tot een gedragen koers op innovatie’ (zie downloads)

Inktvlek

Omring ontwikkelde een visie op digitalisering die rekening hield met alle perspectieven van de organisatie, van cliënten tot medewerkers. ‘Dat is niet gemakkelijk,’ erkent Buwalda. ‘Maar door te starten met het einddoel in gedachten en door ons te richten op de belangrijkste zaken, zijn we in staat geweest om onze organisatie naar een hoger niveau te brengen.’ De visie op digitalisering ontstaat in het geval van Omring in de bestuurskamer. ‘Wel hebben we iedereen uitgenodigd om hun ideeën te melden. Je vindt altijd wel mensen in de organisatie die het leuk vinden om mee te denken en een goede kijk hebben. Zo ontstaat een inktvlek die steeds groter wordt.’

Steeds meer digitaal

Inmiddels is er een enorme digitaliseringsslag gemaakt bij Omring. ‘We voeren de digitalisering in kleine stapjes in,’ vertelt Buwalda. ‘Het personeelsbestand is digitaal. Intranet is digitaal. Steeds vaker nemen we examens af met een 3D-bril. En natuurlijk is er onze ‘Digital Human’ Wendy. Uitleg geven is uiteraard belangrijk, al zie je dat doordat het in stapjes ingevoerd wordt, mensen bijna vanzelf “gebrainwashed” worden.’ Ook andere factoren helpen in de acceptatie, ziet Buwalda: ‘Aan een nieuw ECD ontkom je niet. En hoe verschrikkelijk corona ook was, het heeft wel geholpen een digitaliseringsslag te maken. ’ 

Innovatie moet iets oplossen

Toch ziet Buwalda ook hoe moeilijk het is om een visie te laten landen in een organisatie. ‘In een visie kun je niet wonen,’ grapt ze. ‘Het is iets ongrijpbaars. Mensen raken pas geïnteresseerd als het iets oplost. Ik denk dat de visie voor veel medewerkers helemaal niet zo interessant is. Je kunt mensen beter meenemen in je missie. Als die past bij de intrinsieke waardes van de zorgprofessional komt het wel goed.’

Dat een visie een organisatie helpt, daar is Buwalda van overtuigd. ‘Zonder visie op digitalisering waren we heel erg meegegaan in het aanschaffen van spullen, zonder op te schalen’ zegt Buwalda. ‘Innovatie is meer dan technologie alleen, het gaat ook om sociale innovatie. Het is mensenwerk. Je kunt als bestuur bijna niet sturen op hoe snel innovatie gaat,’ besluit Buwalda. ‘Soms heb je gewoon wat directeurengeluk nodig.’    

Downloads

Deel deze pagina via: