Verhalend leren en verbeteren
Gepubliceerd op: 13-11-2023
Wil je met jouw zorgorganisatie werken aan het verbeteren van de kwaliteit van zorg? En de ervaringen van cliënten, naasten en zorgprofessionals hiervoor inzetten? Dan vind je in dit artikel onderbouwde methoden om hiermee aan de slag te gaan. Verhalen van cliënten, naasten en zorgprofessionals laten zien wat zij belangrijk vinden in de zorg en ondersteuning. Deze verhalen kun je op individueel, team- en organisatieniveau gebruiken om mee te leren en te verbeteren.
Direct aan de slag met verhalend leren en verbeteren
- Wil je meer weten over verhalend leren en verbeteren? Kom dan naar het symposium ‘Verhalend leren en verbeteren in de zorg’ op 8 april 2024.
- Meld je aan voor het Verhalencafé op 5 juni
- Ga direct naar het overzicht met onderbouwde methoden om mee aan de slag te gaan.
- We zijn bezig met de ontwikkeling van een keuzehulp. Houd onze website in de gaten.
Wat is verhalend leren en verbeteren?
De laatste jaren worden verhalen steeds vaker gebruikt voor leren en verbeteren in de zorg. Waar zijn cliënten, naasten en zorgprofessionals tevreden over en wat kan er beter? Deze verhalen worden vastgelegd, besproken en ingezet voor het verbeteren van kwaliteit van leven, van zorg en van de zorgrelatie.
Verhalen inzetten voor kwaliteitsverbetering en verantwoording
In het verleden gebruikten organisaties vaak uitsluitend kwantitatieve methoden om inzicht te krijgen in kwaliteit van zorg. Denk hierbij aan vragenlijsten met meerkeuzevragen. Maar hiermee mis je de individuele verwachtingen, behoeften en wensen. Ook wordt niet duidelijk welke verhalen achter een bepaalde score zitten.
Verhalende methoden kunnen gebruikt worden voor het ophalen van ervaringen. De gedeelde ervaringen kun je bijvoorbeeld gebruiken bij een reflectiebijeenkomst, waarbij er ruimte is voor verschillende perspectieven. Vervolgens worden de verhalen naar verbeteracties vertaald.
Verhalen kun je inzetten voor het team, op een locatie, voor de gehele zorgorganisatie of voor een individuele cliënt. Naast het verbeteren van de kwaliteit van zorg, kan een zorgorganisatie de uitkomsten ook gebruiken bij de verantwoording aan het zorgkantoor.
Een onderbouwde verhalende methode kiezen
Er zijn verschillende manieren om in het verpleeghuis met verhalend leren en verbeteren aan de slag te gaan. In dit artikel komen alleen onderbouwde methoden aan bod die verhalen een volwaardige plek geven in de uitvoering, verbetering, beleidsvorming en verantwoording van de zorg.
De methoden verschillen van elkaar in:
- de manier waarop en hoe vaak ze worden verzameld en waarom
- het soort verhalen
- bij wie ze worden opgehaald
- welke mensen betrokken zijn bij het verzamelen van de verhalen
- hoe de verhalen voor leren en ontwikkelen worden gebruikt
Kies een methode
Kies zelf welke methode bij jou, je team en jullie organisatie past. Ga naar het overzicht van methoden en maak een keuze.
Verhalend leren en verbeteren in de praktijk
Om inspiratie te bieden rondom het werken met verhalend leren in de praktijk, nemen we bij verschillende zorgaanbieders een kijkje in de keuken.
- Lees hoe Cicero Zorggroep de methode toepast in het artikel Met verhalen leren en verbeteren: 'Concrete aangrijpingspunten werken motiverend!'
- Lees ook Verhalen over de eigen praktijk helpen medewerkers bij reflectie
- Lee hoe bij Mijzo Het verhaal als kwaliteitsinstrument’ zorgt voor inzichten die net wat dieper gaan
Contact
Heb je een vraag of opmerking over het overzicht van verhalende methoden? Mail dan naar verhalen@vilans.nl.
Project Verhalend leren en verbeteren
Het Kennisdossier Verhalend leren en verbeteren is een product van het project ‘Verhalend leren en verbeteren’ dat wordt uitgevoerd door Leyden Academy on Vitality and Ageing, Vilans, Maastricht University, Erasmus University Rotterdam en Tilburg University in opdracht van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).