Publicatie: Juridische vragen en antwoorden over cliëntportalen

Veel zorgorganisaties (willen gaan) werken met een cliëntportaal, om cliënten en hun naasten inzage te geven in het zorgplan en/of medische gegevens. Dit kan zorgen voor persoonsgerichtere zorg, betere afstemming met naasten en betere communicatie. Het werken met een cliëntportaal brengt echter vragen met zich mee, vooral over wat wel en niet mag volgens de wet.

Samen met acht zorgorganisaties uit Waardigheid en trots, Ruimte voor verpleeghuizen en jurist Carolien Jobse (Corvers) bundelden we de meest voorkomende (juridische) vragen en dilemma’s over het gebruik van cliëntportalen. Waar mogelijk formuleerden we ook de antwoorden op deze vragen.

Zorgmanagers en functioneel applicatiebeheerders kunnen na het lezen van dit document goed geïnformeerd aan de slag gaan met een cliëntportaal.

Meer weten


Geplaatst op: 25 juni 2018
Laatst gewijzigd op: 25 juli 2018