Van Wmo naar Wlz en de rol van de cliëntondersteuner - 4 tips
Gepubliceerd op: 29-04-2025
Hoe maak je de overgang van de Wmo naar de Wlz voor cliënten zo soepel mogelijk? Wat is de waarde van cliëntondersteuning bij deze overgang? Waarom is domeinoverstijgende samenwerking zo belangrijk? In dit artikel vind je 4 tips voor zorgverleners, cliënten en hun naasten.
Tip 1: Zorg voor goede zichtbaarheid van cliëntondersteuning Wmo en Wlz
We bewegen naar een zorglandschap toe dat steeds complexer wordt. Zorg er daarom voor dat de samenwerking tussen Wmo en Wlz cliëntondersteuners in heel Nederland goed verloopt. Maak cliëntondersteuning aan de voorkant van de Wlz bekend en goed zichtbaar.
Tip 2: Breng de cliënt goed in kaart
Het is belangrijk om in eerste instantie de cliënt en zijn netwerk goed te ontmoeten. Breng in kaart wat zijn wensen en behoeften zijn op het gebied van zorg en ondersteuning. Wat betekent dit voor zowel de korte als de lange termijn? Geef informatie en advies over wat passend is bij zijn situatie en ook over de financieringsmogelijkheden. En is dat advies dan inderdaad geïndiceerde zorg, zoals bij de overgang van Wmo naar Wlz, of is eerder iets anders nodig? Belangrijk is dat de cliënt zelf (met naasten) een weloverwogen keuze maakt.
Tip 3: Anticipeer op toekomstige hulpvraag
Om de overgang van de Wmo naar de Wlz zo soepel mogelijk te laten verlopen, is het belangrijk om daar tijdig op te anticiperen. Krijgt iemand nog ondersteuning vanuit de Wmo en verwacht je dat hij op termijn in aanmerking komt voor de Wlz? Dan is het belangrijk om te anticiperen op de gevolgen die de Wlz met zich mee kan brengen.
Zo kan het best zijn dat iemand huishoudelijke ondersteuning krijgt vanuit de Wmo via een gecontracteerde partij van de gemeente, maar dat de gecontracteerde Wlz-zorgaanbieder geen contractafspraken heeft met deze partij die huishoudelijke hulp biedt. Dan kan het zijn dat bij de toekenning van de Wlz direct de huishoudelijke hulp moet stoppen. Aanmelden bij een andere partij die huishoudelijke hulp biedt kan, maar vaak is er een wachttijd. Dus tijdig anticiperen is heel belangrijk. Op zorgatlas.nl vind je een compleet overzicht van gecontracteerde aanbieders vanuit het zorgkantoor die Wlz-ondersteuning bieden.
Tip 4: Zorg voor domeinoverstijgende samenwerking
Samenwerking tussen alle partijen die betrokken zijn bij de Wmo en de Wlz is heel erg belangrijk. En dan echt domeinoverstijgend. Want het draait om één persoon, één cliënt. Vaak ontstaan er door onduidelijkheid ‘knelpunten’ in de overgang rondom bijvoorbeeld hulpmiddelen, vervoer, dagbesteding of logeren. Over dit soort onderwerpen is het fijn dat je elkaar goed vindt en goed op de hoogte bent van wie wat regelt en betaalt: Wmo of Wlz.
Overgang van Wmo naar Wlz en waarde cliëntondersteuning
Waardigheid en trots voor de toekomst en kennisorganisatie Movisie organiseerden op 15 april 2025 het webinar ‘De overgang van Wmo naar Wlz en de waarde van cliëntondersteuning’. Gastsprekers Hanneke Binnendijk, senior beleidsmedewerker Wlz bij zorgkantoor Zorg en Zekerheid, en Janneke Meulen, Onafhankelijk cliëntondersteuner bij MEE De Meent Groep, spraken over een soepele overgang van de Wmo naar de Wlz.
Beiden onderstrepen het grote belang van onafhankelijke cliëntondersteuning en domeinoverstijgende samenwerking in dit proces. Zij gaven de 4 tips in dit artikel.
Weg naar passende Wlz-zorg
Loreen Loman, adviseur kennismanagement van Vilans: ‘Zowel cliënten en naasten als zorgverleners worstelen vaak met de vraag: hoe vind ik mijn weg naar passende Wlz-zorg? Daarom heeft Waardigheid en trots voor de toekomst een wegwijzer gemaakt met stapsgewijze uitleg over het traject naar passende Wlz-zorg. Je leest er hoe de Wlz zich verhoudt tot andere wetten en op welke momenten waarop cliëntondersteuning mogelijk is.’
Download de wegwijzer ‘In 4 stappen naar Wlz-zorg op maat’.
Koploperproject cliëntondersteuning van Movisie
Ook op de website van Movisie is een handreiking gepubliceerd, waar cliëntondersteuning bij de overgang van Wmo naar Wlz centraal staat.. Bora Avric, senior adviseur van Movisie: ‘Het “Koploperproject cliëntondersteuning” heeft als doel het agenderen en versterken van cliëntondersteuning. Movisie ondersteunt gemeenten hierbij en maakt kennis op dit gebied toegankelijk, bijvoorbeeld via de handreiking “Onafhankelijke cliëntondersteuning en de overgang van Wmo naar Wlz”.’