Gebruik van informatie

In hoofdstuk 8 van het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg staan de vereisten op het gebied van het gebruik van informatie. Daarbij is speciale aandacht voor het verzamelen van kwalitatieve en kwantitatieve cliëntervaringen.

Actief gebruik maken van alle bronnen van informatie heeft tot doel mensen en middelen, het leveren, monitoren, managen, samen leren en verbeteren van zorg te ondersteunen.

Drie thema’s

In het kwaliteitskader worden drie thema’s onderscheiden als het gaat om gebruik van informatie:

  • Verzamelen en delen van informatie waaronder cliëntoordelen
  • Benutten en optimaliseren bestaande administratiesystemen
  • Openbaarheid en transparantie

Download

Afbeelding bij 'Ervaringen Centraal: ervaringen delen en gebruiken verbetert de zorg voor bewoners'

Ervaringen Centraal: ervaringen delen en gebruiken verbetert de zorg voor bewoners

Tools - 9 maart 2023 - Leyden Academy ontwikkelde samen met Respect en ZZG Zorggroep de methode Ervaringen Centraal om die ervaringen te verzamelen, bundelen en delen zodat ze kunnen worden gebruikt om de zorg voor de bewoner helemaal op de persoon af te stemmen.
onderwerpen: Kwaliteitsplan, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'KIK-V bij Omring: aanleveren kwaliteitsgegevens zal beter en sneller gaan'

KIK-V bij Omring: aanleveren kwaliteitsgegevens zal beter en sneller gaan

Praktijk - 18 mei 2021 - Karin Kortekaas, adviseur Kwaliteit & Veiligheid bij Omring, deelt haar ervaringen met de implementatie van KIK-V.
onderwerpen: Kwaliteitsverslag, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Regeldruk? Alle argumenten om een administratieve handeling wel of niet uit te voeren'

Regeldruk? Alle argumenten om een administratieve handeling wel of niet uit te voeren

Tools - 29 oktober 2018 - Op de 'Argumentenkaart Uitvoeren van een administratieve handeling' staan argumenten voor en tegen het uitvoeren van een specifieke administratieve handeling, geschreven vanuit het perspectief van een zorgprofessional.

Afbeelding bij 'Cliëntervaring: vragenlijst + dashboard'

Cliëntervaring: vragenlijst + dashboard

Tools - 5 september 2017 - Doel van dit instrument is inzicht te krijgen in de cliëntervaring van alle cliënten die zorg en ondersteuning ontvangen van een team.
onderwerpen: Verandermanagement, Meten en monitoren

Ik wil werken aan:

Gebruik van informatie (2)
Afbeelding bij 'Overzicht verplichte registraties in de langdurige zorg'

Overzicht verplichte registraties in de langdurige zorg

Tools - 1 juli 2021 - Om onnodig registreren te voorkomen is er een handig overzicht van verplichte registraties voor de intramurale ouderenzorg.

Afbeelding bij 'Overzicht van tools: werken aan minder regeldruk'

Overzicht van tools: werken aan minder regeldruk

Tools - 16 november 2020 - Werken aan minder regeldruk kan op verschillende manieren. De ‘Keuzehulp minder regeldruk’ helpt je om uit te zoeken welke tools geschikt zijn!

Administratieve lasten (2)
Afbeelding bij 'Overzicht verplichte registraties in de langdurige zorg'

Overzicht verplichte registraties in de langdurige zorg

Tools - 1 juli 2021 - Om onnodig registreren te voorkomen is er een handig overzicht van verplichte registraties voor de intramurale ouderenzorg.

Afbeelding bij 'Overzicht van tools: werken aan minder regeldruk'

Overzicht van tools: werken aan minder regeldruk

Tools - 16 november 2020 - Werken aan minder regeldruk kan op verschillende manieren. De ‘Keuzehulp minder regeldruk’ helpt je om uit te zoeken welke tools geschikt zijn!

Monitoren en stuurinformatie (5)
Afbeelding bij 'Implementatie afsprakenset uitwisseling kwaliteitsinformatie (KIK-V)'

Implementatie afsprakenset uitwisseling kwaliteitsinformatie (KIK-V)

Tools - 20 april 2021 - In deze tool wordt uitgelegd hoe je in 5 fases aan de slag kunt gaan met de implementatie van de afsprakenset uitwisseling kwaliteitsinformatie in jouw organisatie.
onderwerpen: Kwaliteitsverslag, Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Tools voor meten en begrijpen'

Tools voor meten en begrijpen

Tools - 12 november 2020 - Meten is essentieel om resultaten aan te kunnen tonen. Lees over meten, nulmeting, indicatoren of ga meteen aan de slag met tools voor meten.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Praatplaat kwaliteitsdashboard'

Praatplaat kwaliteitsdashboard

Tools - 17 augustus 2020 - Deze praatplaat voor kwaliteitsdashboards helpt je inzichtelijk maken welke data je nodig hebt voor het vullen van het kwaliteitsdashboard binnen jouw verpleeghuis.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Nieuwe methodiek ‘Weet wat je meet’'

Nieuwe methodiek ‘Weet wat je meet’

Praktijk - 6 april 2017 - De methodiek 'Weet wat je meet' helpt zorgprofessionals wél iets te doen met metingen en registraties. Lees meer over deze handige methodiek!
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Met de Rode Knop pakken Viattence-medewerkers regellast aan'

Met de Rode Knop pakken Viattence-medewerkers regellast aan

Tools - 20 juli 2016 - Op de homepage van intranet staat bij Viattence een rode knop. Door hier op de klikken meldt een medewerker een regel of maatregel die knelt.

Cliëntervaringen meten (6)
Afbeelding bij 'Inventarisatie meetinstrumenten cliëntervaringen'

Inventarisatie meetinstrumenten cliëntervaringen

Tools - 2 maart 2021 - Waardigheid en trots op locatie heeft een aantal meetinstrumenten voor cliëntervaringen opgevraagd, om deze binnen de sector te delen.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Kwaliteit meten: ‘Hoe is het voor u om hier te wonen?’'

Kwaliteit meten: ‘Hoe is het voor u om hier te wonen?’

Tools - 7 januari 2020 - Willeke Vos, science practitioner Academische Werkplaats Ouderen van Tranzo vertelt over de methode: het verhaal als kwaliteitsinstrument.
onderwerp: Meten en monitoren

Afbeelding bij 'Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg: kwaliteit meten vanuit cliëntperspectief'

Academische Werkplaats Ouderenzorg Zuid-Limburg: kwaliteit meten vanuit cliëntperspectief

Verslagen - 15 januari 2019 - “Voor de cliënt is het belangrijk om in het verpleeghuis te kunnen blijven leven zoals hij of zij dat gewend is. De organisaties in de AWO ZL wilden de kwaliteit van leven daarom veel meer meten vanuit het verhaal van de bewoners: wat is relevant voor hen?”, zegt onderzoeker Katya Sion.

Afbeelding bij 'Publicatie: Inzicht in (ervaren) kwaliteit'

Publicatie: Inzicht in (ervaren) kwaliteit

Praktijk - 31 mei 2018 - De kernachtige beschrijvingen in de publicatie bieden de kwaliteitsmedewerker ondersteuning in het oriëntatieproces op instrumenten voor het inzichtelijk maken van (de ervaren) kwaliteit van leven.

Afbeelding bij 'Argos Zorggroep meet cliënttevredenheid met QDNA'

Argos Zorggroep meet cliënttevredenheid met QDNA

Tools - 12 september 2017 - Argos Zorggroep meet cliënttevredenheid met QDNA en heeft door dit systeem 24 uur per dag inzicht in de resultaten van het cliënttevredenheidsonderzoek.
onderwerp: Technologie

Afbeelding bij 'Stichting Humanitas: kort cyclisch cliënttevreden meten'

Stichting Humanitas: kort cyclisch cliënttevreden meten

Praktijk - 30 juni 2017 - Stichting Humanitas koppelt hun cliënttevredenheidsmonitor aan het multidisciplinair overleg. Met de uitkomsten gaan medewerkers direct aan de slag.
onderwerp: Meten en monitoren