Administratieve lasten

Mensen die in de zorg werken, willen in de eerste plaats zorg verlenen, geen formulieren invullen. Minder tijd voor administratie betekent meer tijd voor de cliënt. Administratieve lastenverlichting draagt bij aan kostenbesparing, hogere cliënt- en medewerkerstevredenheid, afbouw van overhead en meer ruimte voor de professional. En het maakt de organisatie flexibel, waardoor zij makkelijker kan inspelen op veranderingen in doelgroep, zorgvraag, financiering of samenwerkingsverbanden.

Afbeelding bij 'Regeldruk aanpakken door schrappen en snappen'

Regeldruk aanpakken door schrappen en snappen

Verslagen - 14 augustus 2019 - Verzorgenden zijn bijna een derde van hun werktijd kwijt aan administratie. Dat moet omlaag! Bij de ‘schrap- en snapsessies’ van (Ont)regel de zorg wordt de interne regeldruk aangepakt en krijgen zorgmedewekers inzicht in wettelijke registratieplicht.

Afbeelding bij 'Tweede editie Zicht op Vernieuwing'

Tweede editie Zicht op Vernieuwing

Praktijk - 29 mei 2019 - Lees de inzichten, voorbeelden en overdenkingen van deelnemers aan de beweging Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg in de tweede editie van Zicht op Vernieuwing.

Afbeelding bij 'Wat is jouw volgende stap? ‘Maak van verpleeghuiszorg echte pareltjes’'

Wat is jouw volgende stap? ‘Maak van verpleeghuiszorg echte pareltjes’

Verslagen - 24 mei 2019 - Niemand kwam eronderuit. De deelnemers van de landelijke inspiratiebijeenkomst van Radicale vernieuwing verpleeghuiszorg van 13 mei in Spant werden gestimuleerd na te denken over het zetten van een volgende stap.
onderwerp: Cultuurverandering

Afbeelding bij 'Zicht op vernieuwing: binnenkijken bij Carintreggeland'

Zicht op vernieuwing: binnenkijken bij Carintreggeland

Praktijk - 10 mei 2019 - 'Vroeger was het al snel: dat mag niet van de inspectie. Nu vragen we het gewoon.' Lees het artikel met de radicale vernieuwers van Carintreggeland aan het woord.

Afbeelding bij '‘Medewerkers niet onnodig belasten met regels en protocollen’'

‘Medewerkers niet onnodig belasten met regels en protocollen’

Praktijk - 16 april 2019 - Onnodige of omslachtige bureaucratie waar medewerkers of klanten tegenaan lopen? De Riethorst Stromenland ontwikkelde een zogeheten Kafkaknop om dit te melden. 'Het doet een beroep op ons om kritisch te kijken naar waar we mee bezig zijn.'

Afbeelding bij 'Administratieve lasten: waar kan het minder? Kijkje bij Humanitas'

Administratieve lasten: waar kan het minder? Kijkje bij Humanitas

Praktijk - 12 april 2019 - Ook Humanitas is op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat de zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd en ruimte hebben voor de mensen waarvoor zij zorgen. Dat doen zij onder andere met schrapsessies.

Afbeelding bij 'Rivas: kritisch kijken naar registraties vast onderdeel werkgroepen'

Rivas: kritisch kijken naar registraties vast onderdeel werkgroepen

Praktijk - 15 maart 2019 - Binnen Rivas zijn vaste werkgroepen actief om de kwaliteit en veiligheid van de zorg te verbeteren. Binnen deze werkgroepen wordt ook gekeken naar de mogelijkheden om de registratielast te beperken.

Afbeelding bij 'AxionContinu: met praktische oplossingen administratieve lasten aanpakken'

AxionContinu: met praktische oplossingen administratieve lasten aanpakken

Praktijk - 8 maart 2019 - Met verschillende teams werden bij AxionContinu schrapsessies georganiseerd, met als resultaat: concrete en praktische oplossingen voor het terugdringen van administratieve lasten.

Afbeelding bij 'Snoeien in het oerwoud van regels: ‘Alsof we ons verstand hebben ingeleverd’'

Snoeien in het oerwoud van regels: ‘Alsof we ons verstand hebben ingeleverd’

Verslagen - 4 december 2018 - Met het actieplan ‘(Ont)regel de zorg’ willen Vilans en haar partners vaart maken met het schrappen van regels in de zorg. Op 27 november namen zes zorgorganisaties op de Schrapsessie Regeldruk in Utrecht hun eigen regels eens kritisch onder de loep.

Afbeelding bij 'Wies Korver van BrabantZorg: ‘Regels moeten bijdragen aan tevredenheid bewoners’'

Wies Korver van BrabantZorg: ‘Regels moeten bijdragen aan tevredenheid bewoners’

Praktijk - 22 november 2018 - Radicale vernieuwer BrabantZorg doet aan administratieve lastenvermindering. “Over onderwerpen zoals val- en medicatie incidenten en de dubbele controle bij het toedienen van insuline zijn we het gesprek aangegaan”, vertelt Wies Korver, manager klantproces.

Geen onderdelen gevonden.