Cliënten makkelijker draaien met de TurnAid

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn er een hele boel relevante technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologische toepassing #47 is TurnAid van WelThuis. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag met een van de onderwerpen.

Wat doet de TurnAid en voor wie is het bedoeld?

De TurnAid is een elektrisch ‘kantelsysteem’, dat je op elk bed kunt monteren. TurnAid bestaat uit twee bedhekken, waaraan je met klittenband een laken kunt vastmaken. Daaronder ligt een glijlaken. Zo ontstaat een rolsysteem, waarmee je een cliënt in bed kunt draaien. Je kunt het systeem met de hand of met de voet bedienen, via een afstandsbediening. Als je de voetbediening gebruikt, heb je je handen vrij en kun je bijvoorbeeld de cliënt vasthouden. Wij gebruiken het bij zwaardere cliënten en bij cliënten die erg passief zijn. Zeker bij zwaardere cliënten is het een uitkomst, want als je een gewoon glijzeil gebruikt moet je zelf kracht gebruiken. Ook voor cliënten is het fijn, omdat er minder aan ze getrokken wordt. Het is handig voor de wisselligging, om decubitus te voorkomen.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

Om de zorg minder zwaar te maken voor ons personeel. Met de TurnAid hoeven ze veel minder vanuit hun rug te doen. We gebruiken de TurnAid ook om pijn bij cliënten te voorkomen. Je hoeft mensen namelijk niet vast te pakken. Als je een gewoon glijzeil gebruikt stoot je de cliënt toch af en toe aan. Ook zijn de bewegingen met een TurnAid minder intensief, omdat je een cliënt ook een beetje kunt draaien.

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Bewoners ervaren minder pijn en gedraai, de handelingen zijn korter. Doordat het laken om het bedhek zit, kunnen ze niet met hun voeten tussen het hek komen. Dit voorkomt verwondingen aan de voeten. En kunnen mensen subtieler draaien dan met een gewoon glijzeil.

Voor medewerkers is de handeling minder intensief en minder zwaar. Ze kunnen daardoor ook meer alleen doen. Zonder TurnAid moesten we zware cliënten vaak met twee medewerkers draaien. Met de voetbediening heb je de handen vrij.

Zitten er ook nadelen aan deze zorgtechnologie?

Het laken ligt niet altijd strak onder de cliënt, dat geeft meer risico op decubitus. We moeten het bed met twee medewerkers opmaken, anders krijgen we het niet helemaal strak. De lakens zijn extra groot en daardoor raken we ze weleens kwijt in de wasserij. We wassen ze nu zelf. De bedhekken zijn 10 cm breed. Dat is breder dan de gewone bedhekken, waardoor je net wat verder van de bewoner af staat. Verder moeten medewerkers leren om met de TurnAid om te gaan. Maar dat is ook wel weer leuk, omdat het nieuw is. Veel stagiaires leren er bij ons mee werken.

Hoe gebruiken jullie de TurnAid in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Bij zwaardere cliënten gebruiken we de TurnAid de hele dag door, bij het verzorgen, wisselligging geven en verplaatsen in bed. Maar ook om ze uit bed te helpen. Omdat we willen dat iedereen ermee leert werken, hebben we een TurnAid op de leerafdeling van WelThuis. Daarnaast hebben we op verschillende locaties een TurnAid. Daar selecteren we voor wie het geschikt is. Op dit moment gebruiken we de TurnAid alleen voor somatische cliënten. Of het ook werkt bij PG-cliënten, weten we (nog) niet. Zij schrikken misschien van de beweging.

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Geplaatst op: 12 maart 2021
Laatst gewijzigd op: 15 maart 2021