Snel inspelen op wensen van bewoners met Tante Co

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologische toepassing #36 is Tante Co van De Beyart. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag met een van de onderwerpen.

Wat doet Tante Co en voor wie is het bedoeld?

Tante Co is een groot, interactief scherm in de sociale ruimte van een verpleeghuis. Via het scherm stellen we vragen aan de bewoners. Bijvoorbeeld vragen over het dagelijks leven. De antwoorden gebruiken we om de bewoners op korte termijn gelukkiger te maken. Zo geven we ze weer een stukje keuzevrijheid terug in hun leven. Bewoners kunnen ook spelletjes spelen op Tante Co, alleen, tegen elkaar of samen.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

We zochten al langer een manier om makkelijk en snel te leren wat bewoners bezighoudt en waarmee je ze gelukkig kunt maken. Bestaande methodes hadden een te lange doorlooptijd en waren te arbeidsintensief. Je hebt niet altijd tijd om met iedereen individueel in gesprek te gaan! Tante Co is een plek waar bewoners altijd hun mening kunnen geven. Zowel over de film die ze volgende week willen kijken als over de coronamaatregelen op onze locatie.

Wat zijn de voordelen van Tante Co voor cliënt en medewerker?

Tante Co is er altijd, staat altijd aan en stelt altijd weer nieuwe vragen die op dat moment relevant zijn, specifiek voor onze locatie. Bewoners lopen ervoor om. Omdat ze weten dat ze via Tante Co hun stem kunnen laten horen over zaken die hen aangaan. Ook weten ze dat er meteen iets mee gedaan wordt. We maken elke week zichtbaar aan de bewoners dat we met hun antwoorden aan de slag gaan.

Zitten er ook nadelen aan deze zorgtechnologie?

Een nadeel kan zijn dat de antwoorden anoniem zijn. Voor sommige bewoners is het hierdoor juist makkelijker om echt eerlijk te zijn. Maar als we vragen ‘Bent u wel eens eenzaam?’ en 40% zeg ‘Ja’, weten we niet met welke eenzame bewoners we in gesprek moeten gaan. Wel zetten we het onderwerp dan op de agenda en organiseren we bijvoorbeeld een ‘week van de eenzaamheid’.

Hoe gebruiken jullie Tante Co in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Tante Co is slim. Na het beantwoorden van de vragen – maximaal 5 per keer – mag een bewoner spelletjes spelen, zoals vier op een rij, boter, kaas en eieren of puzzels. Bewoners worden dus beloond voor het beantwoorden van de vragen. Hierdoor ontstaat een grotere intrinsieke motivatie om dagelijks terug te keren naar het scherm. Onze medewerkers krijgen elke week een rapportje met de antwoorden. En kunnen daar meteen mee aan de slag. Dat levert veel tijd op voor andere dingen en zorgt voor veel nieuwe gespreksstof voor bewoners en medewerkers.

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Geplaatst op: 26 november 2020
Laatst gewijzigd op: 30 november 2020