Slimme optische sensor waarborgt veiligheid bewoners

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologische toepassing #9 is de slimme optische sensor bij Zorggroep Tangenborgh. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Wat is een slimme sensor en voor wie is deze bedoeld?

De slimme sensor hangt in de hoek van de kamer van de bewoner. Via de sensor kunnen zorgmedewerkers toezicht houden, zonder de cliënt onnodig te storen. Met de sensor kunnen onze bewoners ’s nachts veel beter en rustiger slapen. 

We gebruiken de sensor om de veiligheid van bewoners te waarborgen. Bijvoorbeeld bewoners die valgevaarlijk zijn of hulp nodig hebben bij de toiletgang. De sensor geeft dan een seintje als de badkamerdeur opengaat. Zodat de medewerker weet dat de cliënt hulp nodig heeft. We gebruiken de sensoren alleen bij bewoners met dementie. Het doel is persoonsgerichte zorg te verlenen.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie? 

De slimme sensor vervangt de bewegingssensor, die veel valse meldingen gaf. De valse meldingen leidden tot meer werk voor de medewerkers en onrust bij de bewoners. Want medewerkers moesten op elke melding reageren. Nu hoeven we bewoners niet meer onnodig te storen. En dat komt ten goede aan de persoonsgerichte zorg. Medewerkers kunnen beter prioriteiten stellen omdat ze op hun smartphone een (geblurd) beeld van de kamer krijgen. Ze kunnen vanaf afstand de situatie inschatten. 

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Bewoners hebben meer privacy. En ze worden niet onnodig gestoord, waardoor ze beter kunnen slapen. Omdat ze uitgerust zijn, voelen ze zich overdag beter. Medewerkers kunnen op afstand inschatten of cliënten zorg nodig hebben. Hierdoor kunnen ze hun werkzaamheden beter prioriteren. Alle alarmeringen komen bij alle medewerkers op hun smartphone binnen. Ze hoeven dus niet op een extra apparaat te kijken. 

Zitten er ook nadelen aan de slimme sensor?

De technologie vraagt vertrouwen van de medewerkers: vertrouwen dat de technologie het doet. Op dit moment ervaren de medewerkers het nog als een extra handeling dat ze op hun telefoon moeten kijken als er een melding binnenkomt. De beelden blijven wel een uur bewaard, zodat medewerkers een melding kunnen terugkijken. In het begin waren er af en toe problemen met de wifi. Dat is nu opgelost. 

Hoe gebruiken jullie de slimme sensor in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Elke medewerker pakt aan het begin van de dienst een smartphone en logt in op het team. Meldingen komen binnen op de smartphone. Het is gewoon onderdeel van het dagelijks werk. 

Meer weten


Geplaatst op: 2 maart 2020
Laatst gewijzigd op: 28 mei 2020