Paro geeft cliënten en medewerkers rust

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologische toepassing #26 is Paro van Zorggroep Solis. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op een van de onderwerpen.

Wat is Paro en voor wie is het bedoeld?

Paro is een sociale robotzeehond die interactie en communicatie stimuleert. Het heeft meerdere sensoren over zijn hele vacht en reageert met staart- en oogbewegingen op aanrakingen en geluid.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

Paro stimuleert interactie en communicatie.

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

In tegenstelling tot de robotkatten en -honden, die op batterijen werken, is Paro oplaadbaar. Fijn is ook dat het prima zonder begeleiding van een medewerker te gebruiken is.

Zitten er ook nadelen aan?

De prijs van is een belangrijk nadeel: hij is heel duur. Ook wordt Paro snel vies en is zijn vacht niet wasbaar.

Hoe gebruiken jullie het in de dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Wij gebruiken Paro om cliënten – en medewerkers – rust te geven, en om eenzaamheid bij cliënten te bestrijden.

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Geplaatst op: 20 juli 2020
Laatst gewijzigd op: 5 augustus 2020