Beleefkamer: bewoners met dementie voelen zich weer begrepen

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologie toepassing #1 is de Beleefkamer van Pleyade voor bewoners met dementie. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Wat is de Beleefkamer en voor wie is deze bedoeld? 

De Beleefkamer is een ruimte in het verpleeghuis die zich kan aanpassen aan de bewoner. De kamer heeft twee wanden, een groot beeldscherm in de vorm van een raam en een iPad in een fotolijstje. Bewoners krijgen een persoonlijk sieraad met een bluetooth-verbinding. Als de bewoner de kamer binnenkomt, maakt het sieraad via bluetooth contact met het systeem. Dat start vervolgens automatisch algemene en persoonlijke beelden op – foto’s, het uitzicht vanuit het ouderlijk huis, een video – en de favoriete muziek van de bewoner. 

De Beleefkamer stimuleert het vertellen van verhalen die we anders niet zouden horen. Want in de kamer kan een bewoner herinneringen aan vroeger ophalen. De kamer roept ook associaties op, die de persoonlijke verhalen uitbreiden. Door een bezoek aan de Beleefkamer kan een bewoner meer in contact komen met de mensen om zich heen. Tot nu toe zijn onze ervaringen positief. Wij gebruiken de Beleefkamer voor bewoners met dementie. 

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie? 

Voor iemand met dementie wordt het steeds moeilijker om zelf contact te maken en initiatief te nemen. Ook familie en mantelzorgers vinden het lastig om een gesprek op gang te brengen en te houden. Met die kennis ging het Pleyade Innovatie Team (PIT) aan de slag met een interactieve kamer voor bewoners. Dat resulteerde in de Beleefkamer. 

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker? 

De medewerkers merken dat een bezoek aan de Beleefkamer rust brengt of juist activeert.

‘Een van onze bewoners liep vaak gebogen, maar als ze in de buurt van de kamer kwam ging ze er op een drafje naartoe. In de kamer komt een bewoner even volledig in zijn eigen persoonlijke wereld. Bewoners voelen zich weer begrepen en gaan uit zichzelf het gesprek aan.’

En dat is echt anders dan samen een fotoboek bekijken op de afdeling. Want in de Beleefkamer komen de video en foto’s vanzelf voorbij. ‘Hierdoor komt een gesprek natuurlijker op gang. Ook is een-op-een contact makkelijker, omdat er minder afleiding is van andere bewoners.’ 

Zitten er ook nadelen aan de Beleefkamer?

Als je wil dat mens en technologie elkaar versterken, moet de technologische toepassing gebruiksvriendelijk zijn en naar behoren werken. Vooral bij de start liet de techniek het wel eens afweten. We werken nu aan een betere adoptie van de technologie door medewerkers. Ook willen we de foto’s, video en muziek nog meer variëren en personaliseren. ‘Een bewoner merkte op dat zij de beelden nu wel tien keer had gezien. Zo’n opmerking leert ons niet uit te gaan van aannames over dementie en de kamer zo persoonlijk mogelijk te maken. Dat is zo mooi aan ontwikkelen in de echte praktijk!’ 

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.


Geplaatst op: 2 maart 2020
Laatst gewijzigd op: 11 maart 2020