Summerschool van Attent Zorg en Behandeling trekt jongeren en wint Publieksprijs

Vier keer zoveel vakantiekrachten, meer jongeren in de flexpool én de Publieksprijs tijdens de uitreiking van de HR Zorg Award 2019: de ‘Summerschool’ van Attent Zorg en Behandeling is een succes. Tijdens de Summerschool laat Attent Zorg en Behandeling jongeren op een laagdrempelige manier kennismaken met werken in de zorg. En dat slaat aan. Nu al melden jongeren zich aan voor de Summerschool 2020.

Roosterproblemen in de zomervakantie voorkomen en jongeren enthousiasmeren voor een baan in de zorg. Want net als bij de meeste oudereninstellingen vergrijst het medewerkersbestand van Attent Zorg en Behandeling en is er te weinig jonge aanwas. Met dit vraagstuk ging de organisatie in het najaar van 2018 aan de slag. Uit de brainstorm ontstond al snel het idee van een ‘Summerschool’, in de meivakantie een drie dagen durende, betaalde onderdompeling in werken bij Attent Zorg en Behandeling voor jonge vakantiemedewerkers. Met interessante praktische workshops, oriëntatie op verschillende beroepen en een meeloopdag op locatie.

Nadruk op werkplezier

De werving voor het zomervakantiewerk was breed, via social media, met horecaposters, spandoeken op fietsroutes en flyers op scholen. De nadruk lag op werkplezier, want werken met mensen is zoveel leuker dan vakkenvullen in de supermarkt. Voor medewerkers van Attent Zorg en Behandeling was het een kans om hun kind kennis te laten maken met hun werk, omdat zij voorrang kregen bij de selectie. Honderdtwintig jongeren meldden zich aan. Na een selectiegesprek en arbeidsvoorwaardengesprek werden er tachtig voor vakantiewerk aangenomen en kregen zij een uitnodiging voor deelname aan de Summerschool. Dat betekende vier keer zoveel vakantiekrachten als het jaar ervoor.

Dilan Hols (17) nam deel aan de Summerschool en ging als vakantiekracht aan de slag: ‘Na mijn maatschappelijke stage van de middelbare school bij Attent Zorg en Behandeling, wilde ik er ook wel vakantiewerk doen. Net als veel jongeren had ik vooraf het vooroordeel dat werken met ouderen saai is, maar die woorden heb ik moeten terugnemen. Als je er inkomt, is het heel erg leuk om te doen.’

Inleven in bewoners

Tijdens de Summerschool kregen Dilan en de jongeren onder meer praktische tips voor het uitvoeren van het vakantiewerk en les over ziektebeelden. Projectleider van de Summerschool en P&O-adviseur Astrid Bolck: ‘Maar we lieten de jongeren zich ook inleven in hoe het is om 80 jaar oud te zijn, met het aantrekken van een ouderdomspak en het dragen van een slechtziende bril.’ De 17-jarige Dilan vond deelname aan de Summerschool, ondanks zijn eerdere korte stage, de moeite waard. ‘Ze ging dieper op dingen in en vertelde over het gedrag en ziekte van bewoners, bijvoorbeeld over dementie. Ook leerden we van een ergotherapeut hoe je iemand van een rollator in een stoel moet zetten, en hoe je daarbij ook aan je eigen rug denkt.’

‘Vooral in een instelling in de ouderenzorg bouw je echt een band op met de mensen, terwijl je in een ziekenhuis mensen een paar dagen ziet en daarna nooit meer. In de ouderenzorg werken vind ik fijner en leuker.’

Dilan Hols (17), deelnemer Summerschool en medewerker flexpool Attent Zorg en Behandeling

Veel positiviteit

Vanaf juli gingen de tachtig jongeren aan het werk. Iets meer dan de helft in de flexpool vanwege eerdere ervaring in de zorg, de rest als boventallige medewerker in een van de huiskamers of in de ondersteuning bij dagactiviteiten. Medewerkers en bewoners reageerden volgens projectleider Bolck vaak positief op hun komst: ‘Ze brachten positiviteit in een periode waarin de focus meestal ligt op onderbezetting. Door de Summerschool waren de vakantiekrachten al goed ingewerkt en dat ontlastte de vaste medewerkers. De koffie ging op tijd rond, bewoners konden vaker naar buiten. En de bewoners gaven terug dat ze oprechte interesse van de jongeren ervaarden.’

Dilan werkte als huiskamer-assistent op een van de locaties in Dieren: ‘Ik vind het mooi om met mensen met dementie te werken. Sommige van hen hebben helemaal niemand meer. En ook al is het wel eens ingewikkeld, het voelt juist bijzonder dat ze je op heldere momenten toch blijven herkennen.’

Loopbaanoriëntatie

Van de tachtig vakantiekrachten bleven er na de zomervakantie twintig jongeren in de flexpool werken. Zo ook Dilan, die op zondag terug is op de huiskamer. Tijdens de Summerschool pakte hij zijn kans om aan loopbaanoriëntatie te doen, door in gesprek te gaan met een van de verpleegkundigen: ‘Toen zij praatte over de waardering die ze krijgt en de band die ze met ouderen opbouwt, had ik de bevestiging dat ik een goede keuze zou maken voor de zorg. Tijdens de zomer heb ik me daarom aangemeld voor de vierjarige mbo-opleiding tot verpleegkundige.’

Met de eerste editie van de Summerschool is het doel van Attent Zorg en Behandeling bereikt: meer jongeren in de flexpool en jonge mensen enthousiast maken voor een opleiding en loopbaan in de zorg. Daarom komt de Summerschool in 2020 terug. Astrid Bolck: ‘Daarin nemen we het geleerde mee. Jongeren gaven bijvoorbeeld terug dat ze het betekenisvol, maar soms ook heftig werk vinden omdat ze af en toe ook met de dood van een bewoner te maken kregen. Hier gaan we volgend jaar meer aandacht aan schenken. En de meeloopdag doen we niet meer in de meivakantie, maar vlak voor de start van het vakantiewerk.’

Meer vakantiekrachten in de zomer?

Extra tips van Attent Zorg en Behandeling

  • Begin met draagvlak creëren bij directie en managers.
  • Brainstorm met een gemêleerde projectgroep van professionals.
  • Investeer door de jongste vakantiekrachten boventallig te maken.
  • Denk na over beloning: Attent betaalde bijvoorbeeld een 15-jarige als iemand van 16.
  • Heb oog voor wat jongeren leuk vinden. Laat hen activiteiten organiseren die hen aanspreken (haal een middag paarden en konijnen naar de instelling).
  • Maak medewerkers vrij om de jongeren gastvrij te ontvangen op de werkvloer.

FWG Progressional People: ‘Spotlight op positieve voorbeelden’

FWG, een advies- en onderzoeksbureau voor HR in de zorg, reikte de HR Zorg Award voor de derde jaar uit. De prijs is in het leven geroepen om zorgorganisaties elkaar te laten inspireren over het vergroten van werkplezier en het behouden en aantrekken van medewerkers in de gezondheidszorg. De zorg kent een uitstroom van 80.000 mensen per jaar. Marketing-manager bij FWG, Ed van Meeuwen: ‘Met deze award dragen we bij aan het verbeteren van het imago van de arbeidsmarkt in de zorg. Door de goede voorbeelden in de spotlights te zetten en tegenwicht te bieden aan de soms negatieve verhalen over werken in de zorg.’

De winnaars

Attent Zorg en Behandeling was een van de vijf finalisten. De onafhankelijke jury over de Summerschool: ‘Het project straalt trots uit, is vernieuwend en stoer. Het zou in de gehele zorgsector toegepast moeten worden.’ Attent won 1 oktober de Publieksprijs. De HR Zorg Award 2019 ging naar Arkin Ontregelt, een initiatief dat behandelaren in staat stelt om alléén nog vast te leggen wat nodig is voor de kwaliteit van zorg.

Heeft de marketing-manager nog een gouden tip voor de HR-afdeling van bijvoorbeeld een verpleeghuis? ‘Het thema van ons congres was magnetisch werkgeverschap, dat wil zeggen alles wat je doet om mensen te behouden voor je organisatie. Werkplezier hangt vaker dan je denkt samen met ‘de basis op orde’ hebben. Dat gaat om simpele dingen, zoals kunnen inloggen of een kast die op slot zit kunnen openen. Zorg ook voor een open cultuur waarin mensen elkaar feedback durven te geven. HR-ers kunnen medewerkers ondersteunen om minder bescheiden te zijn over het fantastische werk dat ze doen. Dat mogen medewerkers meer naar buiten toe uitdragen.’

Door: Anja Klein

Meer weten


Geplaatst op: 7 oktober 2019
Laatst gewijzigd op: 7 oktober 2019