Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg goede aanzet tot dialoog

De Lange Wei en de King Arthur Groep zijn verpleeghuizen die de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg hebben gebruikt. Dit in voorbereiding op Waardigheid en trots op locatie (WOL) dat in januari 2019 van start gaat.
Zowel Agnes von Wasserthal van De Lange Wei als Marjolein Elferink van de King Arthur Groep tonen zich positief over de scan. ‘Voor ons bood die voor het grootste deel de bevestiging dat we met de goede dingen bezig zijn’, zegt Von Wasserthal, ‘maar er zaten ook een paar verrassingen in. De eerste was dat we ons ten opzichte van veel andere aanbieders positief onderscheiden in de toepassing van technologie in de zorg en hulpmiddelen inzetten. De tweede was dat het voor medewerkers toch nog steeds moeilijk is om elkaar aan te spreken als dingen niet goed gaan. Complimenten geven gebeurt juist wel en we hebben een heel open cultuur, dus het was een verrassing dat in het bieden van een aanspreekcultuur bij één van de locaties toch nog wel winst te boeken valt. We waren al bezig met groepssessies en daar is dit een onderdeel van, dus we werken er wel al aan.’
Ook Elferink vond veel bevestiging in de uitkomsten van de scan. ‘We stellen altijd de cliënt centraal’, stelt ze, ‘en wat het bieden van persoonsgerichte zorg aangaat leveren we beslist goede kwaliteit. Wat ons nu te doen staat, is meer aandacht te geven aan methodisch werken en aan het borgen van onze kwaliteit. Wat dat betreft was de scan dus beslist leerzaam voor ons.’
Goede gesprekken
Op basis van de uitkomsten van de scan vonden groepsgesprekken plaats. Een goede vorm om die uitkomsten te bespreken, vinden beiden. ‘Wij hebben dit twee keer op allebei onze locaties gedaan’, zegt Von Wasserthal. ‘Bij de ene was meer familie aanwezig en bij de andere meer medewerkers. De interactie was in beide gevallen goed en zo’n groepsgesprek maakte de resultaten voor iedereen heel tastbaar. Het was goed dat de gesprekken plaatsvonden onder begeleiding van iemand van Waardigheid en trots, die is objectief en legt dus geen accenten op basis van een op de praktijk gebaseerde aspecten van de organisatie.’
Ook Elferink merkte de meerwaarde van de groepsgesprekken, maar ze plaatst wel een kanttekening. ‘Ik begrijp dat het nu in verband met de pilot allemaal snel geregeld moest worden, maar voor een volgende keer zou ik het goed vinden om er meer tijd voor te kunnen nemen. Wij werken alleen met ZZP’ers en willen zo iets dus niet verplichten. Maar als het dan heel snel moet, leidt dit er natuurlijk wel toe dat mensen op zo korte tijd niet kunnen omdat ze vinden dat het werk voor moet gaan.’
Zeker doen
Raden ze andere verpleeghuizen aan de scan te doen? ‘Jazeker’, zegt Elferink, ‘de dialoog aangaan heeft echt toegevoegde waarde. Wat op papier staat toont niet alles en is ook niet altijd de volledige werkelijkheid.’ Ook Von Wasserthal zegt ja. ‘Het maakt verschillen tussen de locaties mooi zichtbaar en op basis daarvan kun je heel concreet leren van elkaar. Ik raad het dus beslist aan.’
Meer weten
- Meedoen met de scan en met Waardigheid en trots op locatie? Meld u aan
- Lees meer over het Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg
Geplaatst op: 17 oktober 2018
Laatst gewijzigd op: 29 juli 2021