Administratieve lasten: waar kan het minder? Kijkje bij Humanitas

Vrijwel alle sectoren in de zorg zijn ermee bezig: kijken waar het minder kan met regels en administratie, zodat er meer tijd komt voor waar het om draait: goede zorg en aandacht voor de cliënt. Ook Humanitas is op zoek naar manieren om ervoor te zorgen dat de zorgprofessionals zoveel mogelijk tijd en ruimte hebben voor de mensen waarvoor zij zorgen. Dat doen zij onder andere met schrapsessies, waarin teams zelf aan de slag gaan met het verminderen van regels en procedures waar mogelijk. De eerste ervaringen zijn positief: ‘het kan echt met minder’.

Mensen uit de praktijk weten het beste waar de knelpunten zitten en hoe dat anders zou kunnen

Kwaliteit van zorg is belangrijk, het gaat immers om mensenwerk. Dat er regels, protocollen en werkwijzen zijn is dat ook niet meer dan logisch. Keerzijde van die instrumenten is dat ze veel tijd vragen, wat ten koste gaat van de tijd die beschikbaar is voor de directe zorg en aandacht voor de cliënt. ‘Daarom vinden we het belangrijk om te kijken of het anders en efficiënter kan’, zegt Merel van Maren. Als stafadviseur helpt zij teams binnen Humanitas bij het terugdringen van de regels en administratieve lasten. ‘Mensen uit de praktijk weten het beste waar de knelpunten zitten en hoe dat anders zou kunnen. Tegelijkertijd is het soms ook de organisatie zelf die nieuwe “regels en lijstjes” bedenkt, om zo grip te houden op het dagelijks werk. Het is de kunst om samen te bedenken of dat allemaal wel echt nodig is.’ Lees het volledige artikel op Zorgvoorbeter.nl

Meer weten


Geplaatst op: 12 april 2019
Laatst gewijzigd op: 12 april 2019