Pleun Eikelboom (Accolade): Cliënt of netwerk

Pleun Eikelboom is regiomanager Noord-Nederland a.i. bij Accolade Zorggroep. Hij blogt over het netwerk als cliënt.  

Een trots begin

Accolade Zorg heeft een audit achter de rug. Een surveillance audit. Dat hoort erbij en wij nemen dat zeer serieus. Dat wordt versterkt door de rapportage van de auditor na afloop van 2 dagen. Zij was blij verrast. Eén van de verrassingspunten was de waarneming dat vanaf het kennismakingsgesprek met de bestuurder en de regiomanager tot en met de beperkte dossier-review samen met een tweetal verzorgenden één thema heel duidelijk herkenbaar was: het streven naar de versterking van de regie van de cliënt en de participatie van het netwerk.

Daarmee zitten we overduidelijk in het thema van onze groep binnen Waardigheid en trots: de driehoek cliënt, professional, netwerk. Er was geen gesprek geweest waarin het thema niet aan de orde kwam. En hoe dichter bij het dossier, des te concreter werd het neergezet.

Het netwerk als cliënt

Binnen Accolade Zorggroep loopt een In voor zorg-traject onder de titel ‘Cliënt in regie en netwerkparticipatie’. Dat is de mainstream-ontwikkeling van onze organisatie. Alles wordt daaraan gerelateerd, als het er al niet onontkoombaar uit voortvloeide. Het project ‘Bewegen in Arendshorst’, is zo’n project. Wij hebben ervaren dat het, om serieus regie van de cliënt te vragen, erg nuttig is als deze daar dan ook toe in staat is. Dat vergt van ons dat we helpen om mobiel te blijven, om door beweging de hersenen te blijven prikkelen. Als opa/oma nog enigszins actief is, zal het netwerk ook veel meer geneigd zijn om zich om hem/haar te bekommeren. Zelfs kleinkinderen kunnen dan nog wat gezelligheid en vertier bij oma/opa vinden.

Als wij van het netwerk vragen zich om oma/opa te bekommeren, moeten we hen daartoe wel de gelegenheid geven. Wij benaderen hen nu vaak met ‘u hebt het al zo zwaar gehad in de afgelopen tijd’, bedanken de mantelzorgers voor wat ze gedaan hebben en nemen het van hen over. Nee, zo werkt het niet meer. In plaats van overnemen willen wij aanvullen, met hen samen het vervolg van het levenspad lopen. Ik probeer de stelling uit dat ‘het netwerk’ onze eigenlijke cliënt is. Zíj vragen immers ons de zorg voor opa/oma op ons te nemen. Opa/Oma is weliswaar het subject van onze excellente zorg, maar wij doen dat wel beschouwd op verzoek van dat netwerk.

Zenuwachtig

In voor zorg-trajecten kennen tussentijdse evaluaties. Eén van de waarnemingen was dat het project soms al mooie resultaten oplevert, maar (citaat) ‘het lijkt er echter op dat de transitie tot nu toe tamelijk impliciet plaatsvindt, in de houding en in het gedrag van de mensen. Voor meer expliciete resultaten – het zichtbaar zijn in werkprocessen en de wijze van organisatie – is wellicht nog wat tijd en aandacht nodig (einde citaat)’.

Ik word daar zenuwachtig van. De auditor constateert dat het in de haarvaten is doorgedrongen en de In voor zorg-rapportage beschrijft dat het nog wat meer in de processen moet. Waarbij ‘processen’ voor mij altijd de associatie oplevert van ‘boeken in een kast’ of ‘bestanden in een systeem’.

Gelukkig maar

Als verantwoordelijke en mede-inspirator stel ik echter vast: Beide waarnemingen kloppen. Dat doet me goed. En daar ben ik trots op. De inhoud ‘staat’, blijkbaar. En daar deden we het voor.

Blog door Pleun Eikelboom, Accolade Zorggroep

Meer weten

Geplaatst op: 12 juli 2016
Laatst gewijzigd op: 1 april 2019