Nijenhuis en Sprengers koesteren hun nachtdienst: ‘Meer tijd voor bewoners’

Werken in de nacht: de meesten houden niet van nachtzorg. Een enkeling doet het juist graag. Zoals verpleegkundige Vivian Nijenhuis en verzorgende IG Annelie Sprengers. Beiden werken in woonzorgcentrum Thebe Elisabeth in Goirle en koesteren hun nachtdiensten. Want ’s nachts hebben ze meer tijd voor bewoners en hun familie en is de collegialiteit groot. En je nooit weet wat de nacht gaat brengen. Nijenhuis: ‘Die onvoorspelbaarheid vind ik leuk’.

Vivian Nijenhuis, verpleegkundige: ‘Meer tijd voor bewoners tijdens nachtzorg’

‘Ik werk gemiddeld drie nachten per week. Een enkele keer val ik een avonddienst in, maar dagdiensten doe ik nooit. Ik ben geen ochtendmens. En de nachtdienst is gewoon ontzettend leuk. Alles is rustiger, je hebt meer tijd voor bewoners. En je werkt nauw samen met je collega’s, je bent op elkaar aangewezen. Bovendien is de nacht onvoorspelbaar. Een avonddienst is altijd hetzelfde: pillen delen, eten geven, bewoners naar bed brengen. ’s Nachts weet je nooit hoe het gaat lopen. De ene nacht ben je van 23 uur tot 7 uur aan een stuk door bezig, de andere nacht ligt iedereen rustig te slapen. Die onvoorspelbaarheid vind ik leuk.’Nachtmedewerker drinkt redbull

‘We werken ’s nachts met vijf medewerkers: vier verzorgenden IG en één verpleegkundige. De verzorgenden verdelen zich in tweetallen over de afdelingen pg en somatiek. Ik ben daar waar ik nodig ben. Sinds kort hebben we een nieuw domoticasysteem voor mensen die snel vallen of veel dwalen. Via sensoren op de kamer krijgen wij een melding als er iets gebeurt. Op de pg-afdelingen werkt het systeem met camerabeelden, op de afdelingen somatiek is er een spraak- en luisterverbinding. De verzorgenden krijgen de meldingen van hun afdelingen binnen op hun smartphone. Ik krijg alle meldingen, zodat ik weet wat er speelt. En als ergens opeens veel te doen is, kan ik inspringen. Dat vind ik mooi aan het systeem.’

‘Ook voor de bewoners is het domoticasysteem prettig. Ze slapen nu ongestoorder. We hebben geen nachtmedewerker meer op elke afdeling. Als ze niet bellen en wij krijgen geen melding, dan komen we er niet. Dat brengt rust. Maar we hebben er wel aan moeten wennen. Het gevoel dat je er niet bent, ook al weet je dat het goed zit met het systeem. In het begin was ook de familie niet zo enthousiast. Terwijl een nachtmedewerker op de afdeling eigenlijk een stukje schijnveiligheid is. Toen hadden we ook niet alles in de gaten. Nu ze zien dat het goed loopt, komen familieleden terug op hun bezwaren.’

‘Ik denk dat ik een uitzondering ben met mijn voorkeur voor werken in de nacht. Over het algemeen zijn nachtdiensten niet populair. Maar ik ben zeker niet de enige. Ik heb een aantal collega’s die ook heel bewust voor de nacht kiezen. Omdat we dan meer tijd hebben voor de bewoners. Ik ga aan het begin van mijn dienst bijvoorbeeld altijd even naast het bed zitten van een van onze bewoners. Want als hij even zijn verhaal kan doen, slaapt hij lekkerder. Dat is zo waardevol.’

‘’s Nachts weet je nooit hoe het gaat lopen. De ene nacht ben je van 23 uur tot 7 uur bezig, de andere nacht ligt iedereen rustig te slapen. Die onvoorspelbaarheid vind ik leuk.’

Annelie Sprengers, verzorgende IG: ‘Het nieuwe domoticasysteem brengt veel rust’

‘Toen ik 25 jaar geleden een vorm van reuma kreeg, ben ik in de nachtzorg gaan werken. Want ’s nachts is er minder tilwerk, het is minder zwaar. En het bevalt me goed, anders had ik het nooit zo lang volgehouden. Ik vind het fijn dat je ’s nachts meer tijd hebt voor de bewoners en hun familie. Ook ontbreekt de stress van overdag, met de artsenvisites, de ergotherapie, de fysiotherapie, de activiteiten. Er heerst gewoon een andere sfeer ’s nachts. Er is veel meer rust.’

‘Ik werk ongeveer tien nachten per maand. Dat is goed te doen, ik pas mijn ritme gemakkelijk aan. We werken ’s nachts met vijf medewerkers: één verpleegkundige en vier verzorgenden. We hebben twee vaste nachtzorgmedewerkers, hun diensten worden aangevuld met medewerkers die rouleren vanuit de afdelingen. Grappig genoeg zie ik toch vaak dezelfde medewerkers terug in de nachtdiensten. Blijkbaar vindt een aantal het toch fijn om ’s nachts te werken, terwijl andere collega’s er niets voor voelen.’

‘Bij een melding kijk ik nu eerst even op mijn telefoon. Als ik zie dat iemand nog lekker ligt, hoef ik er niet naartoe.’

‘Vroeger stond ik helemaal alleen op een afdeling en zag ik de hele nacht geen collega’s. Dat is veranderd sinds we domotica gebruiken. Nu zijn we met z’n tweeën verantwoordelMedewerkers nachtdienst Thebeijk voor een aantal afdelingen. Ik ben meestal op de pg-afdelingen ingedeeld. Onlangs is ons domoticasysteem vernieuwd. Ook dat is prettig. Want toen we nog met losse sensoren werkten, kregen we al een alarm als alleen de deken wapperde. Dan ging je toch even kijken en stoorde je mensen onnodig. Het systeem is nu veel meer op maat, met vaste sensoren. En voor pg-bewoners met beeld. Bij een melding kijk ik nu eerst even op mijn telefoon. Als ik zie dat iemand nog lekker ligt, hoef ik er niet naartoe. Dat brengt de bewoners veel rust en ik hoef minder te lopen.’

‘Met mijn collega’s maak ik duidelijke afspraken wie wat doet. Maar als ik op mijn telefoon zie dat zij veel meldingen binnenkrijgen, ga ik natuurlijk even helpen. Die collegialiteit is zo vanzelfsprekend, ook dat maakt het werken in de nacht fijn. Verder plooien we ons zoveel mogelijk om de bewoners heen. Er zijn altijd bewoners die niet kunnen slapen. Natuurlijk proberen we ze te helpen het dag- en nachtritme vast te houden. Maar dat lukt niet altijd. Er zijn bewoners die dan liever lekker in de tussenruimte gaan zitten. Dat is prima. En als ze daar in slaap vallen, leg ik een dekentje over ze heen.’

Meer weten


Geplaatst op: 23 maart 2018
Laatst gewijzigd op: 18 januari 2019