Inspiratie opdoen binnen landelijk netwerk communicatieprofessionals

In- en externe communicatie, samenwerken met de lokale pers, arbeidsmarktcommunicatie: communicatieprofessionals van zorgorganisaties doen veel verschillende dingen. En werken vaak alleen of in een klein team. Dan is het fijn om af en toe met collega’s te kunnen sparren. Arjen van Ojen (Savant Zorg) en Saskia van Nieuwland (Archipel) zijn lid van het netwerk van communicatieprofessionals. ‘Het is een soort lotgenotencontact.’

Oktober 2020: Nederland zit midden in de tweede coronagolf en de tweede lockdown nadert. Arjen en Saskia zijn allebei bij het webinar over coronacrisiscommunicatie. Aan het eind wordt gevraagd wie interesse heeft in een netwerk voor communicatieprofessionals. ‘Dat had ik wel’, vertelt Arjen. ‘Want het is prettig om af en toe mensen buiten de organisatie te spreken die met dezelfde dingen bezig zijn als jij.’ ‘Precies’, vult Saskia aan. ‘Inspiratie opdoen en leren van elkaar. En het wiel niet opnieuw uitvinden. Dat waren voor mij de belangrijkste redenen om mee te doen aan het netwerk.’ Ze zijn niet de enigen: zo’n 30 deelnemers aan het webinar melden zich aan, ongeveer 18 worden ook echt lid van het netwerk.

Saskia van Nieuwland: ‘Inspiratie opdoen en leren van elkaar. En het wiel niet opnieuw uitvinden. Dat waren voor mij de belangrijkste redenen om mee te doen aan het netwerk.’

Landelijk netwerk communicatieprofessionals

Met 18 leden is het netwerk van communicatieprofessionals een groot netwerk. En anders dan andere netwerken in de verpleeghuiszorg is het landelijk. ‘Dankzij Teams kan dat’, zegt Arjen. ‘Anders zou de reistijd voor de meesten een te groot struikelblok zijn. Maar we gaan wel proberen elkaar in 2022 een keer live te ontmoeten.’ Dat het netwerk landelijk is, heeft verder alleen maar voordelen. ‘Het verbreedt je horizon enorm. Hoewel we ook merken dat de communicatieprofessionals overal in het land tegen dezelfde problemen aanlopen. Met “hoe bereik ik de medewerkers in de zorg” en de persproblematiek met stip op 1 en 2.’ Saskia noemt de ‘golfbewegingen’ waar de landelijke communicatiecollega’s van kunnen profiteren. ‘Neem de arbeidsmarktproblematiek. In het Westen speelt dat al langer, in Brabant nu ook. Dan kun je er donder op zeggen dat het ook in het Oosten gaat spelen. De collega’s daar kunnen onze ervaringen nu al meenemen.’

Veel verschillende onderwerpen

Arjen waardeert dat in het netwerk communicatieprofessionals veel verschillende onderwerpen aan bod komen. ‘Ik zit ook wel in regionale netwerken, maar die gaan altijd over één thema. Bijvoorbeeld spoedzorg, hoe je daarover communiceert. In het netwerk van Waardigheid en trots bespreken we álle onderwerpen die de deelnemers interessant vinden. Dat vind ik erg leuk.’ Welke onderwerpen ter sprake komen, bepalen de deelnemers samen. Een van de deelnemers bereidt het onderwerp vervolgens voor, samen met Marieke Stork, netwerkmanager van Waardigheid en trots. Maar heel strikt is het niet. ‘Ik heb de laatste keer een presentatie over arbeidsmarktcommunicatie gegeven’, vertelt Saskia. ‘Diezelfde bijeenkomst hebben we het ook over persbenadering gehad. Dat kan gewoon. We hebben één hoofdonderwerp en daarnaast bespreken we wat op dat moment speelt. Het is niet zo formeel.’

WhatsAppgroep voor vragen netwerk communicatieprofessionals

Ook Arjen bereidde een keer een bijeenkomst voor. ‘Dat was de eerste bijeenkomst van het netwerk, die ging over coronacommunicatie. Niet de crisiscommunicatie, maar juist de zachte kant. Dus hoe je goed communiceert met de medewerkers, mét aandacht voor welzijn.’ De voorbereiding kostte hem – inclusief het overleg met Marieke – ongeveer 3 uur. ‘Niet zoveel tijd dus. Ik heb vooral uit de dagelijkse praktijk geput, dat is ook waar mijn collega’s van andere organisaties het meeste aan hebben.’ Het netwerk heeft ook een WhatsAppgroep waarin de deelnemers buiten de bijeenkomsten om vragen kunnen stellen. Saskia: ‘Dat gebeurt nog niet zo vaak. Behalve toen de zorgmedewerkers gevaccineerd werden. Dat was communicatief lastig. Je wilt namelijk dat iedereen zich laat vaccineren. Maar tegelijkertijd wil je voorkomen dat ze zich verplicht voelen. Dat hebben we toen uitgebreid in de appgroep besproken.’

Visitekaartje op A6-formaat

Saskia vond vooral de bijeenkomst over interne communicatie leuk. ‘Elke zorgorganisatie heeft moeite om zorgmedewerkers te betrekken. We bedenken allemaal listen om ze te informeren over belangrijke dingen in de organisatie, maar ook over leuke en nuttige dingen. Het was heel goed om daarover te kunnen uitwisselen.’ ‘Het is een soort lotgenotencontact’, lacht Arjen. ‘Het is fijn om te horen dat iedereen daarmee worstelt.’ Verder zijn het vooral kleine dingen die je meepikt, aldus Saskia. ‘Zoals het aangepaste visitekaartje van Arjen, voor mensen met dementie!’ ‘Gewone visitekaartjes kunnen mensen met dementie vaak niet lezen’, legt Arjen uit. ‘Daarom hebben onze casemanagers nu een visitekaartje op A6-formaat, met foto. Zodat de cliënten het gezicht herkennen van de medewerker die langskomt.’

Voor 2022 staan alweer vier bijeenkomsten gepland. ‘Die hadden we zo gevuld met mooie onderwerpen’, besluit Arjen. ‘Voorlopig hebben we dus nog genoeg om over te praten. Zolang er zoveel enthousiasme is en we dingen van elkaar kunnen leren, blijven we doorgaan met het netwerk.’

Door: Ingrid Brons

Meer weten

Geplaatst op: 18 januari 2022
Laatst gewijzigd op: 18 januari 2022