Mariëlle Steeneveld: ik spreek op het congres Thuis in het Verpleeghuis omdat ….

… ik mensen wil enthousiasmeren mee te doen met de campagne Ik Zorg.
Dat is wat Mariëlle Steeneveld van Coloriet gaat doen tijdens het congres in de RAI op 1 juli. Samen met Saskia van Nieuwland en Leonie Hartgers van Archipel Zorggroep zal zij laten zien dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn, teveel tijd of geld hoeft te kosten om mee te liften op de landelijke campagne van het Ministerie van VWS Ik Zorg.
Wat maakt dat jij je thuis voelt?
‘Ik voel mij thuis in dit werk omdat deze branche ertoe doet! Ik kom zelf van buiten de zorg en sinds ik met deze fantastische professionals mag werken, voel ik mij thuis.’
Wat is jouw bijdrage aan het congres?
‘Er zijn vooroordelen over werken in de zorg. Mensen denken vaak dat het niets voor hen is. Door vergrijzing groeit de zorgvraag en het personeelstekort. Daarom moeten we samen de schouders er onder zetten. Hiervoor heeft het ministerie de campagne Ik Zorg bedacht. Ik wil laten zien dat elke organisatie, hoe klein ook, mee zou kunnen en moeten liften op die landelijke campagne. Als je dat goed doet, dan versterken we elkaar en is 1 + 1 3!’
Wat ga je doen op het congres?
‘Vanuit mijn organisatie Coloriet wil ik laten zien hoe wij dat gedaan hebben, meeliften op de landelijke campagne en laten zien wat dat ons heeft opgeleverd. Je kunt als kleine organisatie ook je medewerkers in het zonnetje zetten, hen hun prachtige verhaal laten vertellen. Het geeft energie aan je medewerkers en je zet je eigen organisatie extern op de kaart. Het is een win-win situatie.’
Wat wil je de deelnemers meegeven?
‘Vaak horen we: we hebben geen tijd, we hebben de mensen niet, of geen geld. Maar als je het een beetje slim aanpakt, kun je met minimale middelen het maximale bereiken. Wij hebben bijvoorbeeld een interne opleiding voor zij-instromers. Tijdens een lesdag heb je ze dus allemaal bij elkaar. Ga een kort gesprek aan met de vraag waarom zij voor de zorg hebben gekozen, maak een leuke foto of een korte video en je hebt binnen een mum van tijd ontzettend veel content dat je op vele manier in kunt zetten!’
Wat is jouw gouden tip voor personeel in het verpleeghuis?
‘Sowieso: wees trots op jezelf en je vak en wees niet zo bescheiden! Jij denkt dat je ‘gewoon je werk doet’. Maar voor familie is het heel bijzonder. Treed naar buiten met je unieke verhaal; ben die ambassadeur voor jouw organisatie. En voor de mensen die de campagne willen oppakken: begin met het gebruik van de hashtag #ikzorg in je social media-berichten. Dan ben je al een eind op de goede weg!’
Door: Nienke Oort
Sprekers: Mariëlle Steeneveld (Coloriet), Saskia van Nieuwland en Leonie Hartgers (Archipel)
Hoe kom je aan nieuwe medewerkers? En hoe zorg je ervoor dat medewerkers ambassadeurs voor je organisatie worden? Coloriet is aangehaakt bij de landelijke IK ZORG campagne en gebruikt de eigen opleiding als PR-instrument. Terwijl Archipel naast de IK ZORG campagne ook een eigen campagne heeft ontwikkeld rondom ‘hart voor de ouderenzorg’. Beide organisaties gebruiken medewerkers als ambassadeurs. Twee verhalen uit de praktijk. De sessie geeft je inspiratie om vanuit je eigen organisatie mee te bouwen aan een beter imago voor werken in de zorg.
Meer weten
Geplaatst op: 3 juni 2019
Laatst gewijzigd op: 12 januari 2022