Klaar voor boostervaccin: ‘We moeten het echt met zijn állen doen!’

De landelijke boostervaccinatiecampagne voor bewoners en medewerkers van zorginstellingen is van start gegaan. Veel partijen zijn flink in de weer om dit te realiseren. Zo ook bij het RIVM dat de uitvoering van de COVID-19-vaccinatie coördineert en bij zorgorganisatie Mijzo, die zo snel mogelijk bewoners, vrijwilligers en medewerkers gaat vaccineren.
Maarit Ivalo is projectleider vaccinaties bij het RIVM en druk bezig met het beleid en proces rondom de boostercampagne bij zorginstellingen. Vooral met het opstellen van werkinstructies en het afstemmen met belangrijke partijen uit het veld, zoals Verenso, GGD en ActiZ. ‘We zijn nu gezamenlijk akkoord met de werkwijze. Ik zorg voor de uiteindelijke opstelling van deze werkwijze, dat ook iedereen weet hoe het proces loopt en vaccins besteld kunnen worden. Nu dit geregeld is, beantwoord ik veel vragen, corrigeer eventuele procesfouten en check de bestellijsten. Ook houd ik me bezig met monitoring. En het gaat allemaal bijzonder goed!’
Boostercampagne versneld van start
De boostercampagne voor bewoners en medewerkers van zorginstellingen gaat versneld van start. Dat betekent dat deze personen bovenop de vaccinatie die zij eerder kregen nog een vaccin kunnen krijgen, een booster, om de bescherming tegen ernstige ziekte en ziekenhuisopnames op peil te houden.
Veldpartijen nauw betrokken bij besluitvorming boostervaccin
Het proces verloopt volgens de coördinator prima mede dankzij de eerdere ervaring bij de eerste en tweede prik. ‘Het proces is er inmiddels goed ingeslepen’, zegt Ivalo. Daarnaast helpt het enorm dat de partijen uit het veld betrokken zijn bij de besluitvorming. ‘We checken alles bij hen. Wie biedt je bijvoorbeeld overblijvende flacons aan? Weggooien is zonde, maar niet alle partijen kunnen registreren wie gevaccineerd is. In overleg bespreek je dan wie je wat geeft.’
Ook is advies ingewonnen over het prikken van mobiele bewoners op GGD-locatie. ‘Voor ons klinkt het heel logisch om bewoners die mobiel zijn te laten prikken bij de GGD. Zo hoef je niet te wachten totdat de GGD naar de zorginstelling gaat. Maar wat wij dan niet beseffen, is dat deze bewoners begeleiding nodig hebben voor hun reis naar de GGD. En als zij dan allen tegelijkertijd naar de GGD moeten, wordt dat logistiek heel ingewikkeld. Daarom zetten we vooral mobiele vaccinatieteams in die naar de bewoners toe komen.’
‘Sommige instellingen bestellen en accepteren dat ze nog niet alles geregeld hebben, en anderen willen eerst alles zorgvuldige voorbereiden. Aanpakken verschillen.’
‘Waanzinnige hoeveelheid bestellingen boostervaccin‘
Vorige week mochten zorgorganisaties de eerste bestellingen plaatsen. ‘Wat een waanzinnige hoeveelheid is er besteld: 135.000 doses vaccinaties door 280 instellingen. In totaal zijn er 600 instellingen, dus 50 procent heeft al besteld. Dat is heel veel!’ Ivalo meldt erbij dat de prikken mogelijk ook voor het zorgpersoneel zelf zijn.
Maar nog niet alle instellingen hebben hun bestelling geplaatst. ‘Zo’n vaccinatiecampagne kost veel voorbereidingstijd. Nog niet iedereen is er daarom klaar voor. Je moet bijvoorbeeld contra-indicaties in kaart brengen, voor wilsonbekwame bewoners hoor je bij de gemachtigden info op te halen. Daar gaat veel tijd overheen. Sommige instellingen bestellen en accepteren dat ze nog niet alles geregeld hebben, en anderen willen eerst alles zorgvuldige voorbereiden. Aanpakken verschillen.’ Maar liefst 97 procent van de bewoners is bereidheid om zich te laten vaccineren. ‘Gelukkig maar, want deze bewoners zijn toch wel hele kwetsbare mensen vaak met immuun-problemen.’
Ontzettend overbelast
Ivalo is enthousiast over de boostervaccinatie: ‘Bij 80-plusers helpt zo’n booster zeker wel tegen ziekenhuisopnames.’ Aan de andere kant is het niet zeker, dat bij jonge zorgprofessionals de booster zal zorgen voor minder uitval. ‘Het is ook niet hét wondermiddel voor de overbelaste zorg. We zijn allemaal behoorlijk overbelast.’ Hoe gaat het dan met deze projectleider van het RIVM? ‘Ook ik heb een lekker pittig jaar gehad, veel overuren gemaakt en stress gehad. Je doet het als projectleider ook niet gauw goed. Er is altijd wel iets wat net niet lekker loopt. Nu krijg ik bijvoorbeeld vragen over de boostervaccinatie bij zorgmedewerkers. Hoe zorg je ervoor dat hun vaccinatie bij de GGD niet ten koste gaat van de prikcapaciteit van 80-jarigen?’
Mijzo: zo snel mogelijk vaccineren
Zorgorganisatie Mijzo maakt gretig gebruik van het aanbod van de boostervaccinaties en wil deze zo snel mogelijk in huis hebben. De vaccins zijn meteen op 15 november besteld en vaccineren doen zij zelf vanaf 29 november. Melanie Meier is adviseur kwaliteit en beleid bij Mijzo en mede-coördinator rondom de vaccinaties. Zij regelde, samen met een team van collega’s, de vaccins voor bewoners, zorgmedewerkers en de vaste vrijwilligers. ‘We hebben goede ervaringen met het organiseren van de vaccinaties begin dit jaar. We hebben onze eigen vaccinatieteams opgeleid. Afgelopen jaar hebben wij ze om de vier weken ingezet, want prikken zetten is een continue proces. Veel mensen krijgen hun prik op een ander moment, omdat zij bijvoorbeeld vanwege ziekte of revalidatie niet in de gelegenheid zijn geweest deze te ontvangen, of omdat ze nog twijfelden ’
‘We hebben goede ervaringen met het organiseren van de vaccinaties begin dit jaar en hebben onze eigen vaccinatieteams opgeleid.’
Eigen vaccinatieteams en GGD vaccinatiestraat
Het vaccineren bij Mijzo gaat via twee routes: bewoners krijgen vanaf maandag de 29e een prik van hun eigen vaccinatieteams. Door een snelle en goede samenwerking met de GGD, is op de priklocatie in Waalwijk een speciale vaccinatiestraat ingericht voor medewerkers met cliëntcontact en vaste vrijwilligers. Deze groep krijgt vanaf zaterdag 27 november de boostervaccinatie aangeboden.
Het vaccineren van bewoners gebeurt vanaf volgende week verspreid over zeven werkdagen. Iedere dag komen tussen de twee en zes locaties aan de beurt, afhankelijk van de locatiegrootte. Sommige bewoners vallen onder behandeling van de huisarts. ‘Deze cliënten nemen wij ook mee. Mits zij akkoord gaan. De huisarts blijft betrokken en is verantwoordelijk voor de triage.’ De boosterprik wordt geregistreerd in het ECD van Mijzo en zo vindt gegevensuitwisseling plaats met het RIVM. De huisarts zet de boostervaccinatie van zijn cliënten ook zelf in zijn bronsysteem.
Samenwerken bespoedigt het hele proces
‘We hopen dat deze booster helpt besmetting en ziekte te voorkomen. Het is inmiddels ook alweer bijna een jaar geleden dat zorgmedewerkers en bewoners de eerste prik kregen. Gelukkig is de animo voor vaccinatie hoog. Want we moeten het echt met zijn állen doen!’ Dat vindt Melanie heel belangrijk. Het samen doen. Mijzo biedt ook kleinere organisaties medische zorg en nemen ook deze cliënten en zorgmedewerkers mee in hun boostercampagne. Volgens Melanie heeft de GGD Waalwijk hetzelfde doel: kijk samen naar de mogelijkheden. Samenwerken bespoedigt het hele proces. Zij wil dit dan ook als tip meegeven naar andere organisaties: ‘Focus niet alleen op jouw eigen organisatie. Ga de samenwerking aan om deze boostervaccinatie snel uit te voeren!’
‘Focus niet alleen op jouw eigen organisatie. Ga de samenwerking aan om deze boostervaccinatie snel uit te voeren!’
‘Neem die boosterprik!’
Julya Stevens is revalidatieverpleegkundige bij Mijzo. Zij maakt vaccins klaar, zet ze en wil zelf ook een boostervaccinatie. ‘We beginnen maandag met het prikken van cliënten. Ik ben hier een enorme voorstander van. Ben ook vanaf het begin van de uitbraak betrokken bij het vaccineren, bij zowel de eerste als de tweede ronde. Helaas weet ik uit eigen ervaring wat corona met je kan doen; ik heb destijds op onze cohortafdeling gewerkt waar ik veel heb mee gemaakt en verdriet heb gezien. Daarom: start zo snel mogelijk met de boosterprik. Ik neem hem zeker ook, want ik wil geen tweede keer corona krijgen.’
Bescherming is belangrijk voor iedereen, meent Stevens. ‘Hopelijk biedt deze boosterprik de extra bescherming waardoor we weer terug kunnen naar het vroegere normaal. Ik heb alle vertrouwen in de mensen die dat bepalen.’ Stevens wordt binnen de organisatie goed op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen rondom corona middels onder andere de corona-update in de email. ‘Wie mij gaat prikken? Dát weet ik nog niet! Maar wat ik wel weet; neem de booster wanneer je hem krijgt aan geboden!’
Door: Karin Manders
Meer weten
- Info voor uitvoering van covid-19 boostervaccinatie van bewoners voor zorginstellingen op rivm.nl.
- Lees het artikel Zorggroep Apeldoorn: snel schakelen bij boostercampagne
- Ga aan de slag met de tool Teamreflectie en de bijbehorende materialen om de kans te verkleinen dat zorgmedewerkers uitvallen of ziek worden door werkdruk en stress.
- Een luisterend oor, coaching, geestelijke verzorging… bestaande diensten worden uitgebreid, of er worden nieuwe initiatieven ontwikkeld om medewerkers te ondersteunen in deze tijd. Lees het artikel: Corona: hoe kun je medewerkers extra ondersteunen?
- Hoe kunnen zorgprofessionals zorgen voor hun mentale gezondheid en elkaar onderling ondersteunen en versterken? Dit was onderwerp van een SPOT ON bijeenkomst in maart. Lees het verslag en download de praatplaten met tips: Coronacrisis: Zorg goed voor jezelf én voor elkaar.
- Alles over corona en de verpleeghuiszorg vind je in de CoronaWegwijzer
Geplaatst op: 24 november 2021
Laatst gewijzigd op: 4 januari 2022