Kees Heijblom (Rivas Zorggroep): Medewerkers vinden het leuk om aan kwaliteit te werken

Kees Heijblom is bestuurder bij Rivas Zorggroep en portefeuillehouder kwaliteit. Daarnaast is hij onder meer bestuurslid van Planetree Nederland. Rivas Zorggroep werkt binnen Waardigheid en trots – Ruimte voor verpleeghuizen aan een plan om een verdiepingsslag te maken in de kleinschalige zorg voor de mensen met dementie met betrekking tot hun gewoonten en rituelen.

‘Kwaliteit, veiligheid… Pffft daar gaan we weer. Ja, dat was ook een veelgehoorde reactie toe we bij Rivas Zorggroep aankondigden dat we een nieuw kwaliteitssysteem gingen implementeren.

Voor een systeem krijg je de handen nu eenmaal niet snel op elkaar. En ‘implementeren’ klinkt ook niet echt als een wenkend perspectief voor een zorgprofessional die gewoon goed voor cliënten wil zorgen. En toch is het gelukt, die handen op elkaar. En vooral uit de mouwen. Als eerste ketenzorgorganisatie hebben we het keurmerk van Joint Commission International (JCI) behaald voor al onze negentien woonlocaties (verpleeghuizen en woonzorgcentra) én voor de thuiszorg in ons hele werkgebied. Daar zijn we trots op. Nog trotser op al die medewerkers die dat tot stand hebben gebracht.

Leuk

Wat maakt dat medewerkers kwaliteit en veiligheid wél leuk vinden? Ze hebben in de voorbereiding alle ruimte gehad hun eigen werkwijzen tegen het licht te houden, waar nodig opnieuw uniform vast te stellen en te verbeteren. Ze hebben heel veel bij elkaar in de keuken gekeken tijdens ‘tracers’, waarbij je letterlijk het spoor van de patiënt volgt. Regelmatig met elkaar meelopen op de werkvloer, observeren en doorvragen aan collega’s en cliënten. Op allerlei praktische thema’s zoals cliëntveiligheid, medicatie en infectiepreventie. Dat zorgt ervoor dat er echt inhoudelijke gesprekken ontstaan over waarom je dingen doet zoals je ze doet. En het geeft nieuwe inzichten en punten voor verbetering.

Dat is trouwens ook de manier waarop we uiteindelijk getoetst zijn voor het JCI-keurmerk. Met werkbezoeken in de praktijk waar je niet alleen vertelt waarom je werkt hoe je werkt maar het ook echt moet laten zien. Ook de mensen van JCI die langskomen voor de accreditatie komen allemaal uit de praktijk. Getoetst worden door vakgenoten geeft een extra dimensie. Je ziet dat medewerkers het dan helemaal niet erg vinden dat de lat hoog ligt, sterker nog; dat is de uitdaging. En het houdt niet op bij de accreditatie. Medewerkers hebben de smaak te pakken en gaan de komende jaren gewoon door met verbeteren met behulp van tracers.

Erkenning

En er is nog een reden waarom medewerkers een kwaliteitskeurmerk wél leuk vinden. Er is veel te doen over de kwaliteit van zorg, en terecht. Maar op verjaardagen hikt menigeen met regelmaat aan tegen de tobberige clichébeelden, terwijl ze weten dat ze zelf iedere dag bezig zijn met uitstekende mensgerichte zorg. Die negatieve verhalen ben je als professional ook wel eens zat. Dan voelt een keurmerk waarbij je getoetst bent aan meer dan duizend van de strengste internationale normen als erkenning. Daarmee maak je het verschil. Daarom blijven we bij Rivas juist in tijden van verandering en versobering investeren in kwaliteit en veiligheid en vooral in onze mensen.

Minder tobben en handen uit de mouwen! Het is leuk in de zorg.’

Bron: Skipr, november 2015

Meer weten

Geplaatst op: 28 januari 2016
Laatst gewijzigd op: 1 april 2019