Deelname scan Land van Horne mag bedrijfsblindheid uitsluiten

‘Wij denken dat we al heel goed op weg te zijn, voor wat betreft het maken van een verbeterslag in het welzijn van onze cliënten. Met de deelname aan de Scan Kwaliteitskader Verpleeghuiszorg willen we er zeker van zijn dat we niet getroffen zijn door bedrijfsblindheid.’ Zo luidt de motivatie van Zorgorganisatie Stichting Land van Horne uit Limburg om deel te nemen aan de scan.
Land van Horne doet vooralsnog mee met één van de achttien zorglocaties, namelijk met Hushoven in Weert. Hushoven biedt intramurale zorg aan cliënten met dementie en somatische klachten. ‘Dat we meedoen met deze locatie berust eigenlijk op toeval. Binnen Land van Horne werken we met vier zorgmanagers die regelmatig overleg hebben met de teamleiders van de locaties. Natuurlijk wordt er op elke locatie anders gewerkt, maar de hoofdlijnen zijn wel vergelijkbaar’, legt Yvonne Smolenaers uit. Zij is teamleider bij Hushoven en ontdekte de mogelijkheid van de scan. Na overleg mocht zij de locatie aanmelden.
Op de goede weg
De aankondiging dat Hushoven mee zou doen met de scan werd door het voltallige personeel enthousiast ontvangen. Marianne van den Beucken, teamleider zorgappartementen Hushoven en Marga Vossen, verpleegkundige, zeggen samen met Smolenaers de scan met vertrouwen tegemoet te zien. ‘We hebben hier zeker het gevoel echt op de goede weg te zitten. Maar het zou fijn zijn om dat bevestigd te krijgen’, zegt Van den Beucken.
Smolenaers: ‘Vorig jaar zijn we gestart met het invoeren van een jaarplan dat gebaseerd is op het kwaliteitskader. Dit geldt voor alle locaties. We zijn al even bezig een flinke slag te slaan op de thema’s Persoonsgerichte zorg, Wonen en welzijn en Personeelssamenstelling, dus we hopen hier goed te scoren.’
Ze vervolgt: ‘We zijn bijvoorbeeld heel sterk gericht op het geven van eigen regie aan de cliënt. We gaan echt in gesprek met de cliënt over zijn of haar wensen en samen kijken we wat haalbaar is. Mocht de cliënt niet in staat zijn daar over te beslissen, dan hebben we nauw contact met de mantelzorger. We ruimen ook minimaal vier keer per jaar een moment in om met de mantelzorger te gaan zitten en oprecht te vragen hoe het gaat. Met de cliënt, maar ook met de mantelzorger zelf.’
Wonen en welzijn ziet de organisatie ook met vertrouwen tegemoet, omdat het welzijn van de cliënt in alles de boventoon voert. Ook aan het thema Personeelssamenstelling is de afgelopen periode hard gewerkt. Zo is er hoger geschoold. Personeel ingezet en zijn er verschillende bijscholingstrajecten voor het bestaande personeel.
Verwachtingen van de scan
Omdat Land van Horne dus al een tijd lang bezig is met een kwaliteitsslag te maken, verwachten zowel Smolenaers als Van der Beucken en Vossen op zeker drie thema’s goed af te sluiten. ‘Helemaal 100 procent goede zorg verlenen gaat natuurlijk niet. Dus we staan zeker open voor de punten die naar voren komen die voor verbetering vatbaar zijn. Graag!’, zegt Vossen.
Thema’s die voor verbetering vatbaar zouden kunnen zijn, zouden Gebruik van informatie en Leren en verbeteren van kwaliteit kunnen zijn. ‘Gebruik van informatie omdat we nog niet veel informatie uitwisselen tussen de verschillende locaties van de stichting. Het gebeurt zeker wel, maar we daar zouden we nog meer rendement uit kunnen halen. Leren en verbeteren van kwaliteit omdat we dit zeker wel belangrijk vinden, maar nog te veel blijven hangen in het inrichten van het proces. Dat kost ons veel tijd en de uitvoering lijdt daaronder. Bijvoorbeeld een opleidingsplan is niet voor aanvang van het jaar goedgekeurd, waardoor de uitvoering ook opschuift. We gebruiken het leerplein om medewerkers bij te scholen, dit komt nog niet voldoende uit de verf.’
De uitkomsten, positief of eventueel negatief voor Hushoven, worden indien mogelijk ook doorgevoerd naar de andere locaties van Land van Horne.
Verwachtingen van personeel
Van der Beucken werkt al 35 jaar voor Land van Horne. ‘Vroeger werkte ik al in de intramurale zorg, maar ik ben er een tijd tussenuit geweest om in de thuiszorg te gaan werken. Nu ben ik sinds vier maanden werkzaam bij Hushoven en ik zie echt dat hier vooruitstrevend gewerkt wordt. Ik ga elke dag met een grote glimlach naar mijn werk en ik denk dat dit heel positief is met de hoge werkdruk die er nog steeds is binnen de zorg.’
Ook Vossen is blij op haar werkplek in Hushoven. ‘Ik heb op verschillende locaties gewerkt en natuurlijk gaat het er overal een beetje anders aan toe. Ik heb het gevoel dat hier een heel positieve werksfeer hangt en dat iedereen zijn werk met plezier vervuld. Dat lijkt mij een goed uitgangspunt.’
Hushoven heeft net de informatiebijeenkomst in Utrecht gehad over de deelname aan de scan. ‘Het klinkt allemaal echt heel goed georganiseerd. Wij zijn nu bezig onze sleutelfiguren aan te wijzen en dan krijgen we volgende week de vragenlijsten. We hebben veel contact met de scanners van Vilans en kunnen altijd terecht met vragen. Deelname vraagt namelijk wel wat van de organisatie. Je moet je er echt even in verdiepen en goed lezen wat er van de organisatie verwacht wordt. Maar wij hebben er ontzettend veel zin in!’, sluit Smolenaers af.
Door Nienke Oort
Ook meedoen?
Meer weten
- Lees meer artikelen over Waardigheid en trots op locatie
- Lees meer over het thema Leren en verbeteren van kwaliteit
Geplaatst op: 15 januari 2019
Laatst gewijzigd op: 5 januari 2023