Bijzonder spreekuur bij Insula Dei

Verpleeghuis Insula Dei in Arnhem is flink getroffen door het coronavirus. Op de gesloten PG-afdeling zijn – ondanks quarantainemaatregelen – alle bewoners besmet geraakt. Enkele bewoners zijn inmiddels overleden. Van de medewerkers op deze afdeling is driekwart besmet of besmet geweest. Het huis is tijdelijk gesloten voor bezoekers. ‘Het is erg zwaar. Voor cliënten, familie en voor ons als medewerkers’, zegt teamleider Lorna de Vos. In deze ingrijpende situatie heeft deze PG-afdeling al voor de sluiting een bijzonder communicatiemiddel ingezet: een dagelijks telefonisch spreekuur voor familieleden van besmette bewoners.

Dát is slim!

Het coronavirus is extreem ingrijpend voor bewoners en medewerkers van verpleeghuizen en voor familie. Tegelijkertijd maakt de crisis mensen vindingrijk. In deze serie belichten we slimme vondsten die de dagelijkse praktijk in verpleeghuizen net wat makkelijker maakt.

Bewoners goed kennen

Het spreekuur komt naast de al langer bestaande mogelijkheid van beeldbellen. Elke dag tussen 14.00 en 15.00 uur kan een familielid bellen met een zorgmedewerker die voor deze gesprekken is vrijgemaakt. Het gaat om medewerkers die de bewoner goed kennen. Ook worden er elke dag foto’s van de bewoners gemaakt die desgewenst naar de contactpersonen van de familie worden gemaild of ge-appt. En dan is er ook nog het medisch en verpleegkundig dossier dat via het systeem van CarenZorgt door daartoe bevoegde familieleden kan worden ingezien.

Ruimte voor informatie over welzijn

Veel middelen dus om de familie op de hoogte te houden dus. Waarom ook nog een digitaal spreekuur?

Lorna: ‘Op dit spreekuur gaat het niet alleen om medische en verpleegkundige zaken, maar ook om het welzijn en welbevinden. Of zoals familieleden zeggen: over hoe het écht gaat met vader of moeder. We vertellen dus ook hoe hun moeder geniet van het koekje bij de thee, over sombere buien of dat ze vandaag achter glas lekker in de zon heeft gezeten. Het zijn gesprekken van meestal een minuut of tien. Het wordt zeer op prijs gesteld. Familieleden spreken in dit contact naar ons toe hun waardering uit voor de zorg die wij in deze moeilijke tijden leveren aan hun naasten. We vragen de familie in deze gesprekken bovendien om tips om het hun naaste meer naar de zin te kunnen maken.’

Sommige familieleden maken het liefst elke dag van dit spreekuur gebruik. Dat is ook weer niet de bedoeling. Lorna: ‘In zo’n situatie bel ik de familie op om te bespreken wat we kunnen doen om op andere manieren te voldoen aan hun behoefte aan informatie.’ Niet elk contactpersoon maakt overigens van het spreekuur gebruik. ‘Sommigen zeggen: jullie hebben het al druk genoeg, we kijken wel naar het digitaal dossier in CarenZorgt.’

Dit geeft rust

Het voorbereiden en bemensen van zo’n dagelijks telefonisch spreekuur legt extra druk op de toch al krappe bezetting in deze tijd. Toch heeft dit spreekuur duidelijke meerwaarde. Bestuurder Yolanda de Jong van Insula Dei: ‘Het spreekuur geeft vooral rust voor iedereen. Zonder dit spreekuur zouden familieleden doorlopend op uiteenlopende tijden bij ons aankloppen om informatie. Nu is dat allemaal geconcentreerd in dit ene telefonische spreekuur met deze ene medewerker die alle informatie paraat heeft.’

Tips voor de organisatie van het telefonisch spreekuur

  • Maak iemand vrij om dit spreekuur te doen.
  • Bereid het spreekuur goed voor, ken je dossiers.
  • Let erop dat je ook voorbeelden hebt van het welbevinden van de te bespreken bewoner.
  • Probeer de gesprekken niet te lang te maken, zodat ook anderen aan de beurt kunnen komen.
  • Laat het spreekuur een aanvulling zijn op andere communicatiemiddelen, zoals beeldbellen.

Door: Rob van Es

Meer weten

Geplaatst op: 10 november 2020
Laatst gewijzigd op: 4 december 2020