Archipel vraagt medewerker als ambassadeur bij zoektocht naar nieuwe collega’s

Zorgorganisaties krijgen in toenemende mate te maken met een oplopend aantal vacatures, dat niet zo snel vervuld is. Hoe gaan ze daarmee om, hoe gaan ze op zoek naar nieuwe mensen? Archipel, actief in Eindhoven en omgeving, is er in geslaagd om met een langlopende campagne in beeld te komen bij nieuwe collega’s en wist zo het aantal vacatures te stabiliseren. Een kijkje in de keuken.

‘Al in 2017 zijn we gestart met de Harten-campagne, omdat we een tekort aan verzorgenden en verpleegkundigen zagen aankomen’, vertelt Saskia van Nieuwland, adviseur communicatie bij Archipel. Samen met collega’s bedacht ze een campagne waarin medewerkers en cliënten de hoofdrol spelen. De collega’s dragen in de uitingen de kernwaarden van Archipel uit: Bij ons werken mensen met hart voor de zorg. Die krijgen de vrijheid en verantwoordelijkheid voor hun eigen werk. Op die manier kunnen zij beter en sneller inspelen op de behoeftes en wensen van de cliënt. Zo kan de cliënt de regie over het eigen leven behouden. Dat is in een notendop de boodschap waarmee Archipel mensen op de arbeidsmarkt wil interesseren voor een loopbaan bij de organisatie. En met succes, want de naamsbekendheid is omhoog geschoten.

Zichtbaar zijn

Een postercampagne in bushokjes, advertenties in de zorgspecial van het Eindhovens Dagblad, twee beplakte stadsbussen, plus een streekbus en een online campagne; allemaal manieren waarop Archipel zich heeft gepositioneerd als aantrekkelijke werkgever. ‘We hebben voor de campagne in 2017 zes ambassadeurs geworven onder de eigen medewerkers’, vertelt Sabine Hermsen, consulent werving & selectie bij Archipel. ‘Zij zijn in 2017 het gezicht geweest van de campagne en voor 2018 hebben we zes andere collega’s gevraagd.’ De ambassadeurs werd gevraagd om een “eigen” cliënt te vinden die samen met hem/haar inhoud wilde geven aan de campagne. ‘Wij vinden het belangrijk om de cliënt centraal te stellen, ook in de campagne’, vult Saskia aan. ‘Want het draait uiteindelijk om de interactie tussen zorgverlener en cliënt. Iets voor een ander betekenen, dat is een van de kernwaarden van werken in de zorg. Dat moest zichtbaar zijn in de uitingen.’

Saskia van Nieuwland, adviseur communicatie bij Archipel
‘Het is belangrijk dat het reëel is wat je deelt. Alleen maar juichverhalen publiceren, dat werkt niet. Daar prikken mensen zo doorheen. Daarom hebben we bewust gekozen voor medewerkers als ambassadeurs.’

De medewerker als ambassadeur

Jessie Zeidler, dagbestedingscoach, is dit jaar een van de zes gezichten in de wervingscampagne. ‘Ontzettend leuk om te doen’, zegt ze. ‘Ik vond het een hele eer.’ Dat werken bij een zorginstelling zo gevisualiseerd wordt, vindt ze een goed idee. ‘Een vacaturetekst is toch vaak algemeen en vaag. Toen ik zelf op zoek was naar een baan, kwam ik op internet een filmpje tegen over werken bij Archipel. Dat sprak me aan, je krijgt beter een indruk van hoe het eraan toegaat in de praktijk en wat voor mensen er wonen werken. Dat visuele spreekt mensen meer aan, daar ben ik van overtuigd.’

Om die reden werkt Archipel ook samen met de lokale omroep Studio040. ‘We doen mee aan de serie Mensenwerk, waarin mensen die in de zorg werken een dag gevolgd worden’, vertelt Saskia van Nieuwland. ‘Daarnaast maken we ook blogs van de bijdragen van de mensen die meewerken aan de filmpjes en plaatsen die op de website. Allemaal om een aansprekend en concreet beeld te geven. Daarbij is het wel belangrijk dat het ook reëel is wat je deelt. Alleen maar juichverhalen publiceren, dat werkt niet. Daar prikken mensen zo doorheen. Daarom hebben we bewust gekozen voor medewerkers als ambassadeurs. Als je daar acteurs of fotomodellen voor inhuurt, dan verdraai je de werkelijkheid. Het betekent dus dat je intern de boel op orde moet hebben; mensen moeten ook daadwerkelijk enthousiast zijn over hun werk en de omstandigheden bij Archipel. Daar werken we voortdurend aan.’

Sabine Hermsen,  consulent werving & selectie bij Archipel
‘Het ambassadeurswerk vindt men leuk, een vorm van waardering. Als ze tevreden zijn, vertrekken ze niet. Instroom is fijn, maar het tegengaan van uitstroom is minstens zo belangrijk.’

Aandacht voor medewerkers

‘De campagne heeft ook uitstraling naar de collega’s die al bij ons werken’, zegt Sabine  Hermsen. ‘Enerzijds moet je ervoor zorgen – zoals Saskia al zegt – dat de boel intern op orde is. Mensen moeten zich goed voelen bij Archipel, zich kunnen ontwikkelen. We hebben interne scholingsprogramma, we helpen mensen bij interne mobiliteit, bijvoorbeeld als ze toe zijn aan iets anders. Je moet aandacht hebben voor de organisatiecultuur. Zo hebben we op 1 maart van dit jaar bijvoorbeeld een inhaker gemaakt op de Nationale Complimentendag en de collega’s aangespoord om elkaar positieve feedback te geven. Dat sloeg goed aan. Ook het ambassadeurswerk vindt men leuk, een vorm van waardering. Op die manier willen we mensen ook aan ons binden. Als ze tevreden zijn, vertrekken ze niet. Instroom is fijn, maar het tegengaan van uitstroom is minstens zo belangrijk.’

Inzet

Het kost flink wat tijd en geld om een dergelijke campagne te ontwikkelen en in de lucht te houden. ‘Alles bij elkaar is er per jaar een behoorlijk budget mee gemoeid’, zegt Saskia van Nieuwland. “Het meeste geld gaat naar het kopen van advertenties, online en in de reclame op de bushokjes en de bussen. We organiseren het zo dat de medewerkers minimaal belast worden. De foto’s van ambassadeurs zijn op de werkplek geschoten, de blogs worden gemaakt met ondersteuning van een tekstschrijver. We willen hen zo min mogelijk uit het eigen werk halen, de zorg aan de cliënt moet er niet onder leiden.’

Wat helpt?

Wat zijn de belangrijkste randvoorwaarden om zo’n campagne te kunnen uitrollen? Saskia: ‘Draagvlak bij het bestuur om hiervoor budget vrij te maken, iedereen moet er in geloven dat dit belangrijk is en de juiste manier. Maar ook: authenticiteit, het moet kloppen wat je beweert. Geen ronkende PR-verhalen afsteken die niet stroken met de werkelijkheid.’ ‘Luister goed naar je medewerkers’, vult Sabine aan. ‘Vraag hen waarom ze graag bij jou werken en vertaal dat naar een aansprekende boodschap. Zij weten het beste waar mensen op reageren en enthousiast van worden.’ Jessie: ‘Dat de medewerkers in deze campagne zelf aan het woord zijn, vind ik heel sterk. Je gelooft nu eenmaal eerder iets van iemand die het werk zelf doet. Een mooi verhaal vanuit de organisatie doen mensen snel af als “reclame”, een verhaal van een medewerker heeft gewoon meer impact.’

abri

Door: Paul van Bodengraven

Meer weten


Geplaatst op: 11 september 2018
Laatst gewijzigd op: 11 september 2018