Registratielasten in de ouderenzorg: 5 oorzaken

Geplaatst op: 24 juni 2020
Laatst gewijzigd op: 28 juli 2020

Als zorgverlener wil je zoveel mogelijk tijd besteden aan goede zorg voor jouw cliënt. Maar door de vele regels en administratieve handelingen lukt dat niet altijd. Veel zorgverleners hebben dan ook last van regeldruk. Om te weten wat jij hiertegen kunt doen, heeft Vilans onderzocht wat de 5 belangrijkste boosdoeners zijn die regeldruk veroorzaken. Herken jij ze ook in jouw werk?

De afgelopen jaren organiseerde Vilans samen met partners schrapsessies om de registratielast op te sporen en terug te dringen. In totaal deden 106 teams uit de verpleeghuiszorg en wijkverpleging mee. We ontdekten daar dat alleen het schrappen van regels niet voldoende is, maar dat je aan de slag moet gaan met de onderliggende oorzaken.

De 5 oorzaken van registratielasten:

  1. Nut en noodzaak van regels worden verschillend ervaren
    Wat voor de één een nuttige registratie is, is in jouw ogen misschien een onnodige, tijdrovende handeling. Zo weeg je als zorgverlener misschien dagelijks bewoners omdat de arts het gewicht op afstand wil monitoren. Terwijl jij misschien liever kijkt naar de cliënt: eet hij wel goed of zit de broek losser?
  2. Werkprocessen zijn niet efficiënt
    Informatie uit het zorg- of ondersteuningsplan moet je vaak op meerdere plekken bijhouden. Op papier en in verschillende systemen. Hierdoor ben je veel tijd kwijt aan dubbele handelingen.
  3. Er is een gebrek aan vertrouwen in elkaar
    Soms twijfel je of een ander alle taken heeft uitgevoerd. Of heb je het gevoel hebben dat je ‘in de gaten’ wordt gehouden. Dit zorgt ervoor dat sommige zorgverleners extra uitgebreid registreren terwijl dit niet nodig is. Denk aan schoonmaaklijsten invullen omdat er anders niet geloofd wordt dat er echt schoongemaakt is.
  4. Herkomst en verplichting van regels zijn onduidelijk
    De handtekening onder het zorg- en ondersteuningsplan is niet meer verplicht. Toch wordt dit nog wel vaak gevraagd, bijvoorbeeld door een manager. Hierdoor is het onduidelijk of je wel of geen handtekening moet vragen en van wie dat moet.
  5. Regels worden onvoldoende ter discussie gesteld
    Regels worden vaak gevolgd omdat ze er nou eenmaal zijn. Terwijl ze misschien niet meer veel toevoegen. Denk bijvoorbeeld aan het stickeren van de openingsdatum van de pot pindakaas terwijl je weet dat die altijd binnen een week op is.

Herken je deze oorzaken of situaties? Maak ze dan bespreekbaar binnen jouw team of organisatie. Bekijk bijvoorbeeld samen de animatie en overleg wat jullie hier zelf aan kunnen doen!

Bekijk animatie 5 oorzaken van regeldruk

Meedenken over oplossingen

In vier Ontregel-labs werken we aan oplossingen voor deze oorzaken van regeldruk. Wil je ook meedenken of heb je al ideeën voor oplossingen? Laat het ons weten in een reactie hieronder. Of stuur een mail naar minderregeldruk@vilans.nl. Dan nemen wij contact met je op!

Meer weten