Coronacrisis: hoe houd je contact op afstand?

Geplaatst op: 23 maart 2020
Laatst gewijzigd op: 1 september 2021

Door de uitbraak van het coronavirus hebben verpleeghuizen is het bezoek bij bewoners nog beperkt. We zetten een aantal handige hulpmiddelen over contact op afstand in de zorg op een rij, waardoor mantelzorgers, vrijwilligers en familieleden toch nog contact kunnen blijven houden met bewoners.

Laatste update: 12 april 2021

Therapieland

Zorginstellingen kunnen vanwege de coronacrisis gratis gebruik maken van Therapieland, beeldbellen voor de zorg in beveiligd platform.

Familienet

Familienet is nu gratis beschikbaar voor alle zorginstellingen die nog geen account hebben. Via Familienet delen medewerkers berichten, foto’s en video’s via een veilige persoonlijke pagina. Zo is familie altijd goed op de hoogte van belangrijke en mooie momenten in het dagelijks leven van de bewoner.

Verschillende telefoonlijnen

Verschillende organisaties hebben telefoonlijnen geopend om een luisterend oor te bieden aan ouderen die nu minder bezoek ontvangen. Lees meer

Digivaardig in de zorg

Om zorgmedewerkers digitaal vaardiger te maken is er de website Digivaardigindezorg.nl. Daarop vind je een zelftest, oefeningen en uitleg. Ook speciaal voor de verpleeghuiszorg.

Lees ook: Versterken digitale vaardigheden door coronacrisis belangrijker dan ooit

Digivaardigheden voor ouderen

    • Speciaal voor ouderen die zelf online contact willen maken heeft het Ouderenfonds, samen met VodafoneZiggo en Samsung de Helpdesk Welkom Online opgericht. Dit telefoonnummer is gratis te bereiken op werkdagen voor digitale vragen.
    • Via SeniorWeb (0800 – 0506) kan iedereen in de ochtenduren (9.00 – 12.00u) gratis bellen voor digitale hulpvragen aan de ervaren vrijwilligers.
    • De Helpdesk Digitale Zorg is er voor cliënten en hun naasten voor alle digitale vragen die niet medisch inhoudelijk zijn. Neem contact op met de helpdesk of maak gebruik van de handleidingen en instructievideo’s.
    • Op langerthuisinhuis.nl wordt er uitgelegd stap voor stap uit hoe beeldbellen werkt, welke apps je ervoor kunt gebruiken, veiligheid en wat u moet doen als het vastloopt.

Contact op afstand voor Cliëntenraden

In de serie voor­beel­den cliënten­raden: ‘con­tact na sluiting’ delen cliëntenraden voorbeelden hoe mensen in zorginstellingen en thuis contact met anderen kunnen hebben. En hoe cliëntenraden contact blijven houden met hun achterban en de zorgorganisatie.

Videobellen

DAZ, een bureau dat gespecialiseerd is in zorginnovatie, heeft een instructie ontwikkeld om mensen met dementie te leren beeldbellen. Download de instructie

StayClose

StayClose is een app die familie en vrienden in staat stelt om eenvoudig video’s te delen en te videobellen met dierbaren met dementie. De StayClose app werkt zonder al teveel poespas en is speciaal ontworpen voor deze specifieke doelgroep.

Whatsapp bij De Wever

Bij De Wever in Tilburg hebben ze ongebruikte telefoons voorzien van SIM-kaarten en deze verdeeld over de verschillende locaties. Op alle telefoons is Whatsapp geïnstalleerd zodat het mogelijk wordt om beeld te bellen met familie en mantelzorgers. Cliënten kunnen ondersteuning krijgen van medewerkers bij het beeldbellen.

Enkele tips van De Wever:

  • Spreek af waar de smartphone ligt op de locatie.
  • Spreek af in welk tijdsblok welke afdeling gebruik kan maken van de smartphone. En geef aan familie aan dat het een gezamenlijke telefoon is en dat zij niet op elk moment kunnen bellen.
  • Al gedacht aan een selfiestick? Deze kan helpend zijn om op de juiste afstand toch de telefoon voor cliënten vast te kunnen houden. Of een auto telefoonhouder? Deze kan je op de tafel vastplakken.

FaceTime

Facetime is een app op Apple-apparaten. Met je iPad kun je videobellen met anderen die Facetime op hun iPad of iPhone hebben.

Skype

Ook met Skype kun je videobellen. Lees hier hoe je dat kunt instellen voor ouderen.

Bij Zorggroep Apeldoorn heeft elke afdeling een eigen tablet ontvangen. Medewerkers van ondersteunende diensten hebben de tablets zo gebruiksvriendelijk mogelijk ingesteld, zodat alle medewerkers er snel mee aan de slag konden. Ze bellen met Whatsapp. De cliënten en familieleden zijn erg blij met de mogelijkheid om elkaar even te zien. ‘Geweldig om moeder zo te zien stralen, dat stelt me gerust,’ aldus een mantelzorger. Het zorgt ook voor de nodige verwondering: ‘Hoe krijgen ze dit dan voor elkaar? Kijk, dat is mijn zoon!’ 

Tips van Margje Mahler, directeur zorg van Zorggroep Apeldoorn: 

  • Een rustige omgeving is van belang om bewoners privacy te gunnen, maar ook om afleiding vanuit de omgeving weg te halen. 
  • Door bloktijden in te stellen voorkom je onderbrekingen van het dagelijkse werk en teleurstellingen bij de familie en cliënt. 
  • Beeldbellen kan zowel voor blijdschap als verdriet zorgen. Neem de tijd en aandacht om ook hierover het gesprek te voeren met elkaar. 

Let op privacy

Zorgverleners moeten er wel op letten dat zij via o.a. WhatsApp, Skype en FaceTime geen overleg voeren over cliënten. Dit mag alleen via systemen die speciaal voor de zorg gemaakt zijn waarin de privacy van cliënten goed is beschermd.

Meer weten