Accolade presenteert: Manifest ouderenzorg: Zo kan het ook!

Geplaatst op: 19 december 2016
Laatst gewijzigd op: 19 december 2016

Als je de media moet geloven is het kommer en kwel in de ouderenzorg in Nederland. Met het ‘Manifest ouderenzorg: Zo kan het ook!’ (een knipoog naar het manifest van Hugo Borst) wil Accolade laten zien dat het vaak ook heel anders is. Accolade presenteert het manifest bij de afronding van het verbetertraject ‘cliënt in regie en netwerkparticipatie’. Accolade wil realiseren dat de oudere, ook al woont hij of zij in een zorgcentrum, zijn leven zelf zoveel mogelijk in blijft vullen, regie houdt. Samen met zijn netwerk. Daar worden cliënten gelukkiger van, maar ook hun netwerk. In het traject is de organisatie gecoacht door In voor zorg! Om in werk en bejegening te laten zien: niet de zorg(organisatie) is leidend, maar de cliënt en diens netwerk.

Hoe realiseert Accolade cliënt in regie en netwerkparticipatie?

  • We werken aan bewustwording bij cliënt, netwerk én medewerker.
  • We vragen lef van bewoners om voor zichzelf op te komen.
  • We houden medewerkers alert om goed op cliëntvragen te reageren.
  • We blijven communiceren met de cliënt en zijn netwerk.
  • We werken vraaggestuurd: hoe wilt ú het?

Zinvol leven

Wim Oving, bestuurder van Accolade, weet zo vier punten op te sommen wat ‘cliënt in de regie’ oplevert. “Mensen die zelf de regie houden ervaren meer kwaliteit van leven. Tegenwoordig zouden we zeggen zinvol leven. Zinvol leven, dat wil zeggen ‘je doet er toe!’. Wat je ook ziet is dat mantelzorgers zich vrijer voelen om een bijdrage te leveren, wanneer ze een rol hebben. Dat is voor ons wennen. Maar waarom zou een dochter die al jaren haar moeder medicijnen geeft, dat opeens niet meer kunnen als moeder in een verpleeghuis woont? Wat ook belangrijk is, een mantelzorger kent de cliënt veel beter dan wij. Ook medewerkers halen meer voldoening uit hun werk als ze de wensen van de cliënt op één kunnen zetten en niet de mores van de organisatie. Medewerkers krijgen meer ruimte om zelf zaken te regelen”.

Cliënttevredenheidscijfer 8,3

Het manifest laat een aantal mensen aan het woord met voorbeelden. “Ik kan hier gewoon uitslapen. Thuis moest ik de wekker zetten voor de thuiszorg”. Of een medewerker die aangeeft dat een oudere soms gewoon veel meer zelf kan, dan ze altijd gedacht hadden. En dat ze daar beiden gelukkiger van worden.

Maar soms is het ook gewoon lastig: “De een wil als ontbijt een croissantje, de ander krentenbrood, de een om 8 uur, de ander om 10 uur…. Het stuurt m’n hele schema in war”.

Kortom, we zijn nog niet klaar, weet ook de bestuurder. Maar de mindset is er. “En als ik dan zie dat we vorige maand in het cliënttevredenheidsonderzoek eindigden met een 8,3 als eindcijfer, geeft dat ook ons bij Accolade een tevreden gevoel. Ouderenzorg: zo kan het ook!”

Meer weten