Kansen zien, kansen gunnen: Henriëlla Zorg benut nieuw zorgtalent
Gepubliceerd op: 08-12-2025
Het talent van nieuwe Nederlanders is onmisbaar voor een zorgsector die klaar is voor de toekomst. Henriëlla Zorg in Den Haag laat zien hoe het kan. Bij deze kleinschalige zorgorganisatie (ruim 900 cliënten en 170 medewerkers) werken inmiddels veertig nieuwe zorgtalenten: mensen die niet in Nederland geboren zijn en vaak geen zorgachtergrond hebben. ‘Iedereen verdient een kans’, zegt directeur Sergio Nelom.
Waarom werkt uw organisatie met nieuwe Nederlanders?
‘Net als andere zorgorganisaties hebben ook wij een structureel tekort aan personeel. Elke mogelijkheid om nieuwe medewerkers binnen te halen, grijpen wij aan. Daarnaast vind ik het aannemen van nieuwe Nederlanders eigenlijk een no-brainer. De zorg is, wat mij betreft, bij uitstek een sector waarin mensen een kans verdienen. Die geven wij en we krijgen er waardering en een gemotiveerde medewerker voor terug.’
Hoe komen deze nieuwe zorgtalenten bij u?
‘Soms reageren zij op een vacature die uitstaat. Maar meestal melden zij zich spontaan aan. Bijvoorbeeld omdat iemand uit hun gemeenschap al bij ons werkt. Daarnaast komen mensen bij ons binnen via het WijkLeerbedrijf Den Haag. Zij leiden mensen op voor een baan zoals zorghulp in de thuiszorg. Twee dagen per week krijgen zij les op een ROC en twee dagen lopen ze stage bij ons. Dat doen zij ongeveer een half jaar. Bevalt het van beide kanten, dan kunnen zij na afloop van hun stage bij ons in dienst komen.’
Wat is de achtergrond van de zorgtalenten die bij u werken?
‘Medewerkers komen overal ter wereld vandaan: Brazilië, Polen, Turkije, Syrië, Afghanistan, Marokko, de Dominicaanse Republiek, West Afrikaanse landen en de laatste jaren ook uit Oekraïne. Soms hebben mensen al in de zorg gewerkt, maar het komt regelmatig voor dat hun diploma in ons land niet hetzelfde waard is als in hun land van herkomst. Dat betekent dat zij bij ons als huishoudelijke hulp en heel soms als verzorgende IG beginnen.‘
‘Maar de meeste sollicitanten hebben geen zorgachtergrond. Als zij rechtstreeks bij ons binnenkomen, starten zij als huishoudelijke hulp of volgen zij een opleiding tot zorgkundige. Vaak bieden wij ook meteen een taalcursus aan. Bij deze mensen kijken wij vooral naar hun motivatie: waarom hebben ze gesolliciteerd? Waaruit blijkt dat zij affiniteit met de zorg hebben? We gebruiken de proefperiode om te kijken of mensen voldoende gemotiveerd zijn en blijven.’
Hoe wordt er gewerkt met de nieuwe Nederlander?
‘De eerste weken lopen zij met een collega mee om de werkzaamheden goed te leren kennen. Als zij vervolgens zelfstandig als zorghulp aan het werk gaan, proberen wij een goede match te maken met een cliënt. Na de proefperiode halen wij feedback op bij de collega die de nieuwe medewerker heeft begeleid. Maar we vragen ook bij cliënten om feedback. Zij zijn vaak behoorlijk mondig en koppelen altijd terug wat wel en niet werkt. Met die input gaan we in gesprek met de nieuwe medewerkers over hun toekomst.’
Welke groei maken de zorgtalenten door?
‘Vooral als medewerkers de taal eenmaal machtig zijn, gaan zij met sprongen vooruit. De communicatie met collega’s en cliënten gaat beter en soms groeien zij ook wat niveau betreft. Medewerkers die gemotiveerd zijn en in onze ogen potentie hebben, leiden wij intern op tot zorgkundigen. Vervolgens kunnen ze doorgroeien naar verzorgende of verpleegkundige. Vanaf volgend jaar willen wij loopbaanpaden aanbieden, zodat vanaf het begin helder is waar een nieuwe medewerker naartoe kan groeien. Daarmee hopen we hun een mooi perspectief te bieden.’
Wat vraagt het werken met nieuwe Nederlanders van uw organisatie?
‘Vooral extra begeleiding. Dat begint heel praktisch al bij de onboarding: ondersteuning bij het invullen van documenten. Ik moet eerlijk zijn: in het begin was er wel enige weerstand in het team. Men vond de taalbarrière lastig en dat begrijp ik. Het kost tijd en energie om te communiceren met anderstaligen. Met name planners en teamleiders waren bang dat hun werk hierdoor in het gedrang zou komen. We hebben ook anderstaligen op kantoor. Zij maken de communicatie met nieuwe collega’s gemakkelijker. Dat is een kwestie van naar elkaar toe bewegen.’
Heeft u tips voor andere zorgorganisaties die ook met nieuwe Nederlanders willen werken?
‘Sta open voor wat de nieuwe zorgtalenten kunnen bieden en geef mensen een kans. Zorg daarnaast voor goede begeleiding. Geef aan bij wie de nieuwe collega’s terechtkunnen bij vragen. Begeleid ook je eigen medewerkers. Bied teamleiders tools en trainingen aan om met hun nieuwe collega’s om te gaan, bijvoorbeeld op het gebied van onboarding en evaluatie-, functionerings- en voortgangsgesprekken.‘
'Tot slot: nieuwe Nederlanders moet je vaak ook wegwijs maken in onze samenleving. Wij onderzoeken momenteel hoe wij gebruik kunnen maken van een jobcoach van de gemeente Den Haag. Deze zorgt voor extra begeleiding zodat medewerkers goed kunnen functioneren op de werkvloer. Zoek dus ook de samenwerking met de gemeente.’