Zorgalarmeringssystemen: aan de slag met data
Gepubliceerd op: 02-10-2025
Hoe ga je aan de slag met de data uit zorgalarmeringssystemen? Dankzij dit stappenplan weet jij hoe.
In het kort
Type tool
Stappenplan
Voor wie
Zorgbestuurders, Zorgcoördinatoren, Zorgmanagers, Zorgverleners
Cliëntgroep
Ouderen
Soort kennis
Praktijk
Ontwikkelaar
Vilans
Een stappenplan met bijbehorende vragen om te werken met data uit zorgalarmeringssystemen. Het doel is de zorg verbeteren.
Een zorgorganisatie die wil groeien naar meer datavolwassenheid om zo datagedreven te kunnen werken.
Doorloop alle vijf de stappen en beantwoord de vragen om de data goed te kunnen gebruiken.
Je ziet per stap een aantal punten en vragen om de stap uit te voeren. Doorloop de vragen en stappen om de stap op de juiste manier uit te voeren.
Stap 1: Breng de afdelingen en alarmeringssystemen in kaart
- Breng de afdeling in kaart: de plattegrond, bewoners, zorgzwaarte, medewerkers en dienstenrooster.
- Maak een lijst van aanwezige zorgtoestellen, VOS-systemen, sensoren en alarmeringssystemen.
- Toon aan hoe een systeem is ingericht. Naar welk toestel gaat welk alarm? Wat gebeurt er bij niet opnemen/reageren?
Stap 2: Verzamel en analyseer de data van elke afdeling
- Hoeveel meldingen zijn er?
- Om wat voor meldingen gaat het?
- Wanneer vinden ze plaats?
- Wie belt, hoe vaak, waarom?
Stap 3: Bespreek de data
Data is pas informatie als je het in de context plaatst. Onthoud tijdens deze stap: data + context = informatie.
- Wat valt op aan de data?
- Zijn er piekmomenten of herhaalde meldingen?
- Past het aantal en type meldingen bij de zorgbehoefte van bewoners?
- Zijn er opvallende patronen? Wat zijn mogelijke oorzaken?
Stap 4: Bespreek mogelijke verbeteracties en maak afspraken
- Bespreek met de volgende vragen de conclusies uit stap 3 met het zorgteam: welke persoonsgerichte acties kun je nemen? Welke aanpassingen in het zorgproces zijn mogelijk? Is er sprake van een afwijking in het gedrag of onderliggend lijden (bijvoorbeeld een blaasontsteking) dat de melding veroorzaakt? Is de melding een zorgvraag of een welzijnsvraag? Toont de alarmering een (veranderd) dag/nachtritme? Is de zorgzwaarte nog toereikend of lijkt de bewoner achteruit te gaan?
- Bekijk samen de instellingen en configuratie van het systeem. Kun je verschillende typen oproepen onderscheiden? Is de informatie op het toestel duidelijk? Wordt het kamernummer of type alarm vermeld? Past het alarmeringssysteem dat je gebruikt bij de cliënt?
- Op basis van de antwoorden, stel je verbeteracties op of bespreek je af wat je verder gaat uitzoeken. Leg ook vast wie verantwoordelijk is voor de uitvoering.
Stap 5: Monitoren en evalueren van de resultaten
- Is het aantal meldingen veranderd?
- Zijn er minder incidenten of herhaalde oproepen?
- Wat zijn de ervaringen van de zorgmedewerkers met het systeem en de alarmering na de verbeteracties?
- Maak het werken met zorgalarmeringsdata onderdeel van het reguliere teamoverleg. Bespreek regelmatig data en ervaringen in het team.
- Stimuleer een open cultuur: je mag leren van successen én fouten.