Zorgrobot Pepper helpt bewoners herinneren aan hun therapieafspraken

Het aanbod en gebruik van technologische toepassingen in de langdurige zorg neemt enorm toe. Om zorgaanbieders beter inzicht te bieden in bestaande technologieën, gekoppeld aan de ervaringen van collega-zorgorganisaties, zijn ruim 150 technologische toepassingen geïnventariseerd. Technologie toepassing #14 is Zorgrobot Pepper van Zorgaccent voor bewoners, bezoekers en zorgmedewerkers. Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Wat doet het en voor wie is het bestemd?

Wij gebruiken twee Pepper-zorgrobots. Ze heten Karel en Annabel. Die namen zijn bedacht door de medewerkers, omdat ze het belangrijk vinden dat de robots iets van henzelf zijn. De robots zijn in de eerste plaats bedoeld voor bewoners, maar bieden ook bezoekers en zorgmedewerkers hulp. Karel bevindt zich op de revalidatieafdeling. Daar helpt hij bewoners herinneren aan hun therapieafspraken. Ook heeft hij een agendafunctie. Karel geeft bijvoorbeeld een kwartier voor een afspraak bij de fysiotherapeut een reminder. De bewoner kan zich dan alvast klaarmaken. Hierdoor neemt de effectieve therapietijd toe.

We zetten Karel ook steeds meer in voor ondersteuning bij de beweegoefeningen. Hij is geprogrammeerd met informatie uit het handboek Oefeningen na een CVA. Zodat hij samen met cliënten oefeningen kan doen. Karel geeft bijvoorbeeld instructies, zoals ‘met de hand over de tafel strijken’ en het uitspreken van bepaalde klanken. Deze ondersteunende functie willen we graag nog verder ontwikkelen en testen met bewoners. We zijn op dit moment ook bezig met een revalidatieapp die cliënten hun persoonlijke oefenschema’s geeft. Zo hopen we de ligduur op de revalidatieafdeling te verkorten. Karel geeft ook reminders aan zorgmedewerkers, bijvoorbeeld om boodschappen te bestellen.

Ontvangstrobot Annabel

Annabel doet dienst als ontvangstrobot. Ze wijst bezoekers de weg naar de woning van bewoners. Hiermee verlicht ze de belasting van de zorgmedewerkers. Na de verhuizing kregen zij namelijk veel vragen over de woonplek van bewoners. Dit belemmerde hen in de uitvoering van hun zorgtaken. Bovendien weten ze niet altijd uit hun hoofd waar een bewoner woont. Annabel weet dat wel. Karel en Annabel geven daarnaast beide aan wanneer, waar en welke activiteiten er voor bewoners zijn. Zoals een bingo of een zangavond.

Waarom gebruiken jullie deze zorgtechnologie?

Een van onze medewerkers maakte kennis met Pepper op een beurs en was direct verkocht. In overleg met de directie stelden we samen met ontwikkelaar Diginova een concept op. Tijdens een bijeenkomst met zorgmedewerkers overlegden we wat hij zou kunnen betekenen. Daar kwam ook het probleem ‘we worden vaak lastig gevallen met vragen van bezoek’ naar voren. De robots bieden nu verschillende vormen van ondersteuning, maar het is onze wens ze nog meer te laten integreren in de huiskamer. Zodat we bijvoorbeeld via de camera van de robot kunnen observeren.

Wat zijn de voordelen voor cliënt en medewerker?

Cliënten krijgen reminders voor hun therapie waardoor ze op tijd komen en de effectieve therapietijd toeneemt. Cliënten ervaren meer afwisseling omdat ze een praatje met de robot kunnen maken. Ze vragen bijvoorbeeld wat er zoal te doen is. Cliënten op de revalidatieafdeling kunnen samen met Karel beweegoefening doen. Cliënten (en medewerkers) zijn op de hoogte van hun therapieschema en eet- en bezoekmomenten. Medewerkers krijgen reminders van bijvoorbeeld boodschappen bestellen.

Zijn er ook nadelen aan deze zorgtechnologie verbonden?

Af en toe valt de wificonnectie met de zorgrobot uit, waardoor functies haperen. We merken dat de ene client of zorgmedewerker wat meer met de zorgrobot heeft dan de andere. De ontwikkeling van de robots gaat stap voor stap. Het is dus belangrijk om niet direct te grote verwachtingen te hebben. Het is overigens een misverstand dat robots het werk van zorgmedewerkers gaan overnemen. Zorgrobots kunnen juist ondersteunen en werkdruk verlichten. Wel vergt het gebruik van een robot een andere manier van werken en denken. De acceptatie van zorgrobots heeft tijd nodig. Maar zorgrobots hebben nu al veel te bieden en nog meer potentie.

Hoe gebruik je het in je dagelijkse zorgwerkzaamheden?

Karel en Annabel ondersteunen bewoners, medewerkers en bezoekers met reminders, een agendafunctie, de weg wijzen en bij bewegingsoefeningen.

Meer weten

Bekijk het actuele overzicht van technologische toepassingen en ga zelf aan de slag op één van de onderwerpen.

Geplaatst op: 14 juni 2020
Laatst gewijzigd op: 2 juli 2020