Arbeidsmarktcampagne Topaz trekt gemotiveerde medewerkers aan

Het begon met een nieuw motto en mondde uit in een nieuwe huisstijl en een arbeidsmarktcampagne. ‘Het hele leven telt’ is de basis van waaruit Topaz werkt. Dan is het niet meer dan logisch om vanuit die basis ook nieuwe medewerkers te werven. Een goede keuze, want huidige medewerkers en bewoners waren direct enthousiast en werkten graag mee aan de campagne. De eerste nieuwe krachten zijn inmiddels gestart: gemotiveerde mannen en vrouwen die het motto van Topaz graag komen waarmaken.

Wat drijft Topaz?

Natuurlijk weet zorgorganisatie Topaz heel goed welke waarden voor haar belangrijk zijn. Als deelnemer aan ‘Radicale vernieuwing, van regels naar relaties’ spreekt het immers vanzelf dat de bewoner echt centraal staat. Maar hoe vang je dat in een krachtig motto? Topaz vroeg bureau BVH Identity Driven Thinking om te helpen: Wat drijft Topaz? Wat maakt ons werk uniek? Waarin willen wij verschil maken? Het resulteerde in ‘het hele leven telt’. ‘Het is een motto dat op meerdere manieren uitlegbaar is’, vertelt communicatieadviseur Bianca Rozendaal. ‘Het staat voor willen weten wie een bewoner was voordat hij naar het verpleeghuis verhuisde. We willen zijn verhaal kennen om goed te kunnen aansluiten. Tegelijkertijd heeft iemand in het verpleeghuis nog een leven voor zich. Door te luisteren naar de wensen van nu, kunnen we het verblijf in het verpleeghuis zo aangenaam mogelijk maken. Daarnaast geldt het motto natuurlijk ook voor medewerkers. Zij moeten zich goed voelen binnen de organisatie. En eigenaarschap ervaren en de vrijheid om de juiste zorg te regelen.’

Bianca Rozendaal, communicatieadviseur bij Topaz: ‘Een arbeidsmarktcampagne moet je herhalen. Mensen moeten meerdere keren met een organisatie in aanraking komen voordat ze gaan solliciteren.’

Vrouwelijke autocoureur

Topaz toetste het motto binnen de organisatie. Bianca: ‘We hebben op elke locatie meerdere bijeenkomsten georganiseerd om met alle medewerkers in gesprek te gaan. Wat betekent dit motto voor jou? Kun je het al in praktijk brengen of loop je nog tegen dingen aan? Dat was heel inspirerend. Het was mooi om te horen hoe medewerkers vanuit verschillende vakgebieden naar het motto kijken en hun bijdrage leveren. Toen hebben we besloten ook de huisstijl aan te pakken en een arbeidsmarktcampagne te starten.’ De campagne borduurt voort op het motto. ‘En omdat het om bewoners gaat, wilden we dat zij een centrale rol speelden. Daarvoor hebben we enthousiaste bewoners gezocht. Dat leverde onder andere een mooi filmpje op waarin bewoners om de beurt vertellen wat hun beroep is. Niet meer en niet minder. Er zitten verrassingen tussen zoals profvoetballer en vrouwelijk autocoureur, maar ook meer alledaagse beroepen. Het is een filmpje dat in al z’n eenvoud écht binnenkomt.’

Vaker gevonden

Naast het filmpje vertelden de bewoners in interviews over hun leven vóór Topaz. ‘De bewoners genoten van die gesprekken’, vertelt eerst verantwoordelijk verzorgende Ilse Haasnoot. ‘Ze vonden het heerlijk om even terug in de tijd te gaan, ze waren trots. Ze werden extra gezien. De campagne-advertenties met hun foto’s die Topaz in kranten plaatste, gingen rond in de hele familie, geweldig!’ Gelijktijdig met de advertenties lanceerde Topaz een online campagne op social media. De campagne liep van begin juni tot half juli, precies voor de zomervakantie. ‘En het is heel goed gegaan’, zegt Bianca. ‘Onze recruiters merken dat we vaker worden gevonden, gebeld en geappt. Er wordt meer gesolliciteerd en de kwaliteit van de kandidaten is hoger. Ze zijn intrinsiek gemotiveerd.’ Ilse: ‘Bij ons op de afdeling is net een verzorgende IG begonnen. Hij besloot te solliciteren omdat het motto hem zo aanspreekt.’

Ilse Haasnoot, eerst verantwoordelijke verzorgende bij Topaz: ‘We zien dat Topaz echt iets doet aan het personeelstekort, dat de organisatie er moeite voor doet om versterking te zoeken. Dat is fijn voor de bewoners én voor ons. En de campagne is mooi en hip. We hebben de filmpjes en foto’s heel veel gedeeld.’

Arbeidsmarktcampagne: mooi en hip

De medewerkers zijn trots op de arbeidsmarktcampagne. Ilse: ‘We zien dat Topaz echt iets doet aan het personeelstekort, dat de organisatie er moeite voor doet om versterking te zoeken. Dat is fijn voor de bewoners én voor ons. En de campagne is mooi en hip. We hebben de filmpjes en foto’s heel veel gedeeld.’ ‘Daar hoop je natuurlijk op’, vult Bianca aan. ‘Medewerkers die de campagnefilmpjes gaan delen is een sterk signaal. En dat de bedrijfstrots van medewerkers is toegenomen, is een mooie bijvangst van de campagne.’ Zelf is Ilse ook gefilmd. ‘Dat was eerst even ongemakkelijk, maar ik ben ontzettend trots op het eindresultaat. Ik heb gewoon verteld hoe het is, hoe ik mijn werk ervaar. Dat we echt zorg willen leveren volgens het uitgangspunt “het hele leven telt”. Dat het bij ons begint met iemand echt leren kennen. Het leefplezierplan en de Doodle Me-tool helpen daarbij. We werken geen standaardvragenlijstjes af, maar voeren een gelijkwaardig gesprek met een bewoner. We hebben interesse in hun verleden en in het nu. En we laten ook onszelf zien.’

Bianca-Ilse-met-bewoonster

v.l.n.r. Bianca Rozendaal, Ilse Haasnoot, bewoonster mevrouw Snijder-Vosmeyer

Kleine attenties

Hoe ziet ‘het hele leven telt’ er in de dagelijkse praktijk uit? Ilse geeft voorbeelden. ‘Het kan groot of klein zijn. Zo is een van onze bewoners onlangs gaan vliegen. Dat was zijn grootste wens. Een van zijn kinderen en een verzorgende gingen mee. Met een andere bewoonster zijn we naar de boekwinkel in de stad gegaan. Ze heeft weinig familie en wilde het zo graag. Dan doen we dat. Die kleine attenties tellen. We hebben ook een bewoonster die thuis altijd bezig was met schoonmaken en afwassen. Ze dacht dat ze daar bij ons mee moest stoppen. Maar dat is natuurlijk niet zo. Ze helpt elke dag met de afwas en tafel dekken. Het is mooi als bewoners hun gewoontes en rituelen zo veel mogelijk kunnen voortzetten bij ons. Ze stuurt me geregeld de keuken uit. Ze voelt zich hier dus thuis!’ ‘Wij zijn ook te gast in hun huis’, zegt Bianca.

Herhalen

Sinds het einde van de zomervakantie herhaalt Topaz de arbeidsmarktcampagne. ‘Het zou te mooi zijn als we nu al geen openstaande functies meer zouden hebben’, lacht Bianca. ‘Nee, een arbeidsmarktcampagne moet je herhalen. Mensen moeten meerdere keren met een organisatie in aanraking komen voordat ze gaan solliciteren.’ In plaats van advertenties en posters in abri’s hangen er nu posters op driehoeksborden. Posters met prikkelende teksten als ‘We beloven niet dat je er rijk van wordt, maar het verrijkt wel je leven’. Ook is er opnieuw een online campagne, maar deze keer alleen op Facebook en Instagram. ‘Dat werkt het beste bij onze doelgroep.’

Bed & Baan

De speciale campagnewebsite van Topaz bevat behalve filmpjes, foto’s en interviews nog een opvallend onderdeel: Bed & Baan, oftewel betaalbare studio’s in het historische centrum van Leiden voor verzorgenden en verpleegkundigen die aan de slag willen bij Topaz. Bianca: ‘Dit was oorspronkelijk geen onderdeel van de campagne, het idee ontstond spontaan. Onze locatie Groenhoeven kwam vrij. Maar omdat we verwachten dat de vraag naar verpleeghuiszorg in Leiden toch weer gaat toenemen, wilden we het gebouw niet afstoten. De komende drie jaar benutten we Groenhoven daarom op een andere manier. Omdat het in Leiden lastig is om woonruimte te vinden, bieden wij toekomstige medewerkers hier een studio aan. Wat overigens heel goed past bij “het hele leven telt”, huisvesting is zo belangrijk! Uiteraard mogen ook huidige Topaz-medewerkers er gebruik van maken.’ Meer weten? Binnenkort publiceren we een uitgebreid artikel over Bed & Baan bij Topaz. Houd onze website en socials in de gaten.

locatie-Groenhoeven-Topaz-Bed-en-Baan

Organisatie- en regelwerk

Bianca ziet de arbeidsmarktcampagne als een van de mooiste projecten waaraan ze tot nu toe samen met haar collega’s werkte. ‘Het is een pareltje! Maar je moet je wel realiseren dat zo’n campagne een lange doorlooptijd heeft. De filmpjes maakten we al in februari. Met echte bewoners, want we wilden geen modellen. Dan kan het gebeuren dat een bewoner wegvalt. Er deed een echtpaar mee, maar de man overleed voor de start van de campagne. Zijn vrouw vond het te pijnlijk en trok zich terug. Dat respecteren we natuurlijk. We hebben haar wel als herinnering de foto en het filmpje gebracht en daar was ze erg blij mee.’ Verder vraagt het veel organisatie- en regelwerk. ‘Niet alleen van mij, maar ook van de medewerkers op de locaties die de contacten met de bewoners onderhielden. Want we wilden alles natuurlijk goed afstemmen met de bewoners en de naasten. Het is dus arbeidsintensief, maar het resultaat is geweldig. Het is het meer dan waard.’

Door: Ingrid Brons

Meer weten


Geplaatst op: 14 oktober 2019
Laatst gewijzigd op: 14 oktober 2019