Naar hoofdinhoud Naar footer

Digitale collega Wendy maakt vrijwilligers en mantelzorgers wegwijs binnen Omring

Gepubliceerd op: 27-02-2023

Wendy is de medewerker van zorginstelling Omring die (potentiële) vrijwilligers en mantelzorgers helpt met vragen die zij hebben. Zij werkt zeven dagen per week, 24 uur per dag en heeft geen verlofdagen: Wendy is namelijk de digitale collega die gebruikmaakt van kunstmatige intelligentie. ‘De zorg van morgen zal steeds vaker om innovatieve oplossingen vragen. De inzet van digital human Wendy is daar een voorbeeld van’, zegt Ronald van Rijn, directeur Klant & Marktontwikkeling bij Omring.

‘Wendy is een grote aanwinst voor ons dienstenaanbod’, legt Van Rijn uit. ‘Zo kan ze op een snelle en innovatieve manier praktische vragen beantwoorden. Geheel digitaal. Bijvoorbeeld of je een opleiding moet hebben als vrijwilliger, hoeveel tijd mantelzorg kost en of je in aanmerking komt voor een vergoeding. Wendy weet het, en nog veel meer.’

Digitale collega Wendy helpt bezoekers op weg

Bezoekers van Omring website kunnen hun vraag inspreken, waarop digitale collega Wendy hen op een vriendelijke toon voorziet van de gevraagde informatie. Aan het eind van het gesprek laat Wendy zien waar de bezoeker gegevens kan achterlaten zodat Omring contact op kan nemen voor een kennismakingsgesprek.

De geschiedenis van Wendy

Omring ontwikkelde samen met Deloitte Digital tijdens de coronabeperkingen de digitale assistent: een door kunstmatige intelligentie aangedreven, maar levensechte hulp die in staat is om menselijke gesprekken te voeren.  Al vroeg tijdens de coronacrisis mochten bezoekers niet meer naar binnen, terwijl er juist toen veel behoefte was aan informatie.

Met de digitale assistent kon Omring mensen niet alleen de informatie geven waarnaar zij op zoek waren: in plaats van een platte tekst, kregen bezoekers de informatie van de digitale assistent met een vriendelijke stem, gezichtsuitdrukkingen en zelfs emotie.

Kennismaken met Wendy?

Drempel verlaagd voor vrijwilligers en mantelzorgers

Door potentiële vrijwilligers en mantelzorgers beter te helpen bij vragen, verlaagt Omring de drempel voor nieuwe ondersteuners. Daarmee helpt Wendy ook het werk van de medewerkers te verlichten en daar profiteren ook de cliënten weer van.

Wendy zit op dit moment nog in haar ‘inwerkperiode’. De AI oplossing van Omring heeft op dit moment mogelijk nog niet op alle vragen een passend antwoord. Maar in de loop van de tijd leert Wendy van de vragen die zij krijgt en kan zij bezoekers steeds beter van dienst zijn. Helemaal nieuw is Wendy niet bij Omring.

Van Rijn benadrukt dat Wendy een optie is waar bezoekers gebruik van kunnen maken. Als de bezoeker liever persoonlijk contact heeft met de klantenservice, blijft dat gewoon mogelijk.

Meer weten

Bron

Omring