Naar hoofdinhoud Naar footer

‘De Goede Nieuwe Tijd’: bewustwording voor toekomstbestendig leven op Goeree-Overflakkee

De bevolking in Nederland vergrijst. En dat betekent dat de manier waarop de maatschappij kijkt naar welzijn, wonen en zorg moeten veranderen. Met de campagne ‘De Goede Nieuwe Tijd’ roepen de betrokken partijen de inwoners van Goeree-Overflakkee op om het gesprek aan te gaan over hun oude dag op het eiland. ‘Samen maken we de toekomst’, met die woorden werd in cultureel centrum Het Diekhuus in Middelharnis het startschot gegeven voor de campagne die dat gesprek aanmoedigt. In eerste instantie richt de campagne op de leeftijdscategorie 55 jaar en ouder.

Niet voldoende woningen, mantelzorgers en vrijwilligers

De lokale organisaties CuraMare, gemeente Goeree-Overflakkee, Oost West Wonen, Stichting ZIJN en Zorggroep Haringvliet werken sinds 2020 samen aan toekomstbestendige zorg, welzijn en wonen op Goeree-Overflakkee. Netwerkorganisatie Paulina.nu ondersteunt hen hierbij. Marlies de Kraauw, programmamanager bij Paulina.nu is blij en trots dat de campagne nu loopt.

‘Achter de schermen gebeurt er in samenwerking tussen de verschillende organisaties al heel veel. Inmiddels zijn er zelfs al meer dan 20 organisaties die hun bijdrage leveren aan deze gezamenlijke aanpak. Nu is daar ook echt het moment en de fijne kans om richting inwoners de urgentie te kunnen laden.’ Zij legt uit dat het eiland te maken heeft met een dubbele vergrijzing. ‘De groep ouderen wordt groter en de gemiddelde leeftijd komt steeds hoger te liggen. Dat vraagt veel van de samenleving zoals wij die hebben ingericht. Zo staat bijvoorbeeld de zorg op ons eiland onder druk en zijn er niet genoeg woningen, mantelzorgers en vrijwilligers. Door vooruit te denken, met elkaar in gesprek te gaan, te plannen én actie te ondernemen bereiden we ons voor op de dag van morgen. Zo creëren we samen die goede nieuwe tijd.’

Leer meer over De Goede Nieuwe Tijd in dit filmpje:

YouTube video thumbnail

Gesprekskaarten aanvragen

Een van de middelen die de campagne inzet om het gesprek aan te moedigen, zijn de gesprekskaarten die mensen kunnen aanvragen op de website van De Goede Nieuwe Tijd. Er staan vragen op als Waar denk jij aan bij gelukkig oud worden? en Wanneer begin jij met de voorbereiding op je oude dag?. Deze gesprekskaarten zijn ontwikkeld door branchevereniging ActiZ als onderdeel van campagne Praat vandaag over morgen.

Lokale ambassadeurs

Meteen na de lancering, in de maanden mei en juni, is de campagne meteen goed zichtbaar op Goeree-Overflakkee. Projectmanager Jan van Gurp van De Goede Nieuwe Tijd: ‘Inwoners kunnen De Goede Nieuwe Tijd-campagne de komende tijd onder meer tegenkomen in de lokale kranten, op digitale borden verspreid over het eiland en via online advertenties op social media en websites. Ook delen we via onze social media kanalen en de website van De Goede Nieuwe Tijd meerdere video’s met daarin inspirerende verhalen van de lokale ambassadeurs en betrokken inwoners Corine, Hans en Klaas.’ Van Gurp is blij met hun verhalen. ‘Mooi om te zien dat zij hun persoonlijke verhaal aan de inwoners op Goeree-Overflakkee willen vertellen. We hopen dat dit inwoners motiveert om zelf actie te ondernemen en in gesprek te gaan met anderen.’

Dit artikel is het vervolg op een tweeluik dat wij eerder plaatsten.

Lees deel 1: Toekomst ouderenzorg Goeree-Overflakkee – Samen houden we het eiland vitaal

Lees deel 2: Op tijd naar levensloopbestendige woning op Goeree Overflakkee

Een kwart van de inwoners 65-plus in 2050

Het belang voor Goeree-Overflakkee van deze campagne is volgens burgemeester Ada Grootenboer welk duidelijk. ‘In 2050 is 25% van de inwoners op Goeree-Overflakkee 65 jaar of ouder. Dat betekent dat we in de komende jaren steeds meer zorgvragen gaan krijgen. Terwijl er op dit moment al zorgen zijn over de krapte op de arbeidsmarkt. Die krapte gaat door de vergrijzende samenleving alleen nog maar meer toenemen. In 2012 waren er nog 4 werkenden voor iedere 65-plusser, in 2040 is dat aantal afgenomen naar 2. ‘

‘We zullen bewuster met onze eigen gezondheid om moeten gaan en wat eerder én vaker stil moeten staan bij de toekomst. Wat kun je nu bijvoorbeeld al zelf doen om zo lang mogelijk in je eigen huis te kunnen blijven wonen. Zonder dat je daarbij te veel afhankelijk wordt van anderen. We moeten ook kijken hoe we traditie (omzien naar elkaar) kunnen combineren met innovatie (technische hulpmiddelen). We hebben het samen in de hand. Samen zijn we verantwoordelijk voor hoe ‘De Goede Nieuwe Tijd’ eruit komt te zien. Daarom ben ik erg verheugd met de lancering van de bewustwordingscampagne. Nu is het moment om er met elkaar over te praten en echt iets te gaan doen.’

Lees meer

Bron

De Goede Nieuwe Tijd