Naar hoofdinhoud Naar footer

Maak leiderschap eigen met handvatten ‘verzorgend leiderschap’

Zorgverleners kunnen prima leiders zijn, maar leiderschap onder verzorgenden wordt daarin nog heel weinig belicht. En dat terwijl verzorgenden de spil in de zorg zijn, de ruggengraat van het dagelijkse werk. Toch zijn de meeste verzorgenden (te) bescheiden om naar voren te stappen met een oplossing of goed idee. Hoog tijd dus om hen tijdens een workshop over verzorgend leiderschap handvatten te geven hoe zij leiderschap eigen maken.

Marieke Goris, wijkverpleegkundige en adviseur bij Vilans, trapt af met de presentatie van negen handvatten waarmee verzorgenden leiderschap naar zich toe kunnen trekken. Deze handvatten zijn tot stand gekomen door, in samenwerking met het Van Kleef Instituut, aan de verzorgenden zelf te vragen wat zij nodig hebben om leiderschap verder te ontwikkelen. In een mooie infographic zijn de punten in tekst en beeld handig weergegeven. Zo worden er tips gegeven hoe je netjes ‘nee’ kunt zeggen, maar ook hoe je actief kunt luisteren en hoe je een gesprek begint met een bestuurder.

9 handvaten

Dorien Rahman-Spies is Verzorgende IG bij zorgorganisatie Noorderbreedte en zit daar in de Verzorgende en Verpleegkundige Adviesraad (VVAR). Zij komt met een praktijkvoorbeeld hoe je als verzorgende leiding kunt nemen.

Praktijkvoorbeeld

‘Ik ontdekte dat er op verschillende locaties van Noorderbreedte geen werkbroeken beschikbaar waren voor het personeel, terwijl daar wel behoefte aan was. Ik begon bij de facilitair medewerker die mij naar de leidinggevende van de locatie stuurde. Inmiddels had ik het kledingbeleid erbij gepakt en daarin stond dat een werkbroek optioneel was. Dus een keuze van de werknemer. Lang verhaal kort: het werd een kastje – muurverhaal en uiteindelijk kwam ik uit bij de bestuurder. Zij besloot aan het personeel te vragen wat wenselijk is en daaruit kwam naar voren dat er meer behoefte is aan werkbroeken. Deze gaan er nu dus op alle locaties komen!’

Voorbeeld uit de groep

Eén van de deelnemers geeft aan dat haar leidinggevende vaak geen gehoor geeft aan de geluiden die haar vanaf de werkvloer bereiken, waardoor zij het moeilijk vindt om met suggesties voor verbetering van de zorg te komen. Henry Mostert van Vilans: ‘Stel eens voor om samen even te gaan zitten en te praten over wat speelt op de werkvloer. Gewoon van collega tot collega en vergeet de hiërarchie. Grote kans dat je woorden haar dan wel bereiken.’

Oefenen met handvatten voor verzorgend leiderschap

Tot slot werden de deelnemers verdeeld in groepen om drie van de negen handvatten te gaan oefenen: presenteren, in gesprek met bestuurder en Denk In Kwaliteiten (DIK). Bij deze laatste oefening werd een aantal voorbeelden gegeven hoe je de kwaliteiten van collega’s naar voren haalt. Dit is niet alleen een mooi compliment voor de desbetreffende collega, maar het maakt ook dat er in het team bekend wordt wie waar goed in is.

Oefening voor de werkvloer

Laat een collega eens vertellen voor wat soort werkzaamheden hij of zij er vaak bij gevraagd wordt, bijvoorbeeld bij een gesprek met de mantelzorger of het aanpassen van een zorgplan. Probeer aan de hand van dat korte verhaaltje eens één of twee kwaliteiten aan diegene toe te bedelen, zoals kennis, ervaring of collegialiteit.

Meer weten