Leerplein Zorgcentra Meerlanden: ‘Zo ondersteun je vrijwilligers en mantelzorgers optimaal’

Met alle veranderingen in de zorg krijgen mantelzorgers en vrijwilligers een steeds grotere rol. R.K Stichting Zorgcentra Meerlanden wil haar vrijwilligers aan zich binden door middel van aandacht, scholing en ondersteuning naar behoefte. Ook biedt de organisatie gerichte informatie aan, zodat vrijwilligers hun werkzaamheden veilig en met plezier kunnen uitvoeren. Om deze informatievoorziening te ondersteunen, hebben zij een online leerplein ontwikkeld, speciaal voor cliënten, familie, mantelzorgers en vrijwilligers. In een dialoogsessie op het congres van Waardigheid en Trots vertelden Carola Hartstra (opleidingsadviseur) en Petra Timmerman (managementassistente) van Zorgcentra – Meerlanden hoe zij dit leerplein inzetten. Met een presentatie lieten ze zien hoe het leerplein eruit ziet.

Carola Hartstra, Opleidingsadviseur Zorgcentra Meerlanden
‘We willen de mensen opleiden voor de toekomst, we leiden tenslotte op voor zorgend Nederland.’

Kennisdelen via leerplein

Zorgcentra Meerlanden heeft drie verpleeghuislocaties, in Hoofddorp, Badhoevedorp en Aalsmeer, samen goed voor ongeveer 250 bewoners. De organisatie zet veelvuldig vrijwilligers en familieleden in, maar zij moeten daarvoor wel uitgerust worden. De kwaliteit van zorg moet immers gewaarborgd zijn. Zorgprofessionals willen graag hun kennis met hen delen, maar er is niet veel tijd om mensen uitgebreid te begeleiden. Zo werd het idee om een leerplein te ontwikkelen geboren. Wel stelde de middelgrote organisatie zichzelf de vraag of het rendabel zou zijn. Met de middelen vanuit Waardigheid en trots werd die vraag positief beantwoord.

Voor zorgprofessionals had de organisatie al een e-learning-omgeving. Ervaring met het ontwikkelen van digitale middelen was er dus. Hoe zijn ze voor het Leerplein te werk gegaan?

  • Eerst werd een inventarisatie gemaakt van de kennisbehoefte van de doelgroep
  • Daarna gingen ze met een webdesignbureau om de tafel om een toegankelijke en eenvoudige digitale omgeving te waarborgen. (Het Leerplein is in WordPress gebouwd)
  • Vervolgens zijn de eerste modules geschreven; begrijpelijk en laagdrempelig. (rolstoel rijden, uiterlijke verzorgingen steunkousen aan-uitrekken waren de eerste modules op het leerplein)
  • Een van de medewerkers die niet in de zorg werkt (Petra Timmermans), heeft de teksten daarop ook weer beoordeeld op geschiktheid voor mensen buiten de zorg en zet de modules op de website.

Uitdagingen
Bij de realisatie van het Leerplein had de organisatie een aantal uitdagingen.

  • Inspiratie vinden voor de modules die geschreven moesten worden.
    Die inspiratie werd gevonden door bijvoorbeeld gewoon naast een vrijwilliger te gaan zitten als diegene iemand hielp met eten; wat vind je lastig in deze situatie? Antwoord: bang zijn dat de bewoner zich verslikt. Een ander voorbeeld: een bewoner is bijna gevallen omdat diegene zelf met de rolstoel wegreed. Een vrijwilliger reageerde: ‘Ik had toch tegen je gezegd dat je niet zelf met de rolstoel weg mocht?’ Door deze ervaring werd het idee geboren om een module bejegening te maken.
  • Tijd vinden
    Iedereen is heel druk; Carola en Petra ook; je moet er dus echt tijd voor zien te maken, anders komt het niet tot stand.
  • Financiële middelen
    Gelukkig werd via Waardigheid en Trots een oplossing gevonden.
  • Continuïteit
    Je moet de vaart erin zien te houden.
  • Publiciteit
    Ze hebben een folder gemaakt voor als een vrijwilliger bij hen komt ‘werken’. Ook zijn ze op zoveel mogelijk gremia en bijeenkomsten hierover gaan vertellen. Presentaties geven binnen en buiten de instellingen om bekendheid te geven aan het leerplein.
  • Draagvlak
    mensen moeten de meerwaarde gaan zien, dus veel mond op mond-reclame nodig.

Waar komt de kennis voor de modules vandaan?

De eigen organisatie heeft input gegeven, maar internet en onderwijsboeken vormen ook een goede bron. Iedere module begint met een bij het onderwerp passend filmpje. Vervolgens volgen stukjes tekst waarover de lezer een vraag krijgt. In ongeveer 20 minuten kun je een module doorlopen. Iedere cursist ontvangt een werkboek. Haal je een module? Dan krijg je een icoontje bovenin je scherm. Daarnaast kan iemand een certificaat uitprinten op naam en zo een persoonlijk portfolio vullen.

Naast de modules zijn er ook klassikale lessen. Niet iedereen leest en leert immers gemakkelijk vanaf tekst. Ook zijn er praktische lessen over bijvoorbeeld het bedienen van een rolstoel. Er zijn natuurlijk ook mensen die überhaupt niet willen leren, die eigenlijk alleen willen koffie zetten. Met het Leerplein neemt de organisatie een voorsprong op het publiek van de toekomst.

leerplein zorgcentra Meerlanden

Stavaza

Wat is nu, juli 2017 de stand van zaken? In het afgelopen jaar zijn er al 20 modules geschreven, die een scala aan onderwerpen laten zien. Van het ABC van eten en drinken tot Korsakov, Delier, Alzheimer etc. Er zijn inmiddels 140 abonnees. Van de 20 modules zijn er bij elkaar ruim 190 gevolgd. Voor de module Palliatieve zorg is veel belangstelling. Ook Dementie mag op veel belangstelling rekenen. Het is een feit dat familie en vrijwilligers vaak onvoldoende ziekte-inzicht hebben; hoe mooi is het als er meer inzicht en kennis komt om zo een optimale zorgverlening te realiseren met elkaar. Het team van de toekomst is tenslotte een team van professionals, vrijwilligers en mantelzorgers.

Het leuke is dat iedereen gebruik kan maken van het Leerplein; Zorgcentra Meerlanden wil het niet voor zichzelf houden; iedereen kan een account aanmaken. Zo komt die kennis ook echt terecht waar het terecht moet komen. Carola Hartstra: “We willen de mensen opleiden voor de toekomst, we leiden tenslotte op voor zorgend Nederland.”

Meer weten

Geplaatst op: 20 juli 2017
Laatst gewijzigd op: 9 december 2019