Hoe verkoop je je organisatie als werkgever?

‘Don’t sell the job, sell the culture als je je organisatie wilt  verkopen als aantrekkelijke werkgever’, dat kwam naar voren tijdens de Communicatiekring van Waardigheid en trots organiseerde op 15 maart. Hoe interesseer je mensen voor een loopbaan in de langdurige zorg bij jouw organisatie?

Drijfveren

Waar worden mensen warm van, waar gaan medewerkers harder voor lopen? Uit onderzoek blijkt dat 90% van de medewerkers zaken als organisatiecultuur, arbeidsvreugde en ontplooiingskansen belangrijker vinden dan de beloning. Of om het in mooi Engels te zeggen: ‘Don’t sell the job, sell the culture’.  Voor een succesvolle wervingscampagne zijn er drie bouwstenen:

  • Authenticiteit: wat is mooi, waar zijn we trots op?
  • Energie: Waarvoor krijg je mensen in beweging? Wat bindt de huidige groep medewerkers aan je organisatie? Waarom kiezen zij voor jouw organisatie?
  • Onderscheidend: wat doen jullie anders dan anderen? 80% van het werk bij zorgorganisaties is hetzelfde. Focus op de 20% die de eigenheid van de organisatie benadruk.

Het advies: communiceer vanuit die bouwstenen en beschrijf de werkelijkheid, niet een ideaal plaatje. Authenticiteit is belangrijk, mensen prikken snel door reclamepraatjes die niet stroken met de werkelijkheid heen. De bedrijfscultuur is de basis van je organisatie als merk.

Wat voor werknemer zoek je?

Per generatie veranderen de behoeften op de arbeidsmarkt. De huidige generatie, de ‘millenials’ zijn op de eerste plaats geïnteresseerd in autonomie, ontwikkeling en het gevoel ergens onderdeel van uit te maken. Vinden ze dat niet in een baan, dan zijn ze snel weer weg. In je werving moet je dan ook nadrukkelijk rekening houden met die zaken. Een vacaturetekst voor een HBO V-er die alleen rept over salaris, contract en bereikbaarheid zal weinig belangstelling genereren bij die doelgroep. Impact en betekenis van het werk zijn voor deze generatie factoren waar ze eerder op reageren. Voor potentiële werknemers in de lagere loonschalen tellen zaken als beloning, een vast contract juist weer wel mee. Het is dus zaak je werving af te stemmen op verschillende doelgroepen.

Leiderschap is nodig

Het boeien en binden van werknemers valt of staat met wat de organisatie consistent uitdraagt. Leiderschap en een zichtbare rol van de bestuurder zijn daarin essentieel. Te weinig aandacht en waardering zijn de belangrijkste zaken waarop medewerkers afhaken. Leiderschap is vereist om een cultuur te creëren waarin openheid, bereikbaarheid en aanspreekbaar zijn vanzelfsprekend zijn. In zo’n cultuur voelen mensen zich gezien en gehoord en blijven ze zich verbonden voelen met de organisatie.

Aandachtspunten in arbeidsmarktcommunicatie

Voor wat betreft het vakgebied Arbeidsmarktcommunicatie zijn er vijf belangrijke aandachtspunten:

  • Van buiten (advertenties) naar binnen (eigen netwerk aanboren, de organisatie positioneren als aantrekkelijke werkgever).
  • Waan van de dag kan de vorming van een stevige visie op identiteit en bijpassende uitingen in de weg zitten. Voorkom dat je met haast vacatures vervult.
  • Vast versus flexibel: denk meer in flexibele arbeidspatronen die aansluiten bij de wisselende levensfase van mensen. Prijs een functie niet aan voor een vast aantal uren, maar in ga gesprek met de kandidaten over wat hen past.
  • Communicatie 3.0: zorg dat er over je gesproken wordt, ook als je er niet bij bent. Zorg dat anderen meebouwen aan jouw merk. Dus niet alleen maar zenden, maar stof voor gesprek aanreiken.
  • Aantrekkelijk werkgeverschap: gebruik je identiteit als basis voor je communicatie. Formuleer een authentieke, betekenisvolle missie met onderscheidende kernwaarden. Formuleer waar je als organisatie goed in bent en waar je naartoe wilt: ambities.

Dit moet je doen!

Gebruik je identiteit als basis voor je communicatie. Formuleer een authentieke, betekenisvolle missie met onderscheidende kernwaarden. Formuleer waar je als organisatie goed in bent en waar je naartoe wilt: ambities. Spreek mensen aan in een taal die hen raakt. ‘Innovatief’= managementjargon, ‘creatief’ = mensentaal.

Meer weten


Geplaatst op: 2 mei 2018
Laatst gewijzigd op: 22 mei 2018